Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum vs. samples

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-21 18:15

Halloj,

Detta är visserligen en bit in i framtiden (måste skaffa nytt midikeyboard först).
Men vilka för och nackdelar ser ni mellan att använda ex. Machinedrum vs samplebibliotek.
Kommer inte att köra live eller något sådant.

Det sample bibliotek jag hittills testat är Dance MegaDrums 2 (om jag minns rätt).
Problemet med det var att det var alldeles för processat, stereo, delay, reverb etc.
Vill själv ha torra ljud eftersom effekterna inte är något man kan ändra på i efterhand.
Så det ser ju jag iaf som en fördel med ex. en Machinedrum.
Samtidigt är det lite halvdrygt tycker jag med samples, att leta genom en massa bibliotek efter ljud som kan passa.

Det är ju billigare att skaffa sample-skivor om man inte skaffar en väldig massa.
Samtidigt är jag ingen kung på trumprogrammering så det kan ju bli en rätt grov overkill med en Machinedrum, samtidigt vill man ju ha något som låter bra

Kort och gott vad skulle ni ha gjort i liknande sits ?
Om ni föreslår sample-skivor, har ni några bra tips på sampleskivor med torra loopar/"one-hit" (eller stabs eller vad man nu kallar det) så vore det toppen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-21 18:20

Dance Megadrums 1 kanske - är uppdelat i Machines (808,909, etc) och Standalone (BD, SD, HH etc)... Allt är snustorrt och bra upplagt, både i stereosamplingar och mono.

Annars finns ju alltid alternativet att köpa Machinedrum och komplettera med en mjukvarusampler om du inte vill lägga extra krut på UW...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-21 18:41

Är inte halva grejen med en MD parameterlåsningar och liveskruvande? Jag har inte hört någon som varit så entusiastisk över ljuden i sig (med undantag för UW-skruvande, men då handlar det ju inte så mycket om trummor längre) utan det är mer hela det integrerade konceptet som är grejen.

Jag har hört bra saker om Native Instruments Synthetic drums 1 & 2 om det är dansorienterade ljud du vill ha.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-21 21:55
Ursprungligen av false messiah:

Är inte halva grejen med en MD parameterlåsningar och liveskruvande? Jag har inte hört någon som varit så entusiastisk över ljuden i sig (med undantag för UW-skruvande, men då handlar det ju inte så mycket om trummor längre) utan det är mer hela det integrerade konceptet som är grejen.

Jag gillar soundet väldigt mycket, och bara friheten att till exempel kunna justera en virvel litegrann till perfektion betyder väldigt mycket för mig. Machinedrum, frihet i en liten låda.

Däremot så tycker jag lite att om någon skaffar en Machinedrum för att ha som ljudmodul eller för att "det ska vara lite trummor" så gör han eller hon fel. Machinedrum är så kompetent att den är till för syntrummisar mer eller mindre. Du ska skaffa en Machinedrum för att du gillar trummor. Gillar du syntbasar istället så bränn pengarna på en minimoog istället och skaffa nåt enklare för trummor... jag tror ni förstår mitt resonemang.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-21 21:06

Jag är varken entusiastisk över machinen eller ljuden...tänkte bara att om man gillar ljuden så kan CD:n kanske vara nåt.

Elektronprylar kommer inte över min tröskel.

• Medlem
  • 2006-11-21 23:09
Ursprungligen av Mårre:

Jag är varken entusiastisk över machinen eller ljuden...tänkte bara att om man gillar ljuden så kan CD:n kanske vara nåt.

Elektronprylar kommer inte över min tröskel.

Orkar du elaborera ditt uttalande?
Vad är det med ljudet/elektron över huvudtaget som du inte gillar? Har de varit elaka mot dig?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-22 07:48

SID har jag aldrig begripit mig på. Tycker det låter dynga i alla former.

Har man en MPC tycker jag att Machinedrum är a waste of space.

Allt jag hört från Monomachine har låtit trist.

Kort sagt: tycker inte nån av dem låter bra. Designen tilltalar mig inte heller (egentligen en mindre sak men en sak som ändå spelar roll). En annan sak i sammanhanget kan vara att jag slutade lira live för ca 6-7 år sedan så livevänliga prylar imponerar inte extra på mig.

Each to his/her own. Min setup består av Roland sh201 (inte fått än dock), Nord Electro v3 och MPC4000. Tillhör säkert inte ens Elektrons målgrupp...

Dock tycker jag det är skitkul att ett svenskt företag går bra och säljer mycket. Jag har alltså ingenting emot företaget...bara deras produkter (som inte tilltalar mig).

Citat:

Har man en MPC tycker jag att Machinedrum är a waste of space.

Det skriver även jag under på! ..men jag använder iofs fortfarande uwen en del. Väldigt olika burkar det.

ojojojoj. här vill man nästan starta syntkrig.

(fullkomligt kär i min MDUW. en detaljfixerad percussionists bästa vän.)

Tredje världs-, förlåt, syntkriget: MPC vs MD!

Tja, det är iallafall mindre uttjatat än analogt vs digitalt eller mac vs pc.

(edit: MM->MD)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 12:37

Jag vill hellre se MPC vs Jonglörer och MM vs Nycirkus. Det vore mer spännande.

Ursprungligen av zthee:

Jag vill hellre se MPC vs Jonglörer och MM vs Nycirkus. Det vore mer spännande.

Alla vet att det är mimare man ska ha för att fixa feta trummor. Fast bäst är vintagemodellerna, dvs dvärgar från en 1920-talsfreakshow.

...sorry, tillbaks till ämnet.

Sampler vs Syntes är väl inget krig utan snarare än romans.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-22 16:41

Angående syntes versus samples så känner jag att det beror på hur djupt jag vill gå. Jag arbetar mycket med samplingar också. Mer än vad jag gör med syntes när det gäller trummor faktiskt. Ofta har jag samplat av ljud jag gjort på min machinedrum för att kunna använda i abletons simpler. Ibland med olika resultat förstås..

Det är ju lite synd för då försvinner sequenserdelen i MD'n, men jag blir mer portabel och mindre grunk-beroende som vinst. Det hela beror på vilket nivå som användaren vill lägga sig på, helt enkelt. Det är omöjligt att koncentrera sig på alla aspekter när jag gör musik, vilket gör att jag måste prioritera hur djupt (läs: hur mycket "presets") jag hinner använda. Någonstans måste ju faktiskt musik bli gjord också.

Citat:

Det hela beror på vilket nivå som användaren vill lägga sig på, helt enkelt. Det är omöjligt att koncentrera sig på alla aspekter när jag gör musik, vilket gör att jag måste prioritera hur djupt (läs: hur mycket "presets") jag hinner använda. Någonstans måste ju faktiskt musik bli gjord också.

jo.. verkligen.. lathet och tidsbrist är verkligen enda orsakerna till att jag fortfarande använder uwen. Jag har helt enkelt inte hunnit få ihop ett tillräckligt stort bibliotek till mina samplers. (uwen är alltså tillräckligt snabb att göra nya ljud på så att den nästan kan användas som presetmaskin)

• Medlem
  • 2006-11-22 18:56

Så om jag ska dra någon slutsats för mitt lilla scenario så är det bättre att gå samplevägen.
Mao, skaffa bättre sampleskivor

Vad för sampler tänkte du använda? Blir det i en dator? Isåfall så finns ju en hel del roliga alternativ för alla möjliga typer av trummor som bör kännas mer prisvärda.. både trumsamplers och trumsyntar.. och mellanting..

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-23 08:42

Vad tror du om Attack-pluggen, battery+syntheticdrums/megadrums1 +mdsampleskivan... borde betinga priset av en md ungeför, plus att du kan göra egna samples med syntar om du har några... Attckpluggen verkar vara grym, iaf så är det många som gillar den...

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-23 14:17

Waldorpluggen attack är rätt rolig faktiskt. Inte hunnit använda den så mycket, men rolig och kompetent.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-23 23:16

Köp Battery 3 så får du med en stor del (eller allt?) av Synthetic Drums 1&2. 100 färdiga kits plus själva samplern. 12 Gigabyte ljud. Ca 2100:- om jag inte missminner mig, dunderpris ju.

Lyssna på lite sets här:
http://www.native-instruments.com/index.php?id=batterylibrary3_us

1
Bevaka tråden