Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kul baslåda?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har börjat fundera på att skaffa en lekkamrat åt Machinedrum. En basmaskin med inbyggd sequencer alltså.

Är mest inne på något analogt, Revolution har väckt mitt intresse. Men jag tycker 777 verkade ha mycket ballare synthdel? Är inte ute efter 303-soundet, vill gärna ha lite mer bredd. (sen får det gärna kunna göra 303-liknande saker också, det är ingen nackdel)

Monomachine är ju inte ett dugg analog, men har en helsjysst sequencer. Fast känns för dyr, ska ju mest ha att lattja med...

Electribe EA1 är lagom budget, men hur kul är den egentligen? Hur ställer man pitch, på treteckensdisplayen eller?

Andra tips och tankar?

• Medlem
  • 2006-10-28 22:45

777 är en kompetent synt, FM, suboscillatorer, FM på filter, med mera. Dock så är den lite väl inriktad på knorrbas skulle jag säga, lite bättre enveloper hade inte skadat.

För att inte slänga en massa kosing, vad sägs om någon av Korgs eller Yamahas mindre saker, men ändå med egen sequencer? Korg EA1, Yamaha DX200 eller liknande? Visst, det är inte analogt, men ändå. Annars kanske en x0xbox?

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-29 00:29

Hmm...som ägare av MD både MnM att, om man ska blanda in en till sequenser dvs, Evolver verkar väldigt intressant. En tabletopversion borde nog duga, men MEK vore ju drömmen, men den kostar å andra sidan lika mycket som en MnM.

Alternativ att köra med en roligare mjuvarusequenser som Ableton som styr en skön racksynt, t ex en Waldorf Pulse.

Peter, vad hände med att låta Cubase stå för all sequensing?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-29 01:45

Snyggaste lösningen är ju en gammal välbevarad SH-101:a eller Pro One ju!

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-29 02:45

Pro One vore hur grymt som helst att ha. Det är en av anledningarna till att jag suktar efter en Evolver, men Pro One vore ju coolast. Skulle kunna tänka mig att byta bort min Waldorf Pulse, samt min Neptune 2 mot en Pro One...iaf ett tag.

Cubase kommer att sekvensa i slutändan. Men det är inte samma kul lekkänsla med det, vill ha nåt att spåna på.

Evolver är ju intressant, men hur är seq-gränssnittet där egentligen? Känns rätt pilligt? MEK blir alldeles för dyrt, och fel ergonomiskt också, tabletop känns rättare om man vill samköra med en trummaskin.

Pro-One vore ju sjysst. Fast med midi och elände blir det väl en skön slant.

Får väl helt enkelt räkna slantarna när det är färdigflyttat (dubbel hyra den här månaden!), och se vad som kan bli aktuellt. Men jag tar gärna emot mer tips, gärna nåt åt 777-hållet.

• Medlem
  • 2006-10-29 10:28

Jag gillar att midisequenca från maskintrumman, funkar det för dig så går det bra med vad som helst att koppla till.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-10-29 10:33

Har endast snabbprovat midiutmaskinerna i mdn och det kan nog funka, lite mindre tydligt än på mono, men kan man hålla in steget och knappa midiklav som på m°n0n?? då är det galant!

Evolvern är ju tuff, dels är den helt galen och kan låta snyggt, kombinera mdseq och seqievolver borde funka!! eller så...

MFB Synth II..

EA-1 har en bra effektdel och en okej synth fast den är ju rejält begränsad (ingen ADSR! :eek:).

Om du kör MIDI-ut från MD och sequencar med den är Oberheim SEM mitt absoluta tips, fetare bas och mer synth på mindre yta får man leta ordentligt efter!

MFB låter ju riktigt trevligt faktiskt. Får läsa på lite om sequncern dock, fattar som att man bara kan sekvensa picth & gate?

Får testa att köra bas från MD, men då får den lira Pulse...

• Medlem
  • 2006-10-29 12:51

Peter H: Tycker det låter som en bra grej att börja med att lira lite pulse från MD. Kör gärna flera spår på samma midikanal, blir enklare att bygga på allt eftersom då, bara att köra mute av/på på spåret för att bygga.

1
Bevaka tråden