Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beggad synth från USA

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går i tankarna att genom ebay köpa en synth för det är så mycket billigare.

Finns säkert saker att se upp med har jag en känsla av. Tex går dem att köra i 220V?
Om säljaren skickar paketet som privatperson borde man då inte slippa tull + skatt?

Finns säkert fler saker att tänka på.... någon?

/A

Man får betala moms + tull även om greje är beg. Porto brukar dessutom bli väldigt högt om man inte vill ha ett par månaders leveranstid.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-16 20:38
Ursprungligen av robopants:

Man får betala moms + tull även om greje är beg. Porto brukar dessutom bli väldigt högt om man inte vill ha ett par månaders leveranstid.

Konstigt igentligen, då moms är en tillverkarskatt och tull är mera en import broms.
Må så vara att tull ska betalas men att behöva betala moms på gammal prylar
är ju inget annat än dubbel beskattning!:eek: :hmmm:

Nån som vet varför och hur detta exakt ligger till?

Ok det var ju väldans trist. Är ju i så fall om man köper från england och hämtar den själv då.

Finns det inga typ "blocket/vendolin" i england som man kan gå in och kolla på???

Kolla in http://www.gumtree.com/ Där brukar de flesta här i London annonsera ut sina beggade prylar. Man måste ofta pruta hårdare än hemma i Sverige.

tack för tipset om gumtree, synd att de inte hade så mycket av det jag sökte dock

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-16 20:16

En CS-30 fanns, vad mer kan man begära?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 22:15

Hmm men om man på nått sätt kan försöka med att man redan äger grejern, alltså att man typ bara skickar tillbaka något man lånat ut? Jag har en del arbetskamrater som just nu flyttar till USA.
Jag tänkte att man kunde beställa ett Studio44 och leverera den till någon därborta som sedan skickar det vidare till mig... typ som gåva eller nått.

Mvh
Magnus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-18 09:55
Ursprungligen av Demokid:

Hmm men om man på nått sätt kan försöka med att man redan äger grejern, alltså att man typ bara skickar tillbaka något man lånat ut? Jag har en del arbetskamrater som just nu flyttar till USA.
Jag tänkte att man kunde beställa ett Studio44 och leverera den till någon därborta som sedan skickar det vidare till mig... typ som gåva eller nått.

Gåva funkar inte, det är värdet på prylen, inte priset som avgör tullen. Värdet = priset(+porto, av någon anledning) om man köper något. Det går förstås att skriva ett mycket lägre värde på prylen, men för det första så blir det riktigt dåligt om det upptäcks på något sätt, för det andra så om något händer så är det det tulldeklarerade värdet man blir ersatt med. Om din minimoog värd 100$ försvinner så får du just 100$ och allt är frid och fröjd(utom för dig)...

Vad gäller saker man redan äger så skaffar man en lapp från tullen när man tar med sig den ut från Sverige som man viftar med när man kommer in igen. Om något skickas till Sverige från USA för reparation eller liknande så fyller man i lite formulär och betalar tullen när den kommer in, sedan när man skickar tillbaka den så får man tillbaka pengarna.

Om du själv åker till USA och köper grejjen så är du importör och skall betala tull när du importerar den.

Den enda chansen man har är att köpa små grejjer som tullen inte orkar behandla, kuvert med kretskort slinker oftast igenom om det kommer från tex Australien.

(Det här var precis det waveterm menade, jag bara förtydligade lite...)

/Fredrik

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-17 20:45

Lycka till !

L

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-18 14:59

Ujuj... jasså på det viset.

Vilken tur jag måste haft då jag var och hälsade på släkten i Chicago 1994. Jag hittade en Polysix i deras Gulatidning som jag fick ruskigt billigt typ $120. Den paketerade jag med lite bubbelplast samt ett gäng av släktens frottéhanddukar samt tejp. Detta konstiga paket checkade jag in på flygplatsen och jag hade inga problem i tullen när jag kom hem... vilken jävla tur och synten överlevde flygresan.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • 2006-11-18 18:10

Ibland har man tur även med det som skickas.
Men det är inget man kan förlita sig på
Den bortglömda kostnaden är frakten, eftersom frakten bakas in i värdet på prylen när det är dags för tull+moms.
Hade tänkt att importera en projektor från USA, det var ingen liten pjäs.
Priset på projjen var $1500, frakten gick på $600 så i slutänden blir det $2100+tull+moms.

Köp min projje

Har en komis som köpte en Juno60 wia ebay i USA. Han trodde han var smart när han skrev ett mycket lägre pris som värde på frakten. Bara det att den försvann och det enda som frakbolaget behövde ersätta var det låga värdet han angett = Mindre skoj.

Sedan måste man ju tänka på de olika spänningarna/kontakterna om man köper i USA/England.

1
Bevaka tråden