Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi till cv ger fel ton

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-07 16:10

hej,

har ett problem styr en Pro-one med en novation x-station och novation superbass station.

basstation ändrar x-stations midi signal till cv och skickar den vidare till pro-one.

Problemet är att trycker jag ned ett "D" på x-staton så spelar den en annan ton på pro-one.
jag antar att det e nåt problem med midi till cv, men var och hur kan jag åtgärda problemet?

tacksam för svar

• Medlem
  • 2006-11-07 16:19

Är P1 stämd? Ok, lite fånig fråga, men spelar P1 rätt ton när du spelar på dess eget klaviatur?

• Medlem
  • 2006-11-08 13:58

ja P1 är stämd....kanske ligger lite under på vissa toner men styr jag den genom cv så ändrar ett par toner upp eller ner

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-08 14:28

När jag spelar på min SH-09´s klaviatur så får jag stämma om synthen litegrann för att den ska spela med övriga prylar. När jag styr den från min Nov Superbasstation så får jag stämma tillbaka den.

Det är väl så enkelt att "offsetten" i spänningen på CV från klaviaturet och superbasstationen är olika.

Däremot är skalningen likadan. Detta går dock att ställa i Superbasstation, skalningen alltså.

• Medlem
  • 2006-11-08 14:33

Frågan är också om superbasstationen är ställd i V/oct-läge eller Hz/V?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-08 15:10

Min är ställd i V/oct läge som passar min SH-09.
P1an är väl en V/oct-synth den också?

Finns ett moogläge på superbasstation och antagligen basstation, det ger 0.98 V/oktav.. om jag inte minns helt fel från manualen. Är den inställd på den kan det ju ge fel.

Om jag skall ge en liten paralell till min Syntecno Tee Bee och de problem jag genomlidit med den och helt eller delvis har löst som kanske kan tända upp en ny sida av problemet i din maskin är följande: Man kan skylla ganska mycket på OP-amparna på CV-utgångarna när det handlar om dessa problem har jag förstått. Klarar den ej att driva riktigt rätt på nedersta tangent (lite ostämd)? Detta kan man inte utan större omdesign göra något åt utan det har med OP-förstärkarnas inbyggda begränsningar att göra då de inte helt enkelt kan driva så långt ner. Om tonerna dessutom inte stämmer längre upp så kan det bero på att utgående OP-ampar självoscillerar vid en viss impedans i CV-synten som styrs. Prova gärna att styra andra syntar med liknande standard i samma utgång och mät spänningen parallelt så ser du, det kan variera kraftigt! Det var de tips jag hade att ge men ifrån en annan maskin som sagt. Mitt godaste råd: Det sista du skall göra är att stämma om din synt! Ok? Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 23:17

Ahh detta är en klassiker... pitchen blir ca en halvton fel på alla ProOne, P5 (Sequential)... Ta ett A på en av dina syntar och använd sedan pitchbend hjulet på din Pro~One för att stämma den.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • 2006-11-09 00:09

pust.. det här blev mycket för en något grön analog användare. måste kolla hur superbass är inställt V/oct-läge eller Hz/V. är inte hemma för tillfälle.

måste försöka ändra i novations olika "skalningar", men tror jag ställde in den på den rätta enligt manualen.

ja lägsta Tonen blir mests nedstämd, ca ett halvt tonsteg. i mitten stämmer tonen rätt bra.

jag antar att man får lida lite för det den fina feta synthbasen

tack för alla svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 10:19

Oki kommer faktiskt inte ihåg hur det var med Sequential's grejer, jag har byggt in MIDI i det mesta. Men du måste i alla fall använda pitchbent hjulet för att finastämma din Pro~One när du kör med CV/GATE.

Mvh
Demokid

Pitchbendhjulet? Det finns en mastertune ratt och båda oscillatorerna har ju en stämningsratt med rätt stort omfång -räcker inte de? Å andra sidan använder man ju inte pitchbendhjulet när man CV/Gatear så det kanske är smidigare...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-09 11:27

picthbendhjulet borde vara lättare.. då är det ju bara att spela på utan att stämma ner/upp när man rycker cv-gate-kablarna och ska spela på klaviaturet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 20:29

Japp mycket lättare att bara vrida lite på pitch hjulet...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-09 20:56

Hmm.. Efter lite tanke och kaffe så minns man..
Körde faktiskt en Pro-One, styrd av min Superbasstation, för bra längesedan.
Upplevde inga problem då och "stämde" den med pitchbenden..

Ahh.. vad lite kaffe kan göra.

Agerade tyvärr bara transportör av Pro-One åt en viss grupp med namn RunLevelZero..så jag han bara leka med den i en vecka(tror jag det var).. Mycket rolig sak.

• Medlem
  • 2006-11-09 22:27

Ja efter närmare eftertanke är det ju verkligen det enklaste sättet att vicka lite på pitchbend hjulet.
Ja pro-one är verkligen en rolig leksak lär mig ännu nya möjligheter.

tack grabbar!

1
Bevaka tråden