Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

xRom till xbase09

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollade på http://beam.to/xrom och blev väldigt intresserad av kitet. Är det någon som har installerat det och hur svårt är det att löda av/på rom-chippet?

det e bara att rycka originalROMet och peta i brickan väl
- det svåraste e att öppna burken inför och sätta ihop den efter det hela... men mina kanske e ramsnea

\\ah! va inte inne på länken och kollade, hade bara hört om det ... ser att det ev måste lödas lite..

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 13:44

Det ser inte så svårt ut ... Det klarar du nog om du har lite elektonikvana

Som elektronik-freak så måste jag bara få göra en totalt onödig reflektion över elektroniken! Jomox använder till stora delar ytmonterad elektronik i xBase'n medan Xrom:et ser ut som en äldre dinosarie jämförelse. Är det bara jag som tycker det ser amatörmässigt ut? :hmmm:

Jag kan ingentingom elektronik men jag har en polare som jobbat på Gambros montering. Han får fixa biffen.

jaou iof har du rätt neriks: men hur många kan löda ytmonterade grejjer på köksbordet

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-05 14:18

såg intressant ut... funderar fortfarande på en xbase nämligen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 15:15

Det är inte jättelätt att löda av en krets med såpass många ben. Lätt hänt att man får med några av pad:arna när man rycker den.

Jag tycker inte det ser amatörmässigt ut. Det där hålet i PCB:n för en kondensator som sticker upp ser däremot lite märkligt ut.

XBase:n mår bra av fler och bättre samplingar, bra ide.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 16:04
Ursprungligen av Frebrik:

Jag tycker inte det ser amatörmässigt ut. Det där hålet i PCB:n för en kondensator som sticker upp ser däremot lite märkligt ut.

Hehe ... amatörmässig kanske var en kraftig överdrift från min sida! Jag tycker bara att man borde kunna gjort kortet mindre eftersom det verkar vara en he del dö-yta på det. Då hade man kanske sluppit att ta hänsyn till kondensatorn som sticker upp genom kortet ... Men, som sagt, det spelar ju egentligen ingen roll!

Ursprungligen av Frebrik:

XBase:n mår bra av fler och bättre samplingar, bra ide.

Håller med! Detta är något som borde uppmuntras till i större utträckning även när det gäller andra burkar

tittade lite mer på det där

om jag ändå måste löda loss alla kranar inom kort på xbena så kan man nog passa på att löda kring promet [klippa av alla pinnar verkar ju enklast] + fixa den där pcb-brickan... kanske får ta ett lödjam i 99vänners lag bara för att testa mod'en

va ju inte så dyra...ger ju lite nya möljigheter, som att kunna få in en rosslig UV eller knarrig kontrabas-sampling i xb'n vore ju inte helt fel, men maskinen som sådan hanterar inte samplingar speciellt väl:
trig'a + parameterlåsa några värden bara...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 17:18

Det här gjorde ju xbase:en riktigt intressant igen. Synd att jag inte har den kvar

Jag tänker direkt på att sampla en skön mix av vokaler och konsonanter från en gammal röstsynthes och knappa in lite cylob-rap.

Ursprungligen av robopants:

Jag tänker direkt på att sampla en skön mix av vokaler och konsonanter från en gammal röstsynthes och knappa in lite cylob-rap.

Nu funderar jag också på att fixa en 09:a.

Ursäkta bumpen, men måste fråga, det är möjligtvis ingen som har ett extra xrom kit eller PCB att sälja? Kittet säljs inte längre och tror knappast några fler kommer göras... :tveksam:[I][B]

1
Bevaka tråden