Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Luta keyboard bortåt/nedåt -- hur?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill sätta upp min keyboard i ståhöjd med vinkel, så att den lutar bort från mig, för att kunna spela med rakare handleder.

Har ringt runt till lite handlare, men ingen verkar ha någon idé vilket stativ som skulle funka.

Finns en artikel i ämnet här (det Quik-lok-stativ som visas här verkar inte produceras längre).
http://www.keyboardmag.com/story.asp?sectioncode=32&storycode=163

Tacksam för tips och idéer om ni gjort något liknande. Måste gå snabbt att sätta upp och riva och inte kräva pickup för att frakta.

Siktar inte på att duplicera Derek (se bild), bara slippa ont i händerna.

Lite klumpigt, men ett A-ställ typ Jaspers har ju armar som går att montera som man vill. Om du sätter armarna "bak-och-fram" och vrider dem nedåt-bakåt så får du en sådan lutning som du vill ha. Det går i alla fall att göra på mitt.

A-ställ blir som du säger lite stort. Stabilt, men misstänker att det tar lite tid att sätta upp också.

Var mer ute efter något sånt här:

Quik-Loc T8 (verkar inte tillverkas längre)

Eller kan man sätta armarna på ett Ultimate Apex upp-och-ned för att få liknande vinkel?

Ursprungligen av stefanlindmark:

Eller kan man sätta armarna på ett Ultimate Apex upp-och-ned för att få liknande vinkel?

Nej. De hakar i sitt läge och har bara en vinkel. K&M tillverkar ett mycket snyygt kolumnställ som heter Baby Spider Pro där armarna går att vinkla nedåt. Jag har både dem och de stora Spider Pro också.

Det finska gothrockbandet Nightwish använder dem och på en bild jag hittade när jag skulle köpa mina ser det ut som om deras keyboardist vänt upp-och-ned på armarna för att få en sådan vinkel du vill ha:

Det är bara det att mina Baby Spider inte är sådär små. Antingen har han en specialmodell eller så har den utgått. Men prova att maila bilden till K&M och fråga om de har den modellen: http://www.k-m.de/Contact.106+M52087573ab0.0.html

Inväntar svar från K&M så får vi se vilken modell de anser att det är. Baby Spider Pro såg bra lik ut på bild, men jag har inte sett dem i verkligheten så det är svårt att avgöra.

Har inget matchande hår, så det blir ändå en kompromiss...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 00:01

Ahh A-ställ... Hur snygg är inte Allan Wilders rigg i "Live In Hamburg"... Emulator-II högst upp lutat mot sig och en Jupiter-8 lutat ifrån sig... När jag köpte min EII+ var det det första jag gjorde. Satt EII högst upp och JP8:an längst ned lutad ifrån mig... Jag ändrade ganska snabbt eftersom jag inte tyckte det var så skönt. Svårt att nå reglarna på JP8:an lixom...

Mvh
Demokid

Tittar ni lite drömskt på byggnadsställningar också?

• Oregistrerad
  • 2006-11-20 01:19

Jag tror K&M stativet på Nightwish bilden är modifierat. Har själv ett baby spider och det på bilden ser klart lägre ut. Antagligen avsågat.
Men går verkligen de vinklade armarna att väda på det där sättet? (Har bara orginal-armar till mitt baby...)

/P

Ursprungligen av perkaby:

Jag tror K&M stativet på Nightwish bilden är modifierat. Har själv ett baby spider och det på bilden ser klart lägre ut. Antagligen avsågat.
Men går verkligen de vinklade armarna att väda på det där sättet? (Har bara orginal-armar till mitt baby...)

/P

Jag tror också att det är en specialare. "Spindelbenen" ser också för låga ut. På min Baby Spider är benen lika höga som på Spider. Jag har Pro-modellen av båda, med de vinkelbara armarna, men jag har aldrig testat att vända på dem. Man kanske kan ta loss anordningen som de är fästa vid och vända den upp-och-ned fast jag kan inte riktigt föreställa mig hur man ska få dem att stanna i uppfällt läge? Normalt så är det tyngdlagen som håller dem på plats, de låses fast med hakar och fixeras genom att man sätter något på dem.

Ser fram emot vad K&M svarar.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 09:44
Ursprungligen av eskimo:

Tittar ni lite drömskt på byggnadsställningar också?

Absolut! Köpte faktiskt nyligen en HAKI byggnadsställning Förra veckan snöade jag även in på en kranbil men då sa frugan NEJ!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-20 09:53

Jag tror helt klart att Neriks är den skönaste köpgalningen på forumet!!

Första svaret från K&M har kommit, men det blev tyvärr lite goddag yxskaft, så det blir nog minst ett mail till.

Citat:

18860 Keyboard stand SPIDER PRO

The »Spider Pro« is the further development of the »Spider« keyboard stand. The »Spider Pro« is equipped with a pair of extendable and a pair of extendable and with 15° tilt angle support arms. The »Spider Pro« can be fitted with additional support arms for a third keyboard. The »Spider Pro« also has a 3/8" or 5/8" threaded connection for attaching microphone booms. The tilt of the »Spider Pro« is greater than that of the »Spider« to allow easier playing when two keyboards are being used. On top of this, the »Spider Pro« also provides optimum leg movement thanks to the raised design of its feet, continuously variable height adjustment and a special mechanism for collapsing the stand as well as easy carrying of the stand in the bag, which is available as an optional extra.

Bifogat detta svar fanns en iofs tjusig bild på ett Spider Pro, men med sedvanlig platt montering på första planet och övre planet lutat nedåt/hitåt, dvs raka motsatsen vad som åsyftades i frågan.

Det där kunde jag talat om för dig direkt. Surt. När jag får en stund över, typ till helgen kan jag gräva fram mitt ställ och kolla om det går att vända upp-och-ned på armarna.

Jo, det kändes som någon klistrade in en broschyrtext och inte läste frågan. Men, men, jag skickade Nightwish-bilden i min följdfråga och den lämnar ju inte mycket spekulation vilket håll vinkeln ska vara

Svaret från Ultimate Support:

Citat:

We don't have make that set up. Sorry!

Kort och koncist. En leverantör mindre.

Och så kom svar #2 från K&M:

Citat:

Dear Stefan,

Yes I know what you mean and I also know the picture!
It is our keyboard stand Baby SPIDER which we hand over to Nightwish.

It is a special version of our Keyboardstand "Baby SPIDER", but done by Nightwish!!!!
and we do have no comparable keyboard stand in our product range.
Sorry for no better answer.

Vänligt men bestämt hamnade problemställningen på ruta 1 igen.

Surt, men inte oväntat. En idé kan ju vara att konstruera någonting som du antingen fäster på stället eller under ditt keyboard så att det lutar som du vill. Med ett kolumnställ typ Spider eller Ultimate är det ju ingen risk att det trillar av.

Eller förresten! Har du kollat stativ för e-trummor? De brukar vara av rörkonstruktion och kanske kan du fästa armar som på A-stället här ovan? Bara en idé, kanske värd att undersöka?

Jo, det verkar som om det år 2006 fortfarande behövs en hybrid mellan ett kolumnstativ och flintstones-konstruktion à la snickarboa om man inte är rich&famous och har en egen stativmakare.

Om jag nu bara kunde fundera ut hur man får en Spider Pro att låta ett keyboard kunna rotera horisontellt också.... :kaaaka!:

Luta grejerna från sig, är inte det bara något som gjordes för 20-25 år sedan för att visa vilken mastig rigg man hade, alternativt hur nonchalant man kunde pekfingerfingervalsa för dem som var i synthpopbranschen. Tja, jag vet inte, jag är mer inom 70-talshårdrocken/symfonirocken där maskinerna ska bilda mur i alla vädersträck så att den som begagnar apparaterna inte alls syns själv. På något sätt var det bättre före synthställen tid, när allt staplades på varann.

• Medlem
  • Skurup
  • 2006-11-24 17:10

Putte P: håller iochförsig med dig om antalet syntar men det var nog inte det som menades här. Det handlar nog mer om att rädda det lilla av handlederna som finns kvar så man kan spela hela natten lång. Det är nog ingen hommage till Göran Fritzon a la 81.

Fast det är klart - har man en Syntex vill man nog stajla lite ändå....

Visst är det trevligt att äga en Synthex, men bäst är att inte vinkla den alls. På fronten står tydligt "SYNTHEX", så det bör framgå bäst i rakt tillstånd.
Jag föredrar att ha den nedersta apparaten nästan rakt ut från armveckshöjd och då klarar sig handlederna bra (och fingrarna blir rörligare). Ovanpå placerade maskiner nås bäst genom att höja armarna, inte genom akrobatiska handledsrörelser. Jag förstår vad ni resonerar kring, men ser egentligen inte problemet. Höj eller sänk maskinerna till önskat läge.

1
Bevaka tråden