Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Yamaha GX-1 filmer

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sexy

• Oregistrerad
  • 2006-11-10 00:02

åh, älskar den där bilden.

Du borde nästan göra en instruktionsfilm om den.

Magiskt! Det är verkligen en designklassiker. Även om det bara var en enkel hemorgel i en sån förpackning hade den varit lika magnifik.

Ursprungligen av babyarrogant:

Magiskt! Det är verkligen en designklassiker. Även om det bara var en enkel hemorgel i en sån förpackning hade den varit lika magnifik.

Det finns presetversioner av GX-1 att få tag i som är lika den i designen också. De är rätt mycket billigare också.

Det roligare är att Högtalarna får GX-1an att se lite...pluttig ut. Jag har ett spår på ett par men man får se...

Mmm, jag kan se mig själv sittandes i en glasveranda med utsikt mot havet spelandes på en sån. En vacker dag...

Det är ett stort arbete du lägger ner på dina demofilmer, Roth! Många har svårigheter att bara lägga ut ett sketet mobilfoto när dom ska beskriva sina saker. Men jag undrar (eller kärringgnäller, om du vill.. ) här stilla i mitt hörn varför filmerna måste se ut som en super8 med mp3sprucket monobandspelarljud anno 2006?

Du har helt rätt...det är kärring gnäll...;) Jag har en liten sån där Sony Kamera som mitt band fick typ 2001. Efter att jag tryckt på knappen så tar det max 5 minuter innan jag har fått upp dom på Youtube. Jag har haft ideer om att bråka med DV kamera och så men det känna på ett sätt lite överambitiöst. Då måste jag börja redigera och klippa, allt med inladdning kommer ta längre tid o.s.v o.s.v Filmerna i kameran är begränsade till 15 sekunder, det blir lite mörkt ibland men det är mest tänkt som lite snabb info. Jag tycker att det är otroligt mycket bättre att se någon ratta live på en Mini Moog, spela på en Orchestron eller GX-1an på en film än att läsa tusen halvsides artiklar på nätet som ändå alla har klippt bitar från varandra. Jag har en naiv idé att det vore bra om man är nyfiken på vad en Stylophone är så söker man på nätet och får se en film på någon som spelar på en stylophone...

Det började också mycket mer som någonting jag gjorde under inspelningarna med banden ...man rycker upp kameran och dokumenterar för framtiden. Lägger ut det som en länk från min studio blogg och så går man vidare.

Jag vill inte sitta i något slags redigerings träsk med filmerna heller. När det gäller färger och så så tycker jag att det ser bättre ut när det är så tveksam kvalitet på kameran när man kör svartvitt eller sepia. Det blöder inte lika mycket.

Men jag håller med dig visst vore det skönt om det såg och lät bättre ut ibland men...nu är det såhär. Ljudkvalitén är irreterande men det skulle också vara lite korkat för studions del att lägga ut samplingar på nätet med tillhörande filmer på dom mesta udda instrumenten. Nu är ljudet trots allt helt oanvändbart...

// Inte så grinig som jag låter...och det blev lite längre än tänkt...

Roth-händle, tack för de väldigt intressanta filmsnuttarna! Enormt uppskattade!

Inget illa menat här nu på något sätt, men. Jag blir ärligt lite förvånad av soundet i Yamha GX1 som ni framför den på filmklippen.

Är det månne den tjorviga kvallen på YouTube som inte gör besten rättvisa kanske? För det låter inte ens i närheten av så grymt som jag föreställt mig. Många ljud i filmklippen låter som nasala ganska platta hemorgel-lika ljud med nåt tunnt bjoppande 70-tals barnprograms-resonansfilter på.

Det jag hört av GX1:an tidigare där man smälter bort totalt av rysningar orsakat av den ström och råa organiska karaktär som denna maskin levererar i typ ABBA/Benny Live 1979 (ni vet introt) eller diverse feta Stevie Wonder-allster känns inte direkt igen här.

Var det kanske bara presets ni tweakade lite på i filmklippen månne? :rolleyes:

Annars alltså, vilket j*kla monster att bara vila ögonen på och värma upp pojkrummet med! :eek:

Creds!

Ursprungligen av moogpower:

Var det kanske bara presets ni tweakade lite på i filmklippen månne? :rolleyes:

Creds!

Presets...hmm...

Dom cartridge som sitter i nu är med vissa skillnader dom som Benny använde på Chess runt 86. Jag har bytt ut en smula Men det är lite klurigt att prata om presets med tanke på att varje klaviatur har 20 cartridge med 27 inställningar på varje. På dom tre understa kan man blanda två ljud på manualen samt mixa hyfsat steglöst mellan manualerna. Varje klaviatur förutom soloklaviaturen har 20 cartridge i varje...Dom här uppsättningarna (rackarna) med cartridge kan dessutom bytas hela mellan klaviaturerna. Det finns lite variationer att göra i ljuden.

När det gäller ljudet på filmerna så går GX-1an ut i mono genom ett skruttigt P.A och genom bara en gammal 70-tals Fender låda. Inte så hemskt mycket botten. Inte så mycket stereo. Den kommmer med en linebox med 5 utgångar. Det finns att hämta. När man spelar in den så välter den och äter. Jag kan tänka mig hur den låter i ett stort P.A eller i högtalarna som också fanns till...

Ursprungligen av Roth-händle:

Presets...hmm...

Dom cartridge som sitter i nu är med vissa skillnader dom som Benny använde på Chess runt 86. Jag har bytt ut en smula Men det är lite klurigt att prata om presets med tanke på att varje klaviatur har 20 cartridge med 27 inställningar på varje. På dom tre understa kan man blanda två ljud på manualen samt mixa hyfsat steglöst mellan manualerna. Varje klaviatur förutom soloklaviaturen har 20 cartridge i varje...Dom här uppsättningarna (rackarna) med cartridge kan dessutom bytas hela mellan klaviaturerna. Det finns lite variationer att göra i ljuden.

När det gäller ljudet på filmerna så går GX-1an ut i mono genom ett skruttigt P.A och genom bara en gammal 70-tals Fender låda. Inte så hemskt mycket botten. Inte så mycket stereo. Den kommmer med en linebox med 5 utgångar. Det finns att hämta. När man spelar in den så välter den och äter. Jag kan tänka mig hur den låter i ett stort P.A eller i högtalarna som också fanns till...

Cartridge INFERNO!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Jisses....

Med detta menas att man inte bara sådär "hands on" kan tweaka till alla parametrar med GX-1:an likt CS80 och känna pulsen av ett "Blade Runner" soundtrack, eller?

Hade varit riktigt trevligt om ni hade kunnat lägga upp några högkvalitativa MP3:or där man hör GX1:an i stereo genom en mixer och gärna ihop med med andra samtida kompisar i några korta arr, likt BlueSynth.com. Hade varit mumma. För att verkligen få fram den unika, organiskt feta karaktären som verkligen finns i en GX1:a.

Trodde väl inte detta skulle hända med det var väl dax nu att Yamaha Electrone prylar skulle bli hypade. I tristessen på lördagkvällen såg jag något konstigt bingoprogram på SVT som fångade min totala uppmärksamhet...och inte var det Mona Zeilits...utan kompet som bestod av en Yamaha A-55. En på tidigt 80-tal massproducerad elorgel som jag har haft två i min äga när det begav sig. Grabben som spelade på den körde hårt med autokomp med både de fina klassiska basgångarna samt det fräcka ljuden från den gröna regeln som är "WAH" ljudet.

Ursprungligen av DrArthurKrause:

Trodde väl inte detta skulle hända med det var väl dax nu att Yamaha Electrone prylar skulle bli hypade. [...]

Hehe, då ska man kanske vänta lite med att sälja vår familjeklenod A-505'an då - den har dock ingen wah-wah komp, men låter hyggligt mysigt ändå.
Å andra sidan finns det åt helvete för många electones i världen för att dom någonsin ska hypas. 75% av blockes orgelannonser är electones i olika variationer.

Jag jobbar med det där bingoprogrammet och har därmed lyssnat timme ut och timme in på det där kompet. Man tröttnar inte! Det är något väldigt lugnande, nästan meditativt, med den. Jag har blivit helsåld. Ska springa och tjacka en sån tror jag. Bara jag får plats!

Eller kanske en GX1 presetvariant. Har den autokomp?

Ursprungligen av babyarrogant:

Eller kanske en GX1 presetvariant. Har den autokomp?

Jajamän.

Modellerna heter EX-1, EX-2 (på bilden), E-70 och E-75. De är så nära du kan komma en GX-1:a. Det såldes en EX-1 i Sverige för en del år sedan för en sisådär 25.000:-. Men de verkar vara omöjliga att få tag i på hemmaplan.

moogpower: jag tror att orsaken till att GX-1:n låter mer imponerande på inspelade album dels är att det är ljud i en komplett mix med kompressorer, eq och allt (och inte inspelade via den interna micken i en videokamera), dels beror på vem som spelar. Inget ont om Roth-händles vänners klaviaturskills, men ABBA-Benny och Stevie Wonder är duktigare.

Men GX-1 har lite lustig karaktär, tycker jag. Det lät definitivt bra när PF spelade på den hos Roth-händle, men man hör släktskapet med Electone-orglarna (och förmodligen CS80 också, fast en sån har jag aldrig hört i person). Det låter snyggt, men inte med samma karaktär som folk förväntar sig av analogsyntar nuförtiden.

R-H: Går det att spela in längre än 15 sekunder med din kamera? Vissa klipp känns väldigt rumphuggna när de är så korta. Så länge Youtube står för utrymmet är ju längd inte något problem heller...

Jag har spelat på monstermaskinerna D-85, HS-1, C-605 med flera och alla har dom det tidstypiska soundet. Varje ljud hade väl tydligen sin egen liten ljudalstrande krets därav de stora fina kretskorten...och dess tyngd pajade nog en hel del ryggar hos musikhandlarna. Topp-modellerna med externa högatalare ser ju ut som så mycket rymdskepp som det kan bli. Jag har för mig det finns en snubbe i Sverige som samlat på sig de flesta av de gigantiska topmodellerna och förvarar dem i sin källare (han hade en rik farsa) men kommer för mitt liv inte på vad han heter.

Jag kan avslöja att jag tävlat i electrone festival på 80-talet och kom som längst uttagningen till SM.

En av Sveriges absoluta Electronemästare som till och med var med på världsmästerskapen i Japan när det begav sig heter Lennart Palm...och han är fortfarande aktiv och kan ibland höras på SR-s Melodikrysset där han brukar framföra låtar skapade i specialversioner just för det programmet.

Ursprungligen av DrArthurKrause:

D-85

Jag är supernyfiken på den. Har för mig att den ska ha en körmaskin och en stråkmaskin inbyggd. Tyvärr har jag aldrig testat en.

Citat:

Jag har för mig det finns en snubbe i Sverige som samlat på sig de flesta av de gigantiska topmodellerna och förvarar dem i sin källare (han hade en rik farsa) men kommer för mitt liv inte på vad han heter.

Det är inte tysken Michael Leicher du tänker på?

Han köpte upp en massa gamla synthar - kända och mer okända - som sedan fick dö i hans källare. Några räddades dock.
Bilder här...
http://www.michaelleicher.biz/galerie/kostume/index.htm

Ursprungligen av Airwolf:

Jag är supernyfiken på den. Har för mig att den ska ha en körmaskin och en stråkmaskin inbyggd. Tyvärr har jag aldrig testat en.

Det var en D85 till salu i Lund för ett tag sen, men tyvärr så svarade säljaren inte på mail och telnr var fel... Jag var också grymt sugen på att testa den. Mycket rymdskeppskänsla, om än i trä istället för högteknologiska framtidsmaterial

Ursprungligen av segerfalk:

Det var en D85 till salu i Lund för ett tag sen, men tyvärr så svarade säljaren inte på mail och telnr var fel... Jag var också grymt sugen på att testa den. Mycket rymdskeppskänsla, om än i trä istället för högteknologiska framtidsmaterial

Ja, precis. Han hade ju en riktigt skön högtalare till också. Ville så gärna testa den.

D-85'an dyker upp ganska ofta på blocket. Jag år också sugen på en sån, när jag har ordnat plats åt klenoderna, för en GX-1'a lär man väl ändå aldrig ramla över

Har D-85'an samplade trummor förresten?

Jag har en D-80...Är den lik D-85an...?

http://www.youtube.com/watch?v=N2zAvw98H8A

Jag har en D-80...Är den lik D-85an...?

http://www.youtube.com/watch?v=N2zAvw98H8A

Svårt att se....men jag har för mig att D-85 har mer presentknappar i olika avdelningar.

Om trummorna var samplade vet jag ej men de lät lite bättre än de billigare modellerna samt var på något vis programmerbara från en liten låda som man drog ut under nedersta manual... och man kunde göra snygga fills med syntpuksljud. Den kostade cirka 100 000:- ny.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-14 01:38

Spridda kommentarer:

• Härliga orglar ni har hittat. Kul med nästan-GX1-an!
• Bingoprogrammet var det läckraste jag sett i TV på säkert 20 år, blev väldigt glad.
• Tack för snäll kommentar om min tangentbordsmarodörism, FM!
• Roth-Händle: du filmade ju mig oxå, men det kanske försvann? Uppifrån och allt. Btw! Jag bor av en händelse i Mariehäll nu och har 5 min promenad till din studio, kan man knacka på nån dag?

Ursprungligen av PF:

Spridda kommentarer:

Jag bor av en händelse i Mariehäll nu och har 5 min promenad till din studio, kan man knacka på nån dag?

Självklar sak...Hör av dig på sån mail eller meddelande här så hittar vi på något...

Ursprungligen av PF:

Spridda kommentarer:

• Härliga orglar ni har hittat. Kul med nästan-GX1-an!
• Bingoprogrammet var det läckraste jag sett i TV på säkert 20 år, blev väldigt glad.
• Tack för snäll kommentar om min tangentbordsmarodörism, FM!
• Roth-Händle: du filmade ju mig oxå, men det kanske försvann? Uppifrån och allt. Btw! Jag bor av en händelse i Mariehäll nu och har 5 min promenad till din studio, kan man knacka på nån dag?

http://www.youtube.com/watch?v=ec8iNspYEKg

Kanske passar...

Aaaah... Ryys... NU är jag på igen!!! Inte med tanke på den technolika slingan i början men de ack så fina lixen som klatchas ut på klaviaturerna sen!!! Jiipiiieee!!! MEEER!!!! Creds on YOU(Tube)!!!

Bevaka tråden