Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med krypströmmar i JP8000

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med min jp8000. När jag spelar på den så börjar det sticka obehagligt i fingrarna och jag misstänker att det är krypströmmar (heter det så?) det handlar om. Hursom helst verkar strömmen gå ut i tangenterna och chassit. Jag vet absolut ingenting om el. Vad kan det bero på? Går felet att åtgärda? I så fall hur? Är det farligt? Finns det någon Jp 8000 ägare som har upplevt samma problem? Är tacksam för alla svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 00:08

Det verkar jäkligt konstigt. Hela JP-8000 är ju gjord av plast så du borde inte känna något. Kan det vara någon skojjig nervskada? Stäng av synthen och testspela.

• Medlem
  • Skurup
  • 2006-11-02 00:15

Du har inte problem med statisk elektricitet? Typ torr luft, heltäckningsmatta och stora temperaturförändringar? Har du fler syntar på stativet eller står den för sig själv?

Tack för alla svar. Det kanske bara är statisk elektricitet jag känner, Kan man minska den på något sätt? Jp8000 står själv på stativet, dock finns det en del andra synthar i rummet. När det gäller torr luft , hur kan man göra den mindre torr. Finns det något enkelt knep? Kanske är det där problemet ligger.

Plast leder inte strömming så det måste vara statisk elektricitet du känner. Detta tilltar när det blir kallt och torrt ute.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-02 10:25

Jamen, så känns det ju bara när man spelar på en jävligt bra synth...
Reser sig nackhåren så spelar du även vackert också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-02 12:53

Om JP8K har en design som på något vis påminner om äldre Roland-syntar så är plastklaviaturet på undersidan "uppstagat" med metallbrickor som täcker nästan hela tangenten. Syntens bottenplatta kanske också är av metall? Nu leder plast som sagt inte ström men kanske kan någon statisk elektricitet uppstå på detta vis. Statisk elektricitet och hur den kan uppstå i vardagliga situationer är ju ett litet mysterium. Du kanske har heltäckningsmatta eller sitter med fötterna mot ett gammalt stort element. Börja med att undvika metall mot metall; se till att alla prylar har gummi / plast mellan sig och stativet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 13:06

Kan uppleva samma sak med min laptop ibland, och den är också av plast.

1
Bevaka tråden