Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ljudkort?? Ni som vet!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-29 15:52

Hallo!

Är grön på marknaden, men tänkte iaf skaffa ett ljudkort o spela in lite midisynt o så. Vilket ljudkort rekommenderas? Gärna till ett lågt pris!

Helt enkelt ett bra o fungerande ljudkort till ett bra pris. O vilken prestanda behövs till detta ljudkort osv...?

Hjälp en gröngöling!

MVH

/Bysse

  • Medlem
  • 2006-11-07 11:48

Beror på hur mycket du kan lägga, men en Mbox 2 eller ett Firewire 410 kort är bra prisvärda kort, har midi, lite ingångar och utgångar, preamp osv. Kostar runt 4000.
Sen finns det en uppsjö andra som kostar mindre och mer, kolla in www.thomann.de

Sök på tex, Audiophille, m-audio, line 6.

Med vänlig hälsning
Mattias

Jag har använt AudioPhile länge för jag fick mitt nya! Det är ett superbra ljudkort till priset. Dessutom har den midi.
/Peter

Hej. Jag har tyvärr inget tips men dras med liknande frågor. Jag skulle vilja hitta ett externt ljudkort, med huvudsakligt syfte att få låg latency vid användningen av soft-syntar. Jag behöver inte massor av ingångar, däremot vore det toppen om det hade två MIDI in. Finns något sådant? Tänker jag fel? Är det bättre med ett enkelt men stabilt ljudkort och en "MIDI merger" eller MIDI-USB interface med 2 kanaler in? Tacksam för hjälp.

Stationär PC - Ljudkort M-Audio Audiophile 2496 "-en guldklimp till ljudkort." 995 spänn idag! Marknadsförs som "Folkets favorit". Duger kanon, har använt kortet i produktioner som de flesta Svenskar lyssnat på i Svensk Radio. Har IN / UT vad som behövs för PC-stationen. NACKDEL INGEN PREAMP 48v.
OBS! Finns i USB-externt format. REKOMENDERAS EJJJJJJ! KÖP då FIREWIRE anslutning.
Alternativ "Julia-korten."

Alt 2 Ljudkort M-Audio Firewire Solo = med Preamp! dryga 2000 lappen.

MIN REK: Digidesign Mbox 2 Mini. ca 3000 riksdaler. DOCK no MIDI. köp ett USB-keyboard/ eller externt MIDI interface för 300 spänn som extra.

Alt 3: ca 4000 spänn: M-Audio OZONIC är en helt integrerad mobil studiolösning som kombinerar ett 37-tangenters anslagskänsligt midiklaviatur med aftertouch, en komplett kontrollsektion, med ett 24-bitars audiointerface som nyttjar Firewire-standarden.

M-Audio har rätt dåliga drivare, så det är ett märke jag personligen skulle undvika.

Silvermannen: behöver du verkligen två midiportar? Det går ju att skicka data på flera olika kanaler + MIDI Thru om du ska använda flera midiklaviatur (beror lite på vilka prylar du använder iofs).

Det finns ungefär hur många externa ljudkort som helst, så någon uppfattning om budget och antal in/utgångar?

Ursprungligen av false messiah:

Silvermannen: behöver du verkligen två midiportar? Det går ju att skicka data på flera olika kanaler + MIDI Thru om du ska använda flera midiklaviatur (beror lite på vilka prylar du använder iofs).

Problemet är att jag vill kunna köra med en MIDI-klaviatur, ett stagepiano som saknar MIDI Thru och ett USB-klaviatur som ska sända på var sin kanal. Om jag byter ut USB-klaviaturen mot en vanlig Midikeyboard med Thru borde det iof gå...

Ursprungligen av false messiah:

Det finns ungefär hur många externa ljudkort som helst, så någon uppfattning om budget och antal in/utgångar?

Jag tänkte att man kunde komma undan med en tusing om man inte behöver mer än stereo ut och in och mest vill få ner latencyn. Är det möjligt?

Ursprungligen av Silvermannen:

Problemet är att jag vill kunna köra med en MIDI-klaviatur, ett stagepiano som saknar MIDI Thru och ett USB-klaviatur som ska sända på var sin kanal. Om jag byter ut USB-klaviaturen mot en vanlig Midikeyboard med Thru borde det iof gå...

Då förstår jag. Prylar som saknar MIDI Thru borde förbjudas.

Citat:

Jag tänkte att man kunde komma undan med en tusing om man inte behöver mer än stereo ut och in och mest vill få ner latencyn. Är det möjligt?

Svårt om du ska ha in midi också för de pengarna. Men tex Alesis IO2 kan vara ett alternativ, förutom M-Audio Audiophile. Behringer har ett billigt Firewire-kort också, men det vet jag inte bra hur det funkar.

  • Medlem
  • 2006-12-25 11:53

Det är så att jag ska köpa en laptop nu i vår. Är alla dessa ljudkort som ni pratar om externa? Och funkar de lika bra oavsett om man använder Staionära PC, MacBooks, Laptop-PCc osv?

Jag kan också tillägga att jag är beredd att lägga mellan ca 1000-2000 kr.

Hare najs hörrni!

/Bysse

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 17:05

esi 0404 fungerar bra

Har du Mac, kan jag varmt rekommendera MOTU:s grejer. Ultralite kanske, eller Traveler. Beroende på prisbilden då. Ultralite är väl mest överkomlig.

  • Medlem
  • 2007-01-05 00:43

Jag kan härmed meddela att jag fått ett förlag o köpa ett Edirol UA-25!

Det kommer att kosta ca 2500, vad säger ni experter om detta ljudkort?

Är det bra, hur bra??????

Tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 01:59

kan rekommendera motu till både pc o mac .. good shit ..

1
Bevaka tråden