- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
Funderar lite över det här med handdatorer..
Har själv haft en Palm V sedan tre år nu och kommit på mig själv med att använda den ganska lite egentligen.
Adressfunktioner är bra att ha liksom möjligheten att ladda ner diverse tidningar och nyhetstjänster från nätet och läsa i ro någonstans. Men planeringskalendern...den blir för omständig att hålla på med. Det går mycket fortare med penna och papper. Jag känner mig mycket säkrare på vad jag gör och har bättre koll på läget...
Inte tal om annat än att handdatorerna är fantastiska maskiner, men de blir lätt roliga "leksaker" under en period för att sedan hamna lite "på hyllan"...
Hur är det med era handdatorer - använder ni dom och , isåfall, till vad ?!
:rolleyes:
Nej, jag har ingen handdator. Vi använder Outlook och Exchange på jobbet för boka mötet. Det är otroligt smidigt att boka ett möte med flera personer i Outlook istället för att ringa och försöka hitta en tid som passar.
Jag har funderat på en handdator eftersom jag inte vill föra in två kalendrar - en pappers och i Outlook. Kommer att köpa mig en mobiltelefon som har kalenderfunktion som kan prata med Outlook.
Annat som handdatorer klarar av intresserar mig inte.
Har också en Palm V´a.
Används inte alls. Enda nyttiga användningen jag haft för den är som scorekort när jag lirat golf (räknade även ut stableford scoring men det är ändå så trist att lira), sen dog batteriet (har vaknat igen) och sedan dess har jag inte brytt mig om den.
Tänkte köra igång den som glorifierat scorekort igen dock. Annars ger jag inte mycket för PDA´s. Har ingen användning för en helt enkelt.
Jag använder en iPaq 3870. Mest som kontaktregister och kalender, synkar med Outlook på jobbet.
Och för anteckningar och komihåglistor av alla de slag. Skulle ha svårt att klara mig utan.
Skickar helst SMS från den, jag skriver fortare på iPaqen än på telefonen. Rätt smidigt faktiskt. Jag använder ett prgram som heter Monkey Messenger som stöder blåtand. När jag skrivit SMS:et klickar jag på sänd och skickar det med blåtand till T68:an som skickar det vidare.
Har en Palm Vx som "handikapphjälpmedel" - den håller reda på allt åt en virrig stackare som jag! Har den som kalender (och lägger in scheman för alla kurser jag går, hur praktiskt som helst!), skriver upp massor av saker i att-göra-listan, håller reda på folks telefonnummer, klottrar ner viktiga saker (som recept på morotskaka ) och har alla mina inköpslistor där. Dessutom använder jag Plucker för att varje morgon tanka över det senaste från mina favorit-nyhetssajter. Dessvärre verkar batteriet vara lite defekt, så den måste snart lagas
Jag har också en PalmVx och vet inte hur jag idag skulle klara mig utan den... Använder den som kalender, för inköpslistor, packlistor för resor, allmänt komihåg för egen del och hundarnas vaccinationer etc, födelsedagar, tel.nummer. Lite "viktiga" PDF-dokument har hamnat där också. Har den alltid med mig och skulle vara totalt handikappad utan. Tycker Palm:en är helt fantastisk liten maskin och följeslagare!
Har varit med på PDA-tåget (nästan) sedan begynnelsen, hade aldrig råd med Newton men köpte US robotics Pilot 1000(dvs första Palmen med 128kB minne), uppgraderade denna till Pro så småningom(1Meg minne , wow!). Böt sedan till Palm III:a, och nu senast till iPaq. Under palmtiden var PDA:n med alltid och överallt, och höll reda på allt åt mig. Tog till och med upp föreläsningsanteckningar med den.
Sedan jag började med iPaqen har mitt användande av den minskat radikalt, operativet är knöligare och det finns inte speciellt mycket 3:e partsprogram till den, batteritiden är också sunkig. Idag använder jag den mest som MP3-spelare...
Nu väntar jag bara på att Palm skall släppa sina nya ARM-baserade PDA med hårdvarustöd för mp3/mp4, sen kanske man börjar använda PDA:n som jag gjorde förr i världen
Använder på jobbet en Palm 505, den första med färgskärm. Tilläggas skall är att färgskärmenär faktiskt ine bra alls, veka och inte klara färger, men som helhet är den bättre än min gamla Palm 505.
Ett annat problem är att den har paat två gånger, usb kretsarna är kassa. har sett många trådar på internet där användare har samma problem.
Min sista har funkat ett bra tag nu ( ta i trä) får hoppas att de fixat problemet för gott !
/ Daniel
Har en Palm Vx och en iPAQ 3630. I iPAQ´en har jag slängt ut Pocket PC och lagt in Linux istället. Klart mycket bättre! För övrigt samma gränssnitt som finns i Sharp´s Zaurus PDA.
Min nästa handdator blir dock en ny Palm, har kommit fram till att det är onödigt att kunna spela video och mp3´er på en handdator. Det jag tycker är viktigast är att PDA´n är liten, behändig och lätt att koppla upp mot nätet (bluetooth).
Ciryon
Ibland rycker jag fram min Newton 120 bara för att jävlas med alla som sitter och kämpar med teckenigenkänningen i sin Palm. För att riktigt knäcka dom brukar jag ibland koppla in det externa tangentbordet på 90 gram som är nästan lika stort som på en bärbar
Visst har jag en Palm V.
Men jag ville mest ha den som en avancerad almanacka. Saken är bara den att den är just avancerad att använda som almanacka. Jag fick helt enkelt inte den överblick jag ville ha.
Nu ligger Palmen hemma och jag skriver i en lärarkalender jag hittade på Åhléns. En vecka per uppslag och jag behöver inte klicka på en liten prick för att läsa en anteckning.
Men visst var Palmen kul till annat. Hittade bland annat ett bra schackspel...
Jag använder en blå kalender av märket TimeStyle. Den använder operativsystemet Hand, hjärna, öga och penna och fungerar utmärkt. Har bara bombat sig ett par tre gånger vilket troligen orsakades av HJARNSLAPP.DLL.
Man kan bläddra i den, boka möten, göra anteckningar, skriva upp telefonnummer osv. Den har ett bra teckenigenkänningssystem. Man skriver med en blyerts-, tusch-, gås-, stål- eller kulspetspenna och så blir det liksom en serie märkliga krumelurer i kalendern. Helt fantastiskt.
Det finns inga spel i kalendern men längst bak finns en mycket fin världskarta i färg och en adressbok. Kalendern lär fungera i ett helt år utan batterier och den kostar kanske 30 kronor.
Den väger ca 80 gram och är mycket liten: endast 90 mm bred, 156 mm djup och 9 mm tjock. (Det finns i och för sig ännu mindre och lättare apparater på marknaden.) Jag gillar den. Jag gillar gränssnittet: det är snyggt och enkelt att använda.
[ 18 Juni 2002, 14:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Palm IIIx
Köpt (!!) programmet Chess Genius och lirar i tunnelbanans görna linje varje dag.
Köpt (!!) Docs to go och laddat ned böcker ifrån "projekt Runeberg" som jag läser då och då och tar med viktiga dokument, anteckningar, avtal och adresser.
Avant Go - Brukar synka på semestrar, jag och sambon läser Expressen, Aftonbladet och TV4 i bilen.
Hittar du en palm med vit apple logo på någonstans så är den nog min - hittelön!
/M
Själv använder jag en Newton MP 2100 med massor av program
Tyvärr använder jag inte den så mycket som jag brukade göra. Använder faktiskt min Filofax (storlek: Personal) mer än min Newton. Tyvärr får jag säga.
Palm är perfekt när den inte används, men Newton är perfekt när den används...men annars är den lite för stor att ta med överallt. Därför blir det den gamla vanliga hederliga Filfaxen som används.
Hade IrDA och/eller Bluetooth fungerat mellan min Newton och min T39:a, så hade den använts, det vill jag lova.
Fick presis råd med min iMac så det blir inte så mycket extra. En handdator kan jag glömma!
Låt mig fråga nu, för jag har testat min polares palm utan att imponeras så värst mycket! Hur bra funkade egentligen skrivstiligenkänningen (skrivihop.nu) i Newton? Kunde man verkligen skriva skrivstil och ändå få ner text? Lite nyfiken eftersom Ink kommer med 10.2 och jag är funktions och prylfanatiker!!!
/Jont Olof