Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka Midi(newbie fråga)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 23:49

Hej! Skulle vilja testa föra över lite patchar ja laddat ner till min jp8000. Filerna är i .mid format och har tidigare använt mej av programmet midi-ox för att överföra sysex patchar till en synt. För det dock inte att fungera för .mid formatet. Hur ska jag gå tillväga? Finns det nått annat program som är bättre och att föredra framför midi-ox?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-15 00:06

Sysex liberian ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 00:12

Va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 00:16

Jag använder mitt sequencerprogram för att både ta emot och att skicka ljud från och till mina syntar.

• Medlem
  • 2006-11-15 08:30

Winamp kan spela midi-filer. Hur bra det funkar i det här fallet har jag ingen aning om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 09:52

Rp kör du cubase? Hur gör du isf?

Ursprungligen av HEK:

Rp kör du cubase? Hur gör du isf?

Du verkar ha fått svar på din fråga om hur man gör. Jag kör för övrigt Logic 5.0 :kaaaka!:

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-15 11:09

Man recar från synten på en kanal bara...

midiox är ett enkelt och bra program för sysexgrejjs.... lite mer lätthanterligt för bibliotek med patcher..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 12:31

Tacksi enapa, fast .. vill inte spela in nån av de patchar ja har på synten, som ja fattar det som att du menar. Vill föra över från mr.data till jp8k.

Det funkade nu iaf. När man ska öppna en fil i midiox så vill farbror midiox bara att man ska välja .sys eller .cbk .. men ja klicka "alla filer" och valde min .mid fil å det gick tydligen bra ändå, känner inte igen de konstiga ljuden på min jp8000 nu.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 12:44

HEK: Sitter inte vid programmet nu men följer det inte också med en liten midispelar-app i Midiox-paketet som separat programfil?

winamp funkar bra, bara man talar om att den skall ut på midi-porten....själv kör jag med Cubase.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-15 17:01

midi-ox har en separata midifil-spelar mojäng så den ska kunan skicka midi-filer fint.
Förövrigt ett mycket smidigt program!

Man importerar en Midi-fil till ett nytt arrangement. Specar vilken midi ut och ev även väljer farten till runt 60bpm. om det är mkt sysex kanske inte midi't hänger med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 19:16

importerade filen i cubase, recade i 60 bpm direkt i samma midispår och nu låter inte synten över huvetaget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 19:59

Synten är verkligen stendöd .. ljudmässigt .. ::l

Ursprungligen av HEK:

Synten är verkligen stendöd .. ljudmässigt .. ::l

Muhahahah!!! Jag blev också livrädd när min JP-8000 dog för mig efter att jag försökt mig på att skicka en massa data till den. Men min kom inte tillbaka efter en "återställning" Jag fick för ett antal försök att få över datan igen. Till slut lyckades jag. Sedan dess har jag aldrig försökt igen. Vill minnas att jag försökta uppdatera syntens OS. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 20:50

gick att initializea .. skönt

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-16 13:17

I midi-ox kan man ställa in delay i "sending options"(osäker på vad det heter exakt men det finns där). Mycket bra då vissa synthesizers har lite olika fart i skallen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 16:37

Rp: Ja det var lite otäkt faktiskt!!

Ska kolla upp hur man gör i midiox istellet, reca från cubase verkar inte funka så bra med denna synt iaf. Men det var jävligt balla ljud ja hade där ett tag tyckte jag, (nån av filerna på vintagesynth), måste testa de ljuden igen.

1
Bevaka tråden