Hmm men om man på nått sätt kan försöka med att man redan äger grejern, alltså att man typ bara skickar tillbaka något man lånat ut? Jag har en del arbetskamrater som just nu flyttar till USA.
Jag tänkte att man kunde beställa ett Studio44 och leverera den till någon därborta som sedan skickar det vidare till mig... typ som gåva eller nått.
Gåva funkar inte, det är värdet på prylen, inte priset som avgör tullen. Värdet = priset(+porto, av någon anledning) om man köper något. Det går förstås att skriva ett mycket lägre värde på prylen, men för det första så blir det riktigt dåligt om det upptäcks på något sätt, för det andra så om något händer så är det det tulldeklarerade värdet man blir ersatt med. Om din minimoog värd 100$ försvinner så får du just 100$ och allt är frid och fröjd(utom för dig)...
Vad gäller saker man redan äger så skaffar man en lapp från tullen när man tar med sig den ut från Sverige som man viftar med när man kommer in igen. Om något skickas till Sverige från USA för reparation eller liknande så fyller man i lite formulär och betalar tullen när den kommer in, sedan när man skickar tillbaka den så får man tillbaka pengarna.
Om du själv åker till USA och köper grejjen så är du importör och skall betala tull när du importerar den.
Den enda chansen man har är att köpa små grejjer som tullen inte orkar behandla, kuvert med kretskort slinker oftast igenom om det kommer från tex Australien.
(Det här var precis det waveterm menade, jag bara förtydligade lite...)
/Fredrik