Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vilka är det egentligen här på forumet som håller på med sånt?
Jag är en iaf. Kanske kunde ha en liten trevlig tråd och lägga upp bilder och ljud från våra kreationer. Nu vet inte jag hur man lägger upp ljud men en bild på en nybendad CASIO SA-2 bifogas...
Jag är rätt intresserad av det, har bl.a. Reed Ghazala's ("circuitbendingens fader") bok om circuit-bending. Den ligger tyvärr här hemma och dammar, men när jag har tid och pengar tänker jag sätta lödkolven i alla möjliga apparater.
Jag har också läst igenom den boken nyligen, och det var mycket inspirerande! Det skall bli en lödhörna i nya studion, så då kanske det bli något kul uträttat
Jag har också läst igenom den boken nyligen, och det var mycket inspirerande! Det skall bli en lödhörna i nya studion, så då kanske det bli något kul uträttat
Har haft den där på min wish list på Amazon ett tag men hela tiden tvekat att beställa den...
Har haft den där på min wish list på Amazon ett tag men hela tiden tvekat att beställa den...
Kan man få en mini-recension kanske?
Först går han igenom lite om bakgrunden i några sidor och sen är det bara hands-on. Dvs vilka verktyg man behöver, riktlinjer hur man skall gå till väga. Det är inte bara elektronik, utan även dekoration och färgläggning som behandlas. Sist är det ca 150 sidor med 18 projekt beskrivna i detalj med bl a speak & spell, casio sk-60, sk-1,sk5 osv. Totalt är det ca 400 sidor. Välskrivet och intressant. Jag sträckläste den som kvällslektyr utan problem.
Jag har circuit-bendat en lönnstock från Gävle. Eftersom lönnstockar i flertalet fall saknar gummipads som kan spela med fingrarna på så fick jag fräsa ur en del hål...
...som jag försåg med 22 st gummipads och en jävla massa kabel...
...till att bli ett instrument som jag kallar slapstick.
Räknas det här som circuit-bending???
isf har jag fler prylar jag böjt...
Jag har circuit-bendat en lönnstock från Gävle. Eftersom lönnstockar i flertalet fall saknar gummipads som kan spela med fingrarna på så fick jag fräsa ur en del hål...
Räknas det här som circuit-bending???
isf har jag fler prylar jag böjt...
Nope det räknas inte. Detta är ju ordentlig innovation och inte lite fusklödande i befintlig hårdvara Men ball är den! Hur låter och fungerar den? Liten exempel hade varit kul!
Nope det räknas inte. Detta är ju ordentlig innovation och inte lite fusklödande i befintlig hårdvara Men ball är den! Hur låter och fungerar den? Liten exempel hade varit kul!
He he, jo det är nog så.
den låter precis som man själv vill, eftersom det egentligen bara är ett annat sätt att fästa trum/finger pads på. När jag spelar brukar det låta och se ut så här: http://www.persamuelsson.se/samples/slapstick.mov
Om man bor i Gävle, så kan man låna Reed Ghazala's bok på musikbiblioteket - det har jag sett till. otroligt inspirerande bok som får en att vilja sprätta upp varenda manick man har hemma och börja moddda.
Oj skrev fel... :rolleyes:
Reed Ghazala's bok är riktigt bra och innehåller guider. Jag har följt dom när jag bendade SA-5:an och en Speak & Read men dom bästa bendarna jag gjort har jag "hittat på " själv...
Boken är väldigt intressant och ganska rolig han skriver skönt! Rekommenderas...