Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Edirol PCR-M1 vs PCR-M30

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-21 20:01

Hej!

Jag är i köpatagen om en kontrollerenhet för ljudproduktion. Jag har inte haft någon förut och är därför lite vilsen i sammanhanget. Jag har tittat runt lite på olika produkter och har fastnat för Edirol's prylar (de jag valde bort var M-Audio 02 och Remote 25 LE).

Jag kommer primärt att använda det för elekronisk musik, typ house och trance.

Precis som titeln säger så står jag nu i valet mellan PCR-M1 och PCR-M30. Är det så att i princip enda skillnaden mellan dem är antal keys? Jag skulle gärna vilja ha ett större keyboard men jag får känslan av att M1'an är mer nischad mot den typen av musik jag gör.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Mvh

Love

  • Medlem
  • 2006-11-21 21:22

M1 är mycket tunn och passar därför bra om du enkelt vill ta med ett bra keyboard och en bärbar dator när du reser. Jag har en M1 och är mycket nöjd! (det enda negativa är lite skumma proportioner - stor klaviatur och aningens små rattar)

M30 är mer robust, tjockare och tangenterna har betydligt längre slaglängd, det underlättar och nyanserar dina jazziga solon - allt klaviaturspelande överhuvudtaget, faktiskt... (PF kanske har några synpunkter på denna serie?)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-21 22:59

Det är alltså ingen skillnad i form av vad du kan styre med dem? Jag misstänker att jag kommer utnyttja rattarna en hel del till reason och så vidare..

  • Medlem
  • 2006-11-21 23:28

Nej, ingen skillnad på v a d man kan styra - men till viss del h u r...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-22 09:39
Ursprungligen av avart:

Nej, ingen skillnad på v a d man kan styra - men till viss del h u r...

Innebär detta att det är enklare att kontrollera saker med M1'an än med M30?

Den stora frågan är väll egentligen om det är någon skillnad på hur pass lättarbetade de är..

Jag var inne på musikbörsen nu och kollade på M1, M30 och även M80. Säljarna där hade dessvärre ingen koll alls på vad skillnaderna var och mumlade något osäkert om att det fanns fler funktioner på de större modellerna (vilken som jag fattat saken de inte alls har).

Jag känner mest att jag ska ha den stationärt som i en studie än att bära runt på den och då verkar M30 eller M80 som ett bättre val. Åsikter?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-22 02:01

hade pcr-1 (ljudkortsvarianten). tyckte att det enda dåliga med den var att det var ett hack i mitten när man rattare. annars var den kanon. ovant i början att den var så tunn men efter ett tag gick det som en dans.

  • Medlem
  • 2006-11-22 06:39
Ursprungligen av leere:

hade pcr-1 (ljudkortsvarianten). tyckte att det enda dåliga med den var att det var ett hack i mitten när man rattare.

"hacket" är väldigt bra för saker med bipolära inställningsrattar - man slipper "petratta" in mittenvärdet - det är lätthittat i "hacket"...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-22 03:17

Vad sjutton spelar musikstilen för roll? Det är det enda jag inte fattar här.

Den platta varianten är framför allt väldigt transportabel. Klart användbar. Annars är det hela helt och hållet en subjektiv smakfråga.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-22 13:55

Stora skillnaden är väl att klaviaturen är olika samt att 30 har fler grejer (reglar och rattar isf bara rattar)?
Personligen tyckte jag att det var lite svårt att komma överens med klaviaturen på PCR-1. Den kändes bra i början men ju mer jag spelade in med den desto mer ogillade jag den. Sålde den för 1000 spänn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-22 14:37

Jag sålde min igår. Men är himla nöjd med Edirol för övrigt. För min del så är det väl så att jag växte upp med piano och vill ha lite fler tangenter än 25, så nu har jag PC-80 (superpris på Musicstore fortfarande) med 61 sköna keys. Gillade dock den lilla, kände bara att 25 är lite begränsat. Det där med reglage och rattar är dock för mig helt ovidkommande (finns inte så många på PC-80 som på M-80), bara det finns pitch och modulation så är jag nöjd. Rattar gärna med mus konstigt nog kanske. Har väl en japansk liten ettrig jävel inbyggd i hjärnbalken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-22 15:00

Tack för all input!

Det lutar just nu åt en PCR-M30 eller en PCR-M80!

Mvh

Love

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-22 09:52

Hejhå! Jag bumpar en gammal tråd.

Funderar på ett midiklav - eftersom jag inte har några svarta och vita hemma längre (eller jo, men det klavet funkar inte). Står och lutar lite mot en PCR-M30 alt. en PCR-M1. Men det jag undrar över är:

Ratt 1 är CC#30. men sen vill jag även att den ska dubbla som CC#40, finns det någon ändra bank knapp? Så att det går snabbt och lätt?

1
Bevaka tråden