Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

digitalt knaster oljud m. firewirekort och laptop

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

jag får nåt knasigt med mitt MOTU Ultralite när jag lyssnar på musik/gör musik/inte gör nånting.

med oregelbundna intervaller på några minuter så kanstrar det till, och om jag råkar spela upp musik blir det helt enkelt tyst i några millisekunder, knaster Sprak extrem bitreducerings ljud och sen kommer allt tillbaka. det händer inte nåt speciellt på datorn, den visar att låten spelas upp utan problem.

och även när jag inte har någon musik kommer det här.
förut när jag hade ljudkort I datorn så kunde jag höra den arbeta om jag drog på volymen fett på ett inspelat klipp från de analoga in (utan något inkopplat)

men det här är inte "brusigt" snarare glitch klick squaretand...

kör som sagt MOTU Ultralite, senaste drivrutiner, firewire kabel 6 -- 4pin(dator) och DC in till kortet.

Vad kan det här vara mon tro? har inte hört av mig till motu ännu, tänkte om det kanske var nåt enkelt laptop strul

låter likadant m. eller utan batteri har jag för mig. men jag ska testa igen imorrn kanske.

Vad tråkigt. Hoppas det löser sig.

nu har det inte knasat på hela morgonen. this vexes me bigtime. jag drömde hela natten om vad det skulle vara. var nere och flög bland transistorer och resistorer och firewire uttag.

passade även på att ljudisolera rummet i drömmen.

knastrade precis till.

nu knastrade det i flera sekunder. fyfan, jag gillar INTE det här.

helvete. funkar prima på stationära. funkar inte lika prima på min laptop.

Jag säljer.

  • Medlem
  • 2006-10-28 23:48

Vad säger motus support?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-10-28 23:51

Tråkigt att de inte vill funka tillsammans Du verkar ju gjort allt så det borde ju funka.

Sälja laptopen eller ljudkortet menar du?

laptopen ägs av skolan, så jag kan ju inte direkt byta ut firewire kretsarna i dem.

jag ska testa lite mer olika kombinationer av drivrutiner etc och se om jag kan lösa skiten.

var lite lessen när jag skrev ovanstående meddelanden. har lugnat ner mig nu och insett att om skiten ine funkar så säljer jag och att det är faktiskt helt okej!

kan ju alltid plocka ett metric halo istället

  • Medlem
  • 2006-10-30 00:33

Tja, vad ar det for laptop? AMD Athlon-baserad? Fungerar den med andra ljudkort, eller, finns det bevis for att den nagonsin lyckats producera klick och knasterfritt ljud?

Problemet hittat!
men ännu inte löst...

Så fort internet är igång, trådlösa nätverket är min gissning
så blir det ständiga hack i ljudet.

i övrigt funkar det som det ska. Så jag behåller nog kortet afterall. jag gör ändå inte musik överligt mycket på den här datorn, utan det var tänkt som en live-gig dator+skoldator.

compaq nc8430 är datorn

har haft liknande problem och för mig har lösningen varit att helt enkelt ha winamp igång fast med volymen på noll. verkar som att knastret bara kommer när ljudkortet e idle. (detta på en laptop med m-audio fasttrack usb-ljudkort). var även tvungen att ta bort jordningen av laptopens nätaggregat för att bli av med en massa brus.

1
Bevaka tråden