Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterlyser elgurasamplingar!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-07 08:01

Tjo!

Jag har nyligen efter en stor flytt råkat förlägga min elgura, och undrar om det är någon här som har möjligheten att kunna spela in RENT ett par samplingar åt mig? Nu är jag inte så duktig på gitarrtermer, men jag ska försöka förklara vad det är jag behöver:

* den lägsta strängen på gitarren heter ju E, och jag skulle vilja ha den strängen (utan något band nedtryckt) 4-5 slag. Alltså nöööööö.... *väntar lite*... nööööööö..... *väntar lite*... nööööööööö

* samma sträng, igen utan band nedtryckt, fast med "palm mute", 9-10 slag. nö, nö, nö, nö, nö, nö, nö.... typ

"Varför det?" undrar säkert många nu. Jo, det är nämligen så att det här kommer ingår i min patenterade spela-metal-riff-med-samplingar-teknik som jag har utvecklat över åren. Jag lägger nämligen palm-mute samplingarna längst ner på keyboarden, och dom samplingarna med dom öppna slagen högre upp. I och med att samplingarna är i en ton bara, så kan man spela alla möjliga ackord och metalriff, som man sedan drar genom Guitar Rig eller liknande. det låter ju inte HELT äkta, men det är fan så nära det går alltså.

Är det någon som känner sig manad och vill hjälpa mig, om jag förklarade tillräckligt ordentligt?

• Medlem
  • 2006-11-07 21:27

Hepp, inte det...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-07 21:48

Nu kallar sängen och imorgon hinner jag inte, men kanske på torsdag, om ingen annan har hunnit före då. Skriv gärna här om det löser sig ändå tills dess, annars kan jag göra en insats

• Medlem
  • 2006-11-07 21:52

Japp, jag kan vara behjälplig lite senare i veckan likaså.

/Mein

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-07 21:54

... fast min gitarr är inte så superfräsig på palm mute-chugg, men den funkar. Men jag undrar om det inte fungerar bättre om man kör ett powerchord med grundton + kvint, alltså två toner samtidigt, i en och samma sampling, samtidigt. Borde bli lite mer tjoflöjt då, och mer trovärdigt. Kan vara värt att prova båda varianterna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-07 21:56

vill du ha korta eller långa toner?

Mailadress som man kan skicka till så jag kan hjälpa? PM:a om du inte vill vissa upp den för resten av världen.

Eeeh, undrar ifall en keyboardist får vara med och "lära sig litet saker"??

Kada, Jag blir jäkligt nyfiken på hur exact du går till väga när du sedan spelar på keyboarden?
Och hur lägger du upp samplingarna?
Säg lägger du tex de däringa "palm mute" tonerna längst ned på den första oktaven bara och på resten av klaviaturen är de vanliga "långa" tonerna. Jag antar att "palm mute" är typ dämpade toner?

Hur fasen spelar du sedan, och vad gör du för riff, och vilka är trixen för att få det att låta så som en gitarrist skulle spela?

• Medlem
  • 2006-11-08 00:13

Nu blev det lite mer liv i lådan!

Bobbski: Det brukar nästan bli bäst om man tar bara en ton istället för ett powerackord på en gång. Dels får man friheten att kunna bygga vilka ackord som helst sen med tonen, plus att det brukar inte låta lika bra om man har ett färdigt ackord och sedan spelar det på högre eller lägre pitch.

makari: 2 sekunder eller så per slag räcker!

Soulmachine: Japp, palm mute är när man håller högra handflatan mot strängarna för att dämpa strängarna. Resultatet när man kör det genom distpedal och en förstärkare blir ett klassiskt chugga-chugga-chugga som alltid förekommer i hårdrock och metal.

Såhär gör jag i samplern sen:

1) Lägger palm-mute samplingarna på de 3-4 lägsta oktaverna. Till detta krävs 8 stycken samplingar (en för vänster kanal, en för höger för att få en stereo dub effekt). Anledningen till att jag behöver så pass många är för att det inte ska låta så samplat om man spelar flera palm mute-slag efter varandra.

2) Lägger dom öppna samplingarna på sista oktaven. Här räcker det med 2 samplingar (vänster och höger), eftersom det inte låter lika illa om man spelar flera efter varandra som palm mute-samplingarna gör.

3) Det blir svårt att spela på keyboarden, så oftast gör jag ett par färdiga sekvenser i Cubase istället.

4) Drar in alltihopa i Guitar Rig, väljer lämplig dist och förstärkaremulering, och....

5) ......MINISTRY!!!!!!!

Det var tur att ni sa förresten, jag glömde ju självklart min e-mail... david@terrorpunksyndicate.org
Om intresse finns lägger jag gärna upp samplingarna och lite exempel sen, ifall fler vill ladda ner och prova samma sak.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 00:25

Samplingar på väg, hoppas du kan ta emot större filer....

Ojj är jättesömnig nu och ska hoppa i säng jag LOOVAR

...men Kada nu fick jag massa ahA i skallen. Jag måste testa detta sättet att lägga upp samplingarna på keyboarden.

Exempel från dig vill höras!!!

Najt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 01:58

skön grej. betyder detta att vi får höra mer TPS-mangel snart? =D

• Medlem
  • 2006-11-08 02:42
Ursprungligen av 655321:

skön grej. betyder detta att vi får höra mer TPS-mangel snart? =D

Ja, det är inte helt omöjligt faktiskt. I januari kommer det två nya låtar på samlings-CD från göteborg också... håll utkik efter det!

1
Bevaka tråden