Nu blev det lite mer liv i lådan!
Bobbski: Det brukar nästan bli bäst om man tar bara en ton istället för ett powerackord på en gång. Dels får man friheten att kunna bygga vilka ackord som helst sen med tonen, plus att det brukar inte låta lika bra om man har ett färdigt ackord och sedan spelar det på högre eller lägre pitch.
makari: 2 sekunder eller så per slag räcker!
Soulmachine: Japp, palm mute är när man håller högra handflatan mot strängarna för att dämpa strängarna. Resultatet när man kör det genom distpedal och en förstärkare blir ett klassiskt chugga-chugga-chugga som alltid förekommer i hårdrock och metal.
Såhär gör jag i samplern sen:
1) Lägger palm-mute samplingarna på de 3-4 lägsta oktaverna. Till detta krävs 8 stycken samplingar (en för vänster kanal, en för höger för att få en stereo dub effekt). Anledningen till att jag behöver så pass många är för att det inte ska låta så samplat om man spelar flera palm mute-slag efter varandra.
2) Lägger dom öppna samplingarna på sista oktaven. Här räcker det med 2 samplingar (vänster och höger), eftersom det inte låter lika illa om man spelar flera efter varandra som palm mute-samplingarna gör.
3) Det blir svårt att spela på keyboarden, så oftast gör jag ett par färdiga sekvenser i Cubase istället.
4) Drar in alltihopa i Guitar Rig, väljer lämplig dist och förstärkaremulering, och....
5) ......MINISTRY!!!!!!!
Det var tur att ni sa förresten, jag glömde ju självklart min e-mail... david@terrorpunksyndicate.org
Om intresse finns lägger jag gärna upp samplingarna och lite exempel sen, ifall fler vill ladda ner och prova samma sak.