Kul att läsa! Kör hårt
Jag byggde en fatman själv för ganska många år sedan nu. Givetvis fungerade den inte pga att jag hade fel utrustning som gjorde att kontaktbanorna lossnade från kretskortet. (ni med hög elektronikmognad börjar nog garva här någonstans) Jag är ganska händig och förstår mig på saker och ting som kan verka svåra, men min ivrighet, entusiasm och totala avsaknad av respekt för elektronikens känsliga väsen gjorde att jag bara körde på och givetvis lät den inget när jag var färdig. Förbannad blev jag. Ett år senare tog jag åter tag i projektet och satt en kväll och kontrollerade lödningar på min sarjade gamla kompis. (vi var bara kompisar i ett par dagar men ändå) Efter ett par förstärkningar så började en av oscillatorerna att låta, och den lät fräckt och svarade mot klaviaturet. Jag blev helt till mig och bestämde mig för att fortsätta leta tänkbara svagheter. Jag hittade till slut en riktig svaghet i närheten av hjärtat på synthen...vid LM*någonting*chipen. Jag lödade till och i samma ögonblick ser jag i ögonvrån att strömmen är tillslagen på maskinen. Snabbt drog jag tillbaka mina armar och jag blev helt stel. Från den dagen har Min Fatman varit tyst och legat i garderoben.
Tanken på att bygga om den med en ny byggsats finns alltid i min tanke och då är det kul att se att det byggs sådana och att dom moddas. Jag och min polare moogpower skrattar ofta om mitt byggförsök och min skärbrännare till lödkolv och stämpeln som lödaren från helvetet kommer att sitta i länge.
Nu är jag klokare och mer förberedd. Förhoppningsvis hakar jag på i framtiden.
Kände bara att jag ville berätta den här historien. Ha det bra