Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skaffa modular?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderat en tid på Reaktor alternativt G2. G2 känns attraktivast då jag gillar clavia soundet. Det som har blivit mer och mer tydligt är att jag ännu inte kan använda andra synteser än subtraktiv än på ett tag, i alla fall inte till att skapa bra musik med. Frågan då är om det överhuvudtaget är någon idé att köpa en modular då det finns mjukis VA syntar typ z3ta+ som har fler uppsättningar oscillatorer, Lfo:er och envelopes än man behöver. Eftersom jag ändå troligtvis enbart skulle bygga subtraktivt i modularen så är frågan om det inte är onödigt att köpa detta då ialla fall G2:ans ljudkällor och filtrer inte kan låta annat än på det sätt de är designade. Blir väl då ingen skillnad på att köpa en G2:a istället för en av dessa kapabla mjukis VA syntarna framförallt då jag ändå inte använder mer än max en handfull av varje modul samt aldrig mer än 2 filter.....
Ni får gärna övertyga mig att jag behöver en G2:a för det vore kul att slösa pengar på något rejält, även om jag inte har dessa pengar just nu

Om du kör Windows eller OS9 så tycker jag att du även bör kolla upp Creamwares modular3 och flexor (extra moduler till creamwares modular).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-15 16:13

Alternativt kunde du kanske köpa en NM G1a och bara bygga subtraktivt...lite billigare alternativ till G2an:)

Jo att det finns lite att välja på vet jag men måste först veta om jag behöver en

Reaktor är mycket billigare än G2 och kan betydligt mer (sampla t.ex.) men den är svårare att lära sig och bor i din dator.

G2 är dyr, relativt begränsad eftersom den håller sig till en ganska traditionell analog arkitektur men den är lätt att lära sig och är oberoende av din dator.

Det fiffiga med softmodularer i allmänhet tycker inte jag är så mycket att man kan bygga vrålfeta monster med 30 oscillatorer och 20 filter, utan att man kan bygga vad man behöver. Vill man ha en multieffekt för rösten så slänger man ihop en sådan. En vocoder? Visst. Ett dubdelay med filter och modulation? Lugnt. En sinusbank för analog additivsyntes? Inga problem.

G2 kombinerar ju både hårdvara och mjukvara. Den har dessutom ett fantastiskt smart användarinterface som du för övrigt kan använda till andra synthar (jag styr min Pulse och min Evolver från min G2:a genom egendesignade controllerpatchar) och mjukvara.

En självständig synth (eller snarare: alla synthar du vill ha), alla effektenheter du kan drömma om (nästan), ett enhetligt kontrollinterface till dina mindre välutrustade maskiner och inget tjafs med latency och kompatibilitet.

Har du stålarna så är G2 faktiskt väldigt prisvärd. Den ger verkligen valuta för sitt höga pris.

Med tanke på att jag inte riktigt har kunskap för att bygga de grejerna så känns det nog närmare för mig att köra på några handplockade VA-istället.

Självklart. Hela idén med en modular - hård som mjuk - är dess flexibilitet. Flexibilitet kräver att man vet lite grand om vad de olika beståndsdelarna gör. Å andra sidan är det inte så svårt att pula ihop "vanliga" prylar som subtraktiva synthar, effekter och sådant. Det blir avsevärt knepigare när man blandar in logikkretsar eller komplicerade modulationer. Men man lär sig faktiskt förvånansvärt fort.

Ladda ned demot till G2 från Clavias website. Den funkar precis som G2 (med några få undantag) och låter nästan likadant. Där kan du i lugn och ro klura ut hur det hänger ihop och alldeles gratis ta reda på om modularer är något för dig.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-15 17:39

om du är intresserad av modular och troligtvis reaktor har jag en tråd där jag säljer min licens

Jag laddade ner det där demot och blev såld. Och nu har jag alltså helt nyligen köpt en G2:a. Jag planerar att använda den precis på det sätt som sawtooth beskriver. Eftersom jag inte kommit hem (från utomlands) än så har jag inte börjat använda den, men jag är redan nu säker på att jag är mycket nöjd med mitt köp.

Ok ursäkta att jag spamar här men för att ställa frågan som jag egentligen är ute efter i en enda mening så:

Är det värt att köpa en G2:a enbart för att bygga subtraktiva syntar eller är det lika bra att köpa två stycken mjukis VA Typ Albino och Surge, alltså kan G2:an mer inom subtraktivt och vad är det?

Svar i en enda mening: vill du ha hårdvara köper du det, vill du ha mjukvara köper du det.

Lite bonusfilosofi: ska man jämföra specifikationer så förlorar hårdvara alltid mot mjukvara.

• Medlem
  • 2006-11-15 19:09

Tridnod: En bonus med G2 är att man kan tanka ner massor av patchar som andra har gjort och använda dem. Finns säkert minst två av dem som du gillar, om jag underdriver.

Dvs, man behöver inte lära sig programmera den själv utan kan dra nytta av andras patchande. Den mängden olika ljud som man får från det känns det svårt som en synt med fast arkitektur kan slå.

Jag instämmer med kören: ladda ner G2-demot och testa om det är något du kommer överens med. Att använda en G2 bara för att göra standard-subtraktiv syntes känns lite onödigt, då är det förmodligen bättre med ett antal väl valda pluggar. (Både ekonomiskt och för att det är smidigare att jobba med.)

Men om du någon gång känt dig begränsad av vanlig syntarkitektur så är en G2 ett bra val. Hela poängen med en modulärsynt är precis som sawtooth skriver flexibiliteten. Och underskatta inte hur kul det är att bygga patchar när man väl har möjligheterna.

Reaktor är lite annorlunda skulle jag säga. Det går alldeles utmärkt att använda som en samling färdiga syntar av mer eller mindre udda konstruktion, allt från vanliga subtraktiva syntar till självspelande modulära granulärsyntesmonster och allt däremellan. Man kan använda Reaktor utan att gräva ner sig i att bygga egna patchar (och det är så jag använder det förmodligen 95%+ av tiden).

Men som sagt, ladda hem G2-demon och se om den passar dig. Alternativt kan en G1 vara ett bra alternativ som också nämnts. Det är ju betydligt billigare med en Micromodular om man vill testa Clavias koncept.

Ok tackar för svaret var lite det jag var ute efter. Visst hungrar jag efter att lära mig mer om syntar och gärna glida in på FM, additiv och wave sequencing men just nu vill jag prioritera att göra bra musik. Känns som om G2:an blir min skolsynt när jag är redo att utforska mer. Tills dess får man "nöja" sig med Komplexer, Albino 3, Surge och Rapture....mums...

Jag tycker du ska komplettera din softiskvartett med G2-demot. Den är gratis, läser alla patchar du kan hitta på nätet och låter dig bygga egna. Kanske den bästa gratismjukis som finns?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-15 20:00
Ursprungligen av sawtooth:

...läser alla patchar du kan hitta på nätet

Inte riktigt. Jag tankade hem ett antal igår och knappt hälften funkar pga att demon saknar en del moduler.

Det kan ha att göra med att demot är monofoniskt, saknar audio in samt en del CPU-krävande moduler och att du inte kan ladda in Performances (demot är monotimbralt). Dessutom är en hel del patchar på nätet gjorda för expanderade G2:or/G2X. När jag testade den för något år sedan funkade det mesta. Men visst, det är inte "the real thing". Men det är kanske inte så konstigt när det skiljer en jorden-runt-resa i pris...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-15 22:52

Nä, demon är riktigt bra (och kul). Tyvärr suger den snabbt musten ur min Celeron 2.5GHz så den är nog inte optimerad. Skit samma...det är ju gratis!!

1
Bevaka tråden