Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjuka analoga saker...

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nä inte soft/VA saker... utan riktiga..
Jag letar efter en "klass" syntar som hade en liten period i slutet på 70 å början av 80-talet. Mjuka härliga sliriga ensemble syntar som ibland knappt klassades som syntar.. utan som stringers eller... halvorglar..eller nåt..
Typ Korg lambda,,delta..Yamaha SK serien å så..

Dessa verkar vara hemskt ointressanta för de flesta.. och näst intill omöjliga att hitta på marknaden..

Är det nån av er äldre rävar som har nån koll.. var dessa floppar redan då för 25 år sen... eller kan det vara så att de bara ligger å ruttnar nånstans - och är jag bara knäpp som hakat upp mig på dessa

/freddp

Jag hade riktigt svårt att hitta en för ett tag sedan när jag ville köpa en.
Stråkmaskiner låter ju rätt speciellt och folk verkar uppskatta det. Så nej, du är inte knäpp. Jag tokdiggar de flesta av dem jag också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-21 08:59

Korg Trident och Polysix kanske kan vara nåt att kolla på, båda har ensemble och chorus. Tridenten har dessutom en "stråkdel"..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-21 10:57

Jag såg en Arp Quadra II till salu nyligen, annars är ju en CS-60 maffig kanske. Yamaha har några modeller också som säkert är balla. På billighetsfronten finns ju Siel-prylar. Korg Lambda är fin, den har jag provat en gång för 150 år sedan.

http://www1.keyboards.de/magazine/m1203/312118wp.html

Ursprungligen av PF:

Jag såg en Arp Quadra II till salu nyligen, annars är ju en CS-60 maffig kanske. Yamaha har några modeller också som säkert är balla. På billighetsfronten finns ju Siel-prylar. Korg Lambda är fin, den har jag provat en gång för 150 år sedan.

http://www1.keyboards.de/magazine/m1203/312118wp.html

En Arp Omni II menar du nog? Har aldrig hört talas om en Quadra II.

Finns många trevliga stråkisar (som även ofta har andra instrument) Roland RS-101/202/505, solina, hohner string performer... var tålmodig så dyker det alltid upp något

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 12:44

Oj ... va fint det där lät! Låter amigamusik.Men det måste va 1000 effekter på det där va.. synd att det itne står vad för några..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-21 12:09

Yeah yeah... sorry menade Omni II.

Polysix och Trident tänker jag också på.
OB-X om man har råd är ju väldigt fin.

Bytte till mig en Trident som tyvärr är lite defekt. Ska försöka få liv i den när jag får tid.

Ursprungligen av GlobalMotion:

Polysix och Trident tänker jag också på.
OB-X om man har råd är ju väldigt fin.

Bytte till mig en Trident som tyvärr är lite defekt. Ska försöka få liv i den när jag får tid.

Tridentens stråksektion är ju mjuk o fiiin.
Mina Tridenter... http://99musik.se/forum/showthread.php?t=12706&highlight=korg+trident

Tridenten låter ju mysig... men vilken biff (vikt å så).. jag såg en på vendolin... men jag var för seg att svara :-(.. Fast ändå.. de där avart korgarna delta+ lamda är ju högst på önskelistan..

Kanske man skall kolla i tyskland å sådana mysko ställen .... nån som vet vad "säljes" heter på deutch

Eller organisera en till Eminent 310 resa till holland kanske..

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-11-21 14:56

Eminenten smiskar allt.

Ursprungligen av mec:

Eminenten smiskar allt.

Så sant så. Men den är ju aningen större, tyngre och lite ovanligare.

Sen jag börjat få lite kläm på synthar så har alltid riktat ett önt öga åt min Trident, tyckte inte att den var nåt att ha. Den är väl inte världens mest flexibla synth direkt, men när jag går till studion för att känna på den och utvärdera den för en eventuell försäljning (som händer rätt ofta) så blir jag alltid glad över att höra hur maffig den kan låta. Har inte blivit nån försäljning än iaf. Men, som sagt, den har ju sina brister...

Så fortsätt gärna skriva bra om den, så jag får vara lite stolt över en av alla mina styvmoderligt behandlade instrument/förstärkare.

Neej.. säj till mig först :kaaaka!:

Ursprungligen av M i Gbg:

Sen jag börjat få lite kläm på synthar så har alltid riktat ett önt öga åt min Trident, tyckte inte att den var nåt att ha. Den är väl inte världens mest flexibla synth direkt, men när jag går till studion för att känna på den och utvärdera den för en eventuell försäljning (som händer rätt ofta) så blir jag alltid glad över att höra hur maffig den kan låta. Har inte blivit nån försäljning än iaf. Men, som sagt, den har ju sina brister...

Så fortsätt gärna skriva bra om den, så jag får vara lite stolt över en av alla mina styvmoderligt behandlade instrument/förstärkare.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-21 21:57

M i Gbg: Om du ska sälja din Trident, säg det till mig först.

Crumar Performer är ett tips också.. har en sån och den låter inte dumt alls!
Kanske lite svår att hitta.. (Keyboardisten i Duran Duran hade en sån)

http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60005&annonceid=4815338

Någon i sthlm säljer sin Logan string melody II för 2300:- Hugg nu!

Tack Segerfalk,
Hämtar den i kväll

Ursprungligen av segerfalk:

http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60005&annonceid=4815338

Någon i sthlm säljer sin Logan string melody II för 2300:- Hugg nu!

Härlig stråkmaskin.

Det är mycket möjligt att jag säljer min Trident sen när jag lagat den.

Crumarorglar har ofta ordentlig stråkmaskin med en fet valbar phaser...

Hurra! Idag hade jag tid att laga den Trident jag bytte till mig av Mush. Som tur var så var det precis det felet jag misstänkte. Nu har nätagget fått fyra nya kondingar och synthen är glad.

Har spelat in lite ljud. Ska försöka lägga upp någonstans.

Skulle det vara väldigt krångligt att modda en Trident Mk I med en sorts filter-env? Det finns ju en ingång +/-5V som styr Cutoff. Tänkte att man på nåt sätt kan tappa triggsignalen till den enda envelopen som finns, leda ut (ev förstärka) och sen ta in via ovan nämnda ingång. Är jag helt ute och seglar nu eller? :rolleyes:

Förstår inte vad du menar :S

Trident ljud:
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=23052

He, he. Ska göra ett nytt försök snart. Ska titta på dokumentär om Castro nu...

1
Bevaka tråden