Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Undrar ifall nån vet om Yamaha någonsin gjorde en synth baserad på YM2612 chippet som finns i Sega Megadrive? Vad är annars alternativet? Dx21 har väl YM2151 chip i sig?
Kuriosa: Hmm.. är det inte så att det sitter en Z80-processor i Megadriven som styr ljuddelen(YMFchippet då) i spelen.. och när man stoppar i den där adaptern för att kunna spela MasterSystem-spel så körs spelen på Z80processorn och inte på den "stora" proppen.. för att korrekt kunna köra master-spelen...
Sjukt nöjd med DX-100:an. Den är inte alls som om jag trodde den skulle vara, den är faktiskt bättre!
Man kan göra både spännande basar och konstiga digitala ljud. Inte alls vad jag letade efter, men den fick automatiskt en bra plats i min setup - fyllde ett hål jag inte visste jag hade.
Enligt TX81z:an usermanual så är TX81z också fullt kompatibel med patchar från DX100, DX27 och DX21 plus att den kan en del prylar som de andra inte kan, bland annat har den flera vågformer än sinus. TX81z:an är också multitimbral på 8 kanaler vilket gör att man kan arra enkla "Megadrive-liknande" låtar (även en hel del arkad-maskiner använde YM2612). Lyssna: http://www.acc.umu.se/~amber/mm/TX81zdemo.mp3
det bästa med dx100 är att man kan hänga den fram på kroppen och hoppa runt.. ända tills batteriluckan lossnar och 5-6 C-batterier dunsar ner på ens tår.