Jag köpte nyligen ett EMU 1616 som jag börjat bekanta mig med. Är mycket nöjd med detta val. Jag kör Cubase SX3 och jag har jobbat länge med diverse musikprogram, är inte direkt någon novis på området.

EMU's fina "Patchmix"-programvara ger en väldigt seriös approach med alla sina möjligheter och är en fröjd för ögat. Men, jag får inte den funktionalitet som jag hade tidigare mellan EMU1616 och Cubase SX3.

1) Högtalarknappen på en audiokanal i Cubase påverkar inte någonting som det är idag. Allt material låter igenom oavsett hur denna knapp står.

2) Om jag skall spela in ett nytt audiospår tar den med allt som låter oavsett om jag markerar vilka jag vill ha med eller inte.

3) Direct Monitoring får jag inte riktigt kläm på i heller.

4) Då EMU1616 har rätt mediokra interna effekter vill jag verkligen kunna köra mina direct x-pluggar ifrån SX3 i realtid raktigenom på inkommande externt material genom EMU-kortet och på så sätt involvera inkommande material i mastringkompressionen eller till en specifik buss som om det redan vore inspelat material. Hur gå tillväga då?

5) Jag hade verkligen uppskattat om man kunde ladda ner en template-fil till EMU-kortet eller Cubase SX3 så allt fungerade som det var tänkt, finns detta? Rykten säger så nämligen.

Jag har provat många inställningar nu men utan att nå dit jag vill och jag kan alla knep med "Reset" i Cubase osv osv.