Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med firewireanslutning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.
Har skaffat mig en laptop, trevlig liten sak, men när jag kopplade in mitt Saffire LE, som funkar utmärkt med min stationära, låter det väldigt märkligt. Det är ungefär som att man kan höra hur datorn "tänker", weee-e-ee-wwweee-öö-öö-öö-wee-wwee, ja ni förstår. I övrigt funkar det bra, ljudet går in/ut som det ska. Mina tankar är 1. fel på kabeln 2. fel på anslutningen i datorn. Drivrutinerna både för kort och firewireanslutningen i datorn är uppdaterade. Några funderingar??

  • Medlem
  • 2006-10-27 10:36

Jordningsproblem? Samma problem om man kör laptopen bara på batterier?

Aha, borde tänkt på det... Jo funkar ju bra på batteri, men vad gör man åt saken, finns det nån smart mockajeng som fixar sånt? Eller ska jag hitta närmaste element...

Hej Greven! Gött med laptop!
Jag har samma problem som dig. Jag kör min dator över ett ojordat uttag, det löser mitt problem. Det finns nätfilter odyl i dom flesta el-affärer idag. Typ grenkontakter med inbyggda filter. Testa ett sådant.

  • Medlem
  • 2006-10-27 12:40

Undvik element, det är ett som är säkert.

Nätfilter som Electroboy säger, det kan vara en bra idé.

Man kan tycka att det borde vara nåt filter inbyggt i adaptern till datorn, men det blir väl till att knata bort till claes i sjön. Tack för tipsen

Di-boxar med jordlyft löser biffen, ganska dyrt tyvärr, särskilt när man har ett antal in/ut.
Den här rackaren kanske kan vara nåt.
http://www.ebtechaudio.com/he-2des.html

Det är ett jätteproblem som är förvånasvärt odokumenterat. Att köra ojordat när datorn är tänkt att vara jordad är nog i regel inte att rekommendera dock.

Hmm, får nog bli ojordat ett tag iaf. Märkligt att det inte finns en enkel/billig lösning, men det kommer kanske...

1
Bevaka tråden