Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för dålig försäljare på nätet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-06 15:13

Hejsan,

Ville bara dela med mig av en dålig internet affär som jag ganska nyligen gjort.
Som många vet så restaurerar jag synthar och har ibland fått in maskiner med
trasiga diskdrives. För ett par år sedan hittade jag en vad jag trodde var en bra
källa för alla möjliga och omöjliga floppy drives. Jag gjorde två beställningar innan
min nuvarande erfarenhet, dessa båda gick ganska bra men med en lång vänte
tid för att få det man betalat för.

Hursom helst, denna sommar fick jag hem en Korg 01W som diskdriven hadde
lagt av i så jag vände mig givetvis till de som jag handlat av tidigare. Jag fick ett
pris på 105 USD inklusive frakt till Sverige för driven. Jag betalade via Paypal till
den adress som de ville ha pengarna till, väntade och väntade och väntade lite till
efter en månad tyckte jag att det var mysko att driven aldrig kommer, så jag skriver
dem ett email med frågan om de skickat min drive ännu. En vecka går innan svaret
kommer: "Hur har du betalat för driven ? Paypal eller Western Union" svarar med
att pengarna blev betalada via paypal den 21/8. De börjar missuppfatta mig på en
gång och tror att jag betalat via Western union. Slutligen fattar de att det gäller
Paypal. När jag då frågar om driven skickats eller ej börjar de ursäkta sig med att
"We must track the order" ..... UHHhhhhh vadå ? Det är väll bara att logga in på
paypal och se att någon betalat in pengar det datumet och att det är jag som är avsändaren så är saken biff ! Nejdå .... Här sölas det ännu mer ...

Väntar ett par veckor till, och beslutar mig för att skicka all information till försäljaren
inklusive skärmdumpar på paypal transaktionen och det mail som bekräftar att jag betalat
dem via paypal. Till svar får jag bara "We belive you have paid, but we are tracking the order".

Ok, tååååååålamod .... Väntar ett par veckor till, skickar ett brev med den enkla meningen
"Har ni skickat min drive ännu?" typ .... Inget svar .... Ett par veckor senare orkar inte längre beslutar mig för att använda mina 105 USD på ett annat sätt, dra ner företaget i skiten och hoppas de förlorar kunder !

Så, ni som letar efter ny diskdrive till er synth/sampler vänd er aldrig till Route66studios.com för de håller inte vad de lovar. De verkar reko när de ännu inte har dina pengar men är dryga och oseriösa när de väl har dem ! Se även upp med Emulator archives eftersom jag tror en utav route66 anstälda har med den sidan att göra (Richard Walsh) om jag inte minns fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 17:13

Det var inte nådiga priser dom tog ut där. Är det inte enklare att spåra floppydriven till någon gammal dator och köpa en trasig sådan istället?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-06 18:57
Ursprungligen av Helix:

Det var inte nådiga priser dom tog ut där. Är det inte enklare att spåra floppydriven till någon gammal dator och köpa en trasig sådan istället?

$105 USD är inte så farligt. Förvisso kan man om man har ork att läsa igenom diverse mailinglistor se att det finns "vanliga" drivar som funkar också, tyvärr är datorbutiker inte alltid så bra på att hitta specifika drivar från vissa tillverkare så det kan vara lite jobbigt att leta fram en butik som säljer just den drive du är ute efter.

Det är en drivejungel där ute

Bla Emu körde egen firmware i floppysarna. Sen tog dom 2000:- spänn styck...

Min dyraste floppy, extern till en Amiga 500 1987 nångång, gick på 1050:- tror jag. Bara för att få lite perspektiv...

• Medlem
  • 2006-11-06 23:22

Peter H: Fjolligt, jag gav över 2500:- för min första drive till Amigan sommaren 1986 Ah, those were the days - 512k + 2st 880k 3.5tums-disketter. Everything a grown man needs för att kompilera lite C. Hehe...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-07 14:16

Hmm.. dyrt till SQ-80 på deras sajt. Hmm.. man kanske ska göra slag i saken och bygga en FD-emulator som baserar sig på FDcontroller-chippet i SQ:n. Så slipper man disketter och kan spara på batteribackupat sram eller nått.. Inte för att min drive har pajjat men kanske bäst att förbereda sig.. bäst att researcha lite.

1
Bevaka tråden