Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bezier-syntes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.cems.uwe.ac.uk/~lrlang/BezierPresentation/bezier.html

What are Bezier Curves?

* Developed in the 1960s for Renault car body design

* Now standard in numerous office and drawing packages.
* Wide variety of smooth curve shapes available.
* Complex shapes can be made by joining Bezier curves together.

Finns det någon synth som använder beziersyntes, eller finns det någon potential öht i det hela?

Verkar spännande ... Men jag antar att det krävs en rätt saftig maskin för att klara detta i realtid - borde dock inte vara problem med en rätt enkel dator dock.

Visst måste det finnas potential? Rätt intressanta variationer av ljudkurverna om inget annat.

Ursprungligen av altemark:

Finns det någon synth som använder beziersyntes, eller finns det någon potential öht i det hela?

Jag tror att problemet är att det är svårt att få till vågformer med vassa kanter med bezierkurvor. Mjuka kurvor = få övertoner = ljud som mest påminner om sinusvågor. Så jag är skeptisk till bezierkurvor för ljudsyntes om man inte är väldigt förtjust i just sinusvågor.

En CV-styrd waveshaper eller casio-PD i mer utvecklad form ger nog liknande resultat, fast användbarare.

Kurvorna borde gå att få med vass kant om man kunde få fler kontrollpunkter - men hursom vore det kanske ett trevligt komplement. Säkert bra för orgelljud

Jag skulle precis påpeka, innan jag läste FMs inlägg, att det ser ut precis som fasdistortion. Även en väldigt basic, 20 år gammal, PD-synth som Casio CZ-101 gör liknande saker.

Bezierkurvor är inget särskillt hitech. De används antagligen redan i ett flertal mjukissyntar och effekter.. antagligen även i hårdvarumojänger. Flera roliga sätt att rita kurvor: http://www.ibiblio.org/e-notes/Splines/Intro.htm

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-13 16:41

Lite trådkapning:

Titta på "Walsh Generator" som syntes istället. Realiseras enkelt med en CPLD/grindlogik.
Med en viktad mixer så ska man enl teorier åstadkomma alla kända kontinuerliga signaler eller vad det nu var. Byggde en i VHDL som senare testades ut och fungerade fint. Dock aldrig helt "klar" så den ligger väl i den enorma projekthögen.

Här är en som har lyckats göra en:
http://www.wiseguysynth.com/larry/schematics/walsh/walsh.htm

Problemet brukar inte vara att generera vågformen, det är snarare hur man styr och förändrar den på ett smidigt sätt. Vilket delvis handlar om vana (är man Brian Eno så är en DX7 lättbegriplig), men också om hur kontrollmöjligheterna ser ut för en viss syntesmetod. Så även om man teoretiskt sett kan generera alla vågformer kommer man inte så långt om det inte finns något vettigt sätt att kontrollera dem, eftersom en statisk vågform är rätt trist.

(Sen beror det till rätt stor del på tycke och smak också, det verkar inte finnas så stort utrymme för metoder utanför relativt enkla varianter på subtraktiv syntes, vilket jag tror beror på lika delar beprövad erfarenhet och överdriven traditionalism.)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-13 17:39

false_messiah: Du har rätt. Statiska vågformer är ju inte så skoj i längden.

Om man skulle leka med tanken att realisera en Walshgenerator(med 30 tappningar) med en viktad mixer(en kanal in per tappning).. och då ha CV-styrning på mixern(via externa LFOer eller en mikrokontroller) så skulle det ju bli en rätt så massiv sak att bygga/programmera och att förstå sig på.

1
Bevaka tråden