Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara i st f Garageband?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-13 18:13

Hej,
är en 'periodare' och har för många år sen kört Logic och Cubasis, dvs typ enklare sequensers för
en amatör som man är. Iom jag skaffade en G5:a så kom jag igång med Garageband men lackade ur
pga latencyn då jag pluggar in gitarren (ja, jag har pillat på inställningarna och provat med att stänga av alla effekter, men det funkar inget bra).
GB saknar också lite möjligheter att in och pilla lite extra på grejor samt att styra midi.
Funderar på att jacka upp från GB alltså, men har inte riktigt koll på marknaden, här är lite om mina
"fritidsbehov":

* spela in gitarr, elbas, sång, musiktyp, blues, pop, hårdrock
* har en kondensatormick, en billig phonic mixer, line6 pod och i datorn sitter ett
m-audio audiophile 192 PCI kort, har även ett gammalt midi keyboard
* midi in/ut (styra pod?)
* trumhjälp, möjlighet till fler trumset än vad GB's har gett

Vore tacksam för lite tips, jag misstänker det lutar åt något som Cubase studio 4 eller logic express med
nån extra plugin för lite fler trumset?

tacksam för tips

Cubase eller Logic Express är bra alternativ. Sen gillar jag Tracktion som billigare alternativ (även om det har nackdelen med att inte stödja Audio Units, vilket kan vara ett problem).

När det gäller trummor finns det rätt många alternativ, beroende på vad du är ute efter. DFH och BFD är väl de ledande alternativen, sen finns iDrum, Linplug RMIV, Guru, Stylus RMX mfl, och dessutom alla mjukvarusamplers som det finns trumpatchar till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-13 23:30

Tack för tipsen, EZdrummer verkar väldans lovande, laddade hem demo av Linplug RM IV men tyckte interface't verkar knöligt. Får kolla vidare, bra med 30 dagars demo av Logic Express.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-26 20:04

Bättre sent än aldrig

Jag köpte Logic Express.

Angående latency problemen så har de att göra med att M-Audio's Delta PCI kort inte är kompatibla med min G5:a (dual 1.8, june 2004 modellen), kör nu via firewire i stället vilket funkar bra.
Om just du har problem så sök på m-audio.com's knowledgebase ..

Jag har kört Logic Express i drygt en månad nu och tycker det står sig bra jämfört med cubase. Dock är trumediteringen rejält mycket kassare än på cubase, så pass att jag drar mig för att skapa takter grafiskt, blir att spela live i stället, vilket inte alltid är det bästa.

1
Bevaka tråden