Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator-DJ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte börja lära mig att DJ:a och har funderat lite fram och tillbaka. Känns som att köpa en BEHRINGER BCD2000 eller Hercules DJ CONSOLE MK2 kan vara något. Ska nämna att jag inte tänker köpa något dyrare dock (fattig student och har ingen inkomst alls under våren om jag inte får något jobb). Har suttit och letat runt lite på nätet om dessa två, men vad tycker och tänker ni? Har aldrig försökt att DJ:a innan och vet egentligen inte vad jag snackar om. Som sagt. Alla era synpunkter är säkert nyttiga för mig.

Några frågor:
1. Vad skiljer egentligen dessa två?
2. Vilken är att föredra och varför?
3. Var hittar man dom billigast?
4. Är jag helt ute och vimsar?

kör live inga mer DJ's
-- till vilken nytta menar du?

hörry, sätt dig ner, please - jag årkar inte

http://www.funkymusic.se/2006/10/25/djmag-top-100-dj-2006-resultatet/
ditten och datten oavsett om milljadrer röstar kan dom inte ha fel i o f s - åt vilket håll välter världen åt ? kan du tänka dig att stå silten sist i listan och dyva ut underbar muzak om jag bara själv står där och ser trött ut -- spelar du för mig? så KÖR [RIGHT][\\→µħœ][/RIGHT]

Ursprungligen av kallback:

http://www.funkymusic.se/2006/10/25/djmag-top-100-dj-2006-resultatet/
ditten och datten oavsett om milljadrer röstar kan dom inte ha fel i o f s - åt vilket håll välter världen åt ? kan du tänka dig att stå silten sist i listan och dyva ut underbar muzak om jag bara själv står där och ser trött ut -- spelar du för mig? så KÖR [RIGHT][\\→µħœ][/RIGHT]

Det intressant med den listan är att exempelvis #1, Paul Van Dyk, DJ:ar med datorn... Ibland känns det som denna debatt är en repris av dåtidens debatt gällande CD vs vinyl. Vi står inför ett generationsskifte, frågan är bara i vilken grad och hur snabbt de skall gå.

Karaktären av dj:andet kommer förändras. Beatmixandet kommer i stort sett datorn hantera medans energin kommer att kunna läggas på artistiska tillägg till låtarna som egentligen kan urskilja än större skillnader mellan djs. DJn blir mer och mer producent helt enkelt. Men men, jag har känt större motstånd för dator dj:andet förut, desto mer jag får inblick i det däremot desto större möjligheter ser jag.

AudibleBeauty: Har lite dålig koll på den typen av utrustning. Ableton Live är iaf det program som används mest.

Ursprungligen av kallback:

kör live inga mer DJ's
-- till vilken nytta menar du?

hörry, sätt dig ner, please - jag årkar inte

Det där hängde jag inte riktigt med på.

mrbear
Har live, men det är mer vilken modul där som jag borde köra med? Om det är någon brutal skillnad mellan dom eller om någon av dom är grymt mycket billigare någonstans. Som det verkar är Hercules dyrare i allmänhet, men såg en som inte var allt för dyr i en annons.

När jag frågade om skillnaden mellan dem på Jam så fick jag höra att bäringern har varit strulig med drivisarna. Jag tänkte köpa mig Herculesen. Den finns till mac.

AudibleBeauty: Gotcha. Ungefär hur mycket kostar dem? Bra ställe att köpa dem ifrån?

När jag kollade på Net On Net såg jag att första versionen fanns för 899. Känns lite mer lindrigt, men kommer jag ångra att jag inte köpte den nyare som även är ett ljudkort och därmed kan kopplas med skivspelare/mixers? Tänker å ena sidan på min ekonomi å andra sidan på om jag kommer bli tvungen att köpa nya grejer i framtiden. Uhj, va krångligt det ska vara då.

mrbear
http://www.kelkoo.se/b/a/ss_dj_console_mk2.html

Det snoffsiga med att det sitter ett ljudkort i är att förlyssningen funkar som på en vanlig dj-mixer. Tror att det underlättar oerhört mot att fladdra runt med ett separat ljudkort. Har inte stenkoll på laptop-dj-grejen så rätta mig om jag har fel.

[vi kan strunta i mitt inlägg best]·[kram]··[vill att du hellre processar live-set än DJa andras muzak]

acid e gott annars för microsoft -- har en ledig ev säljbar licens om det går - inte kollat - då jag inte får fart på det hela under linux

då jobbar du alltså realtid med verktygen kring samplingar\track -- inget annat .. mer jobb och mindre peta i navel navelKrullLudd mixande, dessutom kan du måla ut ditt eget sväng om du vill på andras track i realtid surround

Aha, fast det kan vara skoj att dj:a när man har fest hemma och så också. Sen så är det inte alla som vill att folk ska köra live heller, men men. Plockar förmodligen upp en Hercules på måndag.

Nu har jag köpt en Hercules MK2. Testade lite och så jävla lätt var det ju inte att DJ:a, lite träning bara så och jag menar faktiskt lite. Hehe.

Hercules försökte bli standard-ljudkort dock, det gillade jag inte riktigt, men med lite klickande här och var så är allt som vanligt igen.

  • Medlem
  • 2006-11-04 21:52

Man behöver väl inte kunna beatmixa eller någonting sånt med en sån där datakontroll? Kör man det i VDJ så syncar den ju.

Jag tycker det är rena leksaker det där, vill man bli dj och få spelningar så måste du lära dig den hårda vägen och kunna mixa på riktigt. Att bara dyka upp med skivorna och köra med gearen som erbjuds. Så gör en riktigt dj. PVD och dom kör ju mer eller mindre en concert så det går icke att jämföra med.

Har en Herkules Mk1 som jag kör Traktor med. Skitlätt. Känns nästan fusk!

Vad då käns som fusk? Det ÄR fusk
Allt utom vinyl är fusk ju. Förresten hur kul är et att kolla på en laptop-dj som ser ut som han sitter och kollar sina mail?
Nä en öltill tack.

Ursprungligen av timothy:

Vad då käns som fusk? Det ÄR fusk
Allt utom vinyl är fusk ju. Förresten hur kul är et att kolla på en laptop-dj som ser ut som han sitter och kollar sina mail?
Nä en öltill tack.

Kanske! Men med Traktor kan man ju göra 400 mer saker (?) än med två 1200:or & en dj mixer! NÄr jaf sitter så loopar jag gärna ett stycke, blandar in en annan låt, manglar på effekter osv tills man inte hör orginalet längre... Nästa steg är väl att synka Reason & några hårdvaruprylar.

Ovanstående kanske går med vinyl också. Vad vet jag. Jag är ingen superstar deejay!

Vadå stå och kolla på djn? När jag går ut och dansar, går jag ut för att dansa. Inte för att hänga över kanten på dj-båset för att få en glimt av vilken promo 12" eller mjukvara det är som rullar. Jag tycker hela faderullan om hårt vs mjukt är komisk. Om det underlättar och ger fler möjligheter så är det väl bara bra om djn kör mjukt? Sen har jag sällan sett en laptop dj stå och stirra på skärmen i all oändligt, oftast styrs allt från någon form av mixer/controller.

Sen går det alltid kombinera, om man saknar vinylen. Det är naturligtvis personlig smak, men fusk? Det förstår jag inte alls. Bara för att det beatsynkar betyder inte att det blir en bra mix. Det finns det gott om bevis av på nätet, med alla hemmamixar.

Sen tror jag inte AudibleBeautys mål är att övervinna de stora dansgolven utan han ville nog mest dja lite för sin egen skull, testa på och spela lite för sina polare.

Hoppas jag inte drev iväg för mycket från ämnet nu

Edit: slog mig just att det här påminner mig om den evigt pågående debatten om hårda vs mjuka instrument. Det är fusk att göra musik på dator? Eller hur var det nu?

Jag kan hålla med om att det är störigt med folk som står och stirrar på dj:n istället för att dansa. Jag satte en när jag skrev att det är fusk alltså. Jag tycker i alla fall att det är roligast när man hör och ser att dj gör nånting. Skitsamma vet inte vart jag vill komma så jag skriver om nått annat
En kul grej jag har sett på nått ställe är när dom hade en filmkamera riktad mot mixern och skivspelarna och visade det på storbildskärm. Då såg man att dj inte latade sig. Borde vara lag på det med laptop djs så man ser att dj'n inte chatar på msn eller nått.

e vellan enklare att mixa musik i sequencermjukvaran & med kontrollern man annars jobbar\e van vid ?
behöver ju inte ha en dedikerad "dj-mojutt" för det heller!? troligen blir det roligare resultat som Synapskollaps e lite inne på

[finns det inte stöd i mjukvaran för hela, så e ju en annan femma, men tänk annorlunda vi kommer frammåt...]

  • Medlem
  • 2006-11-05 21:50

Vill man bara få låt A gå ihop med låt B hemma på privatfesten så funkar dom där. Annars kan jag inte annat än att avråda från köp.

Fast det är väl olika arbetssätt man talar om, jag själv hade svårt för cd ett tag men sen slog det över till att vinylen var svårare, idag kvittar det om jag bara får värma lite. Roligare med vinyl men det blir nog lite snabbare mixar med cd. Jag har provat Pioneers dj software samt VDJ, båda programmen funkar väldigt bra. Mycket av det svåra går att "fuska" bort. Att man iförväg bestämmer var cuen skall slå in tycker jag var ganska fiffigt men också ytterligare en "fuskaspekt", låt utvecklingen gå lite längre och du behöver ingen människa alls.

1
Bevaka tråden