- saftskallen
- Medlem ●
- Stockholm
Hejsan.
Tänkte se om det finns några Matrix-6 fans där ute.
Har just skaffat en rackversion, men jag har ju ingen manual.
Någon som har manual till denna dyrgrip?
Förslag på editorer och patchar (PC)?
Andra kul ideer/anekdoter/kuriosa om denna fenomenala synt?
Tack på förhand
Matrix-1000 är i det närmaste identisk, du kan använda patchar och editor till den.
Manual hittar du här, även patchar:
http://www.overacker.com/oberheim.htm
http://wolzow.mindworks.ee/analog/m1k.htm
Editor finns det gratis och köpesvariant av, Jsynthlib funkar bra, men är ful:
http://www.mk2software.com/matrix/index.php
http://www.jsynthlib.org/
Tyvärr.. Matrix 6 är bland de tristaste synthar jag använt. Låter varken varmt eller hårt och är allt annat än inspirerande att skruva med. Däremot så kan den säkert fylla sin funktion i en mix.
Tyvärr.. Matrix 6 är bland de tristaste synthar jag använt. Låter varken varmt eller hårt och är allt annat än inspirerande att skruva med. Däremot så kan den säkert fylla sin funktion i en mix.
Detta kan jag inte hålla med om överhuvudtaget. Min matrix6a låter varmt & fett.
Har inga problem med att editera ljud på den, skulle kanske vilja ha en dataslider men
what the heck. Det går att göra fruktansvärt feta ljud på matrix 6an.
Jag tror att synthsmaken e som människobaken, delad.
Oberheim Matrix-1000 var min första polyfona analogsynt och många trevliga ljud har jag programmerat på den genom åren (oftast via: ATARI 1040STE). Den är fantastiskt användbar och lättplacerad i mix och har en karaktär som verkligen känns unik, både pågrund av FM-modulationen och de olika oscillatorlägena samt Matrix-modulationen förstås. Den är rapp och exakt med tyngd och hög analogfaktor. Enligt mig är den fortfarande kung på budget analogtronen då ingen annan maskin kommer i närheten i det prissegmentet. Rekommenderas varmt!
Jag hade en "back in the day" och kan bara instämma, saknade den länge. Inte för sina analoga ljud utan för sina rätt komplexa syntklanger helt enkelt. Jag ska lägga upp en låt jag gjorde med ett intressant ljud... ska leta upp den.
Edit:
Uppletad och upplagd: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=22800
Fan, man sitter ju och sugnar till på en Matrix-6:a...
Hejsan.
Tänkte se om det finns några Matrix-6 fans där ute.
Har just skaffat en rackversion, men jag har ju ingen manual.
Tack på förhand
Får man fråga vad du gav för den? Har en på span....
Mvh
Hade en Matrix länge, den låter snarare digitalt än analogt tycker jag, iskall i jämförelse med alla andra analoger jag ägt.
Men, också en av de bästa analoger jag ägt, har gjort helt underbara komplexa ljud på den och dess synk ljud skär genom märg och ben
Funkar perfekt som "modulär synth" med filter FM ljud sm styrs på en massa avancerade sätt, nog de mest avancerade LFO'er (smma som Xpander/MX12)som finns med inbyggd Sample and Hold som kan sampla vad som helst.
Kan maila ljudexempel om ngn vill veta vad den kan göra.
Har manualen med..
Som "varm" fet analog ´synth ALDRIG!
Men som grym rå elak fräsande Depeche mode "ULTRA" synth, jajamän!!
Funkar perfekt som "modulär synth" med filter FM ljud sm styrs på en massa avancerade sätt, nog de mest avancerade LFO'er (smma som Xpander/MX12)som finns med inbyggd Sample and Hold som kan sampla vad som helst.
Bra skrivet... Kan instämma till det mesta du skriver... J*kligt bred maskin... Hittar alltid en plats...
Som varmt, smällfett, strömrikt polyfonmonster kör jag Matrix-6/1000:ans morfar OB-X
Hade en Matrix länge, den låter snarare digitalt än analogt tycker jag, iskall i jämförelse med alla andra analoger jag ägt.
Men, också en av de bästa analoger jag ägt, har gjort helt underbara komplexa ljud på den och dess synk ljud skär genom märg och ben
Kan maila ljudexempel om ngn vill veta vad den kan göra.
Har manualen med..
Jag håller oxo med!
Låter så jävla mycket Front242 official version tycker jag.
Lite provocerande är det när en del inlägg hävdar att Matrix-6 inte kan göra varma eller feta ljud. Jag har ägnat Matrix-6 en hel del tid i år. Håller nämligen på att skriva en liten presentation av synten, dess struktur, hårdvara och ljudmöjligheter. (En del andra projekt har kommit mellan, men så småningom hoppas jag kunna presentera detta på en webbsajt.) Förvisso har Matrix-6 en del begränsningar pga hur dess hårdvara och mjukvara ser ut, men möjligheterna till ljudskapande är ändå så stora att det är svårt att förstå hur någon alls kan döma ut den.
Låt oss börja med det som inte är så bra. Den saknar korsmodulation mellan oscillatorerna, oscillator fm och ringmodulator. Dess enda "audio rate" modulation är filter fm (från oscillator 1). Alla andra modulationer är digitalt genererade och betydligt långsammare och mer lågupplösta. Syntens Unison-läge låter illa och är i stort sett oanvändbart.
Vad som däremot är mycket bra är oscillatorerna. Rampvåg (sågtand-triangel) och pulsvåg (fyrkant-puls) är simultant tillgängliga. Varje oscillator har egentligen bara tre "kontinuerliga" reglage (frekvens, rampvågform, pulsbredd), men de kan moduleras på många sätt. Det finns två unika sync-lägen förutom vanlig hårdsync. Oscillatorbalansen kan också moduleras. Sammantaget gör dessa funktioner att man redan i oscillatorsektionen kan bygga upp påtagligt komplexa och (enligt min mening) feta ljud.
Filtret är välljudande, men höjer sig inte över mängden på samma sätt som oscillatorerna gör.
De rikhaltiga modulationskällorna är delvis själva modulerbara, t.ex. Note# -> LFO Speed eller Velocity -> Env Attack. Det är lätt att lägga upp modulationer som känns "lättspelade", t.ex. Aftertouch -> LFO Amplitude och Aftertouch -> LFO Speed och Aftertouch -> VCF Frequency och Aftertouch -> VCA Level.
Det ska medges att Matrix-6 nog i första hand lämpar sig för "musikaliska" syntljud. Dess möjligheter till mer abstrakt ljudskapande och "oljud" är sämre. Det skulle dock vara intressant att få höra exempel på ljud som är "varma" och "feta" men inte går att göra på Matrix-6 (bortsett från sådant som utifrån syntarkitekturen är uppenbart omöjligt, t.ex. tre-oscillatorsljud).
LordLondon: Jag gav strax under fyra gris för den hos Jam. Säker något högt, men vad fan dom dyker ju inte upp varje dag direkt, så jag slog till.
Har just börjat testa att ratta fram ljud - ingen enkel match kan jag säga. Det är ju inte som att ratta Moogen eller Junon direkt :kaaaka!:
Man skruvar runt (läs ej samma på engelska:cool: ) och helt vilda ljud uppstår men man har ingen aning om vad man just gjorde... sånt gillar en gammal syntrattare som jag. Detta är min första Matrix så jag antar att startsträckan är lång innnan man har en susning om vad man håller på med.
Vore kul att höra lite ljudexempel från er därute i nedan kategoreier. Gärna både i mp-3 och i patchdata som man själv kan ladda in. Ska själv försöka få ut nån patch att lägga upp.
1. Analog fetbas
2. Varma stråkpads
3. Fräcka leads
4. Totalskruvat-urflippsljud
LordLondon: Jag gav strax under fyra gris för den hos Jam. Säker något högt, men vad fan dom dyker ju inte upp varje dag direkt, så jag slog till.
Ingen aning, den jag har sett ligger på ungefär samma!
Lycka till
Mvh
Här är några patcher jag snickrat ihop. De är i .syx-format och kan skickas över till Matrix-6 med t.ex. Midi-Ox. Åtminstone delvis lär väl inspirationskällorna framgå tydligt. Delay och reverb pålagt i Cubase för att få stereobild och lite rymd på ljuden.
Vi börjar med lite stråkar. Ljudet bygger på mycket PWM från LFO1 och LFO2, vilket tyvärr ger hörbara artefakter. I ett arrangemang med andra ljud lär det inte märkas. Patchen.
Sen tar vi lite syntbrass. Både velocity och aftertouch styr flera parametrar. Patchen.
Till sist ett lite spretigt ljud. Ursäkta den långa mp3:an, ljudet är kul att spela. Patchen.
Edit: Såja, få se nu om nedladdning från Surftown fungerar bättre än från Telia
Tackar för detta FlowerP.
Skönt med lite Jarre och Vangelis så här på kvällen.
Håller på att skruva fram lite ljud som jag snart tänkte lägga upp. Tar lite tid då jag lär mig under tiden jag skruvar...
Matrix 6:an äger men är en best att ratta....
Jag ägde en Matrix-6 (keyboard) en gång innan jag köpte en OB-Xa. Jag tyckte den lät väldigt bra på den tiden, bättre (mer levande) än t.ex. JX-10 som jag köpte några månader senare. Det var den första synten jag ägde dom hade Sync och andra mer avancerade saker. Jag minns att jag inte gillade envelopsen... tyckte dom var sega på nått vis samt att den var väldigt tråkig att programmera...
Det var bara ett problem... röst 2 "fjongade" till när den användes. Filtret (envelopen eller nått) var liksom alltid mycket mer på den rösten. Jag löste det tillfälligt genom att använda olika röst-modes eller spela in flera versioner och sedan klippa bort det som lät fel.
När jag väl bestämde mig för att sälja den råkade jag läsa ett inlägg på Oberheim email listan... Matrix-6 CEM kretsar är inte lödda på kortet utan sitter i socklar (som PROM minnen)... dom kan tydligen "hoppa" ur, särskilt under transport och detta leder till till knasigheter. Killen tips var att trycka till alla kretsar med tummen. Eftersom jag skulle sälja den om en timme tänkte jag... "kan ju göra ett försök".
Jag skruvade upp henne och tryckte till alla kretsar som satt i socklar med tummen...
Det funkade... röst 2 lät perfekt!! Här hade jag haft en synt i tre år med trasig vad jag trodde var en trasigt CEM krets och dyr reparation... så löste jag allt med tummen.
Hmm man kanske skulle skaffa en Matrix-6... Särskilt när man hör FlowerP's smakprov. (tok fint!!!)
Mvh
Demokid
Oberheimsoundet är underbart. Härligt att höra några ljud, tyckte om stråkarna väldigt mycket. Tänk om du fått sitta och ratta lika mycket på en Xpander eller monstret Matrix 12, som kan köra dubbla ljud på varann och allt, med 6 röster tillsammans. Helt galet sköna stråkar och sånt kan den prestera, samt, vilket jag nog nämnt tidigare, körljud som faktiskt låter som samplade körer. Tänk om man fick lite pengar så man kunde köpa M12:an som står på Jam och skruva ljud på den, vilket äventyr.
Kan bara instämma! Bra jobbat där! Du har fått till några riktigt bra patchar med en go känsla som hörs. Många gånger är det ju så lätt att tweaka fram en schysst cool patch. Det som oftast tar mest tid är att få till känslan och kontakten med velocity, aftertouch som är kopplade till filter, amplifiers eller envelopes som gör att man får den där magiska kontakten med ljudet både när man lirar och som sen hörs när man lyssnar. Dessa patchar kvalade lätt in och kommer skickas in i min Oberheim Matrix-1000 omgående! Tack!
En detalj bara:
Alla kommenterar det mer eller mindre tröttsamma interfacet i Matrix-6 för att programmera den.
Lite sådär MKS-50 stuket men inte riktigt lika illa kanske, ja ni förstår. Detta betyder ju att ni förr eller senare hamnar bakom en extern editor. Varför köper ni då inte en Matrix-1000 istället? Bättre pris, lättare att få tag i och låter "identical" (ja, jag vet att det t.ex för att nämna en skillnad är olika oscillatorchip i dessa men knappast någon hörbar skillnad).
Kan bara instämma! Bra jobbat där!
Tack!
...en Matrix-1000 istället? Bättre pris, lättare att få tag i och låter "identical" (ja, jag vet att det t.ex för att nämna en skillnad är olika oscillatorchip i dessa men knappast någon hörbar skillnad).
Är det verkligen "identiskt" ljud i Matrix-6 och Matrix-1000? Finns det någon här på 99musik som har/haft båda och kan jämföra? Rent hårdvarumässigt är en av de stora skillnaderna mellan M6 och M1k hur DCO:erna klockas. M1k har gemensam klocka till alla oscillatorer. M6 har tre analoga högfrekvens-oscillatorer som klockar DCO:erna. DCO1 och DCO2 har i alla röster olika klockgenerator. På M6 är DCO1 och DCO2 således aldrig faslåsta till varandra (om man inte använder SYNC), vilket de är på M1k. Kan detta vara orsaken till en del kommentarer om att synten låter "digital"? Man kanske lyssnat på M1k istället för M6? Eller överdriver jag betydelsen av detta???
Det är identiska VCO/VCF/VCA-chip i M1k och M6(r). Det är CEM 3396:or. Det som skiljer är kapseln, det sitter wb(widebody) varianten i M6.
Den enda skillnaden mellan M1k och M6 är som FlowerP nämnde att M6 har en digital klocka per VCO medans M1k använder samma klocka till VCO1 & 2. Det bör gå att höra en liten skillnad om man kör oscillatorerna unisont.
Annars skulle det vara kul att höra lite av / om Tom Oberheims långt senare Marion Systems-rack, en 1 HE-synt med 12 röster har jag för mig och en uppgradering av konceptet i Matrix-syntarna. Eller kanske väldigt lik? Uppgraderingsbar skulle den vara mm.
Lite godis
http://www.sequencer.de/oberheim/oberheim_matrix.html
Snabbforskning:
Först kom MSR-2 som är "modulär" och möjlig att uppgradera med röstkort mm. Vet inte hur mycket denna har sålt, kan inte vara så många. Den var ganska dyr vill jag minnas. Grundversionen kom med en 8-röstig synt som ska påminna rätt mycket om Matrix 6/1000.
Sedan kom ProSynth som är enbart racket med just det kortet, och går inte att uppgradera. Kom runt 1993. Kostade som Matrix 1000 och ersatte denna.
Men inte i många studios...
Någon som vet vad senaste software version är till M6/R?
Vinner man något på att uppgradera?
Var finns uppgraderingarna och hur går det i så fall till rent praktiskt att uppgradera software?
En annan fråga:
Jag får inte ut stereoljud ur min M6R. Om jag kopplar in den stereo är den ena kanalen tyst. Har hittat en parameter där man kan ställa "stereo on/off" och ställt den till on, men ändå är ena kanalen tyst. Någon som kan förklara detta?
Jag har egentligen samma fråga som du, har bara fått igång left och right när jag splittar den, då kan man panorera de separata ljuden L / R. Jag trodde att det var fel på min men uppenbarligen är det så på fler maskiner.
En fråga till är om det inte finns nån möjlighet att köra den monofoniskt
alltså inte unison utan plain and simple monofoniskt??
Har inte hittat nån bra lösning detta och är inte så förtjust i unisonläget
vad är midimono ??
?_*
mvh
p
Midimono är ett speciellt läge där varje röst har en egen midikanal. Fördelen med det är att man kan t.ex använda individuell pitchbend. Används oftast ihop med en midigitarr där man vill kunna benda och böja varje "sträng" individuellt.
L