Reaktor är mycket billigare än G2 och kan betydligt mer (sampla t.ex.) men den är svårare att lära sig och bor i din dator.
G2 är dyr, relativt begränsad eftersom den håller sig till en ganska traditionell analog arkitektur men den är lätt att lära sig och är oberoende av din dator.
Det fiffiga med softmodularer i allmänhet tycker inte jag är så mycket att man kan bygga vrålfeta monster med 30 oscillatorer och 20 filter, utan att man kan bygga vad man behöver. Vill man ha en multieffekt för rösten så slänger man ihop en sådan. En vocoder? Visst. Ett dubdelay med filter och modulation? Lugnt. En sinusbank för analog additivsyntes? Inga problem.
G2 kombinerar ju både hårdvara och mjukvara. Den har dessutom ett fantastiskt smart användarinterface som du för övrigt kan använda till andra synthar (jag styr min Pulse och min Evolver från min G2:a genom egendesignade controllerpatchar) och mjukvara.
En självständig synth (eller snarare: alla synthar du vill ha), alla effektenheter du kan drömma om (nästan), ett enhetligt kontrollinterface till dina mindre välutrustade maskiner och inget tjafs med latency och kompatibilitet.
Har du stålarna så är G2 faktiskt väldigt prisvärd. Den ger verkligen valuta för sitt höga pris.