Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools, Powercore osv.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-03 17:16

Hejsan, kan någon förklara för mig vad jag behöver för att köra Protools på en vanlig dator? Behöver jag deras egna ljudkort?

Vad gör ett powercore kort egentligen? Behöver jag ett sånt för att köra vissa mjukvarusynthar i datorn?

Vad menas med VST-plugins? virtuell synth? Är det en standard? Är sugen på en virus-plugg men har inte riktigt fattat vad jag behöver.

Vilket editeringsprogram skall man satsa på? Vill kunna använda mig uttav mjukvarusynthar och även hårdvara. Har riktat in mig på Cubase nu men vill gärna ändra kurs innan det är försent så att säga.

Jag är ny på detta som ni kanske märker så inga svar som hur långt är ett snöre osv... Ge mig iaf något att gå på.

/SFB

Hejsan, kan någon förklara för mig vad jag behöver för att köra Protools på en vanlig dator? Behöver jag deras egna ljudkort?

Japp, alternativt m-audios m-poweredkort.

Vad gör ett powercore kort egentligen? Behöver jag ett sånt för att köra vissa mjukvarusynthar i datorn?
Det är ett kort som du kan köra deras pluggar och synthar på utan att belasta datorns cpu. Du är dock begränsad till just deras plugins.

Vad menas med VST-plugins? virtuell synth? Är det en standard? Är sugen på en virus-plugg men har inte riktigt fattat vad jag behöver.

VST=Virtual Studio, en standard satt av Steinberg som inkluderar plugins, VSTi=Virtual Studio Instrumet, mjukvarusynthar etc. Båda standards som stöds av de flesta sequensers/editeringsprogram.

Vilket editeringsprogram skall man satsa på? Vill kunna använda mig uttav mjukvarusynthar och även hårdvara. Har riktat in mig på Cubase nu men vill gärna ändra kurs innan det är försent så att säga.

Cubase funkar fint, men sånt där är högst individuellt. Är du som det verkar inne på mjukvarusynthar skulle jag välja det före Pro Tools.

  • Medlem
  • 2006-11-07 12:47

Jag hade satsat på Logic till en början. Betydligt bättre midimöjligheter än Pro Tools.
Om man ska köra pro tools tycker jag nästan man ska satsa på ett av deras större system så att man inte begränsas till ett smått antal kanaler.

Logic Pro 7 om du har MAC, Logic Pro 5 om du kör PC rekommenderar jag.
Då får du köra AudioInstruments istället för VSTi dock. Spelar dock ingen större roll, samma utbud.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 13:12
Ursprungligen av SFB:

Hejsan, kan någon förklara för mig vad jag behöver för att köra Protools på en vanlig dator? Behöver jag deras egna ljudkort?

Vad gör ett powercore kort egentligen? Behöver jag ett sånt för att köra vissa mjukvarusynthar i datorn?

Vad menas med VST-plugins? virtuell synth? Är det en standard? Är sugen på en virus-plugg men har inte riktigt fattat vad jag behöver.

Vilket editeringsprogram skall man satsa på? Vill kunna använda mig uttav mjukvarusynthar och även hårdvara. Har riktat in mig på Cubase nu men vill gärna ändra kurs innan det är försent så att säga.

Jag är ny på detta som ni kanske märker så inga svar som hur långt är ett snöre osv... Ge mig iaf något att gå på.

/SFB

Well ProTools finns i flera smaker..

HD, LE och M-Powered

HD, Tungviktare, kräver hårdvara från DIGI som innehåller bl.a. egen dspkraft (TDM) för ljudmotor och plug-ins, samt "noll-latency".

LE, Projektstudio, mobil inspelning osv. kräver hårddvara från DIGI, ingen dsp, "noll-latency"-emulering för lyssning vid inspelning.

M-Powered, i stort sett som LE, men kräver hårdvara från M-Audio istället.

Powercore är ren processorkraft på burk, fungerar dock i stort sett endast med TC.s egna pluggar, andra alternativ om du inte måste ha firewire, är t.ex. UAD-1 från Universal Audio, roligare pluggar, mer prisvärd.

VST är en pluginstandard påhittad av Steinberg, finns i _nästan_ alla inspelningsprogram på PC, och givetvis i cubase på mac oxå, och erbjuder möjligheten för användaren att köra VST-plugins och VSTI, virtuella instrument, i inspelningsprogrammen.

RTAS/TDM, är Digidesigns plug-in standards, RTAS/TDM fungerar bara i ProTools, TDM är för HD-system och använder sig av DIGIs egna hårdvara (DSP-kraft). RTAS som är ett format som kör på datorns egen processor används av LE och M-Powered men fungerar givetvis även på HD.

AU, är apples plug-in standard, körs på bl.a. garageband, logic och digital performer (igital performer kör även ett eget format parallelt som heter MAS, som är MOTUs eget plug-in-format..). AU finns bara på mac och stöds inte av t.ex. cubase på mac, men som då istället som sagt kör VST.

Tja, lite kort...

Lycka till!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2006-12-04 17:54

Om jag vill köra en virus plug, vilken skall man då satsa på? Känns som båda är ovärda att lägga pengarna på...

Powercore är det bara cpukraft på ett kort eller är det ett ljudkort med ingångar och allt det där också?

Lastar inte ett vanligt ljudkort av cpu'n vid mjukissynthar eller måste man ha ett monsterkort för sånt?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 18:09

Jag har bara sett Viruspluggen till Powercoreplattformen så mitt svar: Powercore, som finns i olika versioner beroende på hur du vill ansluta det till datorn - hur mycket kraft du behöver - och hur mycket du vill betala.

LÄSAMERALÄNK: http://www.tcelectronic.com/PowerCoreConcept

Powercore är bara cpukraft - inget ljudkort alltså. Och vanliga ljudkort brukar inte beblanda sig med mjukissyntar. Däremot finns det en del kort (Creamwares tex) med både "ljudkortsdel" och DSP-del(/cpukraftsdel).

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 18:26
Ursprungligen av oberg:

Jag har bara sett Viruspluggen till Powercoreplattformen så mitt svar: Powercore, som finns i olika versioner beroende på hur du vill ansluta det till datorn - hur mycket kraft du behöver - och hur mycket du vill betala.

LÄSAMERALÄNK: http://www.tcelectronic.com/PowerCoreConcept

Powercore är bara cpukraft - inget ljudkort alltså. Och vanliga ljudkort brukar inte beblanda sig med mjukissyntar. Däremot finns det en del kort (Creamwares tex) med både "ljudkortsdel" och DSP-del(/cpukraftsdel).

Finns inte virus till TDM längre?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 18:40

Ojdå, har jag missat. Sorry.

  • Medlem
  • 2006-12-06 22:11

Kan man köra mjukissyntharna på vilket DSP-kort som helst, typ någon gratissynth som man hittar på nätet. Eller är man totalt låst till dom som tillverkarna tycker man skall använda? Powercore=virus o co t.ex.

Om man skall använda sig uttav synthar som inte är sammafogade med ett DSP-kort så är det ingen idé att ha ett sådant alltså? Kanske räcker med en saftig CPU på datorn?

Vilket kort är det mest allsidiga att köpa om man vill kunna köra bra och vettiga synthar. Jag är inne på elektroniskt och har inte varit inne på något annat sen 15år tillbaka

Jag har så många frågor och ni är verligen underbara som besvarar dom!

DSP-korten funkar enbart med deras egna pluggar/synthar.

1
Bevaka tråden