Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland XP30 + anslagkänslig?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om Roland XP30 är "anslagkänslig"?

Jag har läst på en sida att:

The Roland XP-30 is a 64-Voice expandable high-performance synthesizer with 61 keys equipped with velocity and after-touch sensitivity. Also included are the patches from Session, Orchestral, and the Techno collections as well as built-in reverb, chorus, and EFX. Onboard sliders allow for real-time recording and editing.

Men har nu spelat ett tag på en och jag tycker inte att den verkar ha "anslagskänslighet" men kanske är bara någon inställning?

Jorå! velocity

Ursprungligen av Volantiz:

Jorå! velocity

Går det att ställa in?...just nu i alla fall så reagerar den på samma sätt om man trycker ner tangenterna hårt som mjukt.

• Medlem
  • 2006-11-22 18:56

Ja. Du måste du koppla anslagskänsligheten till en parameter (tex filter cutoff eller VCA) för att få ngn effekt. Samma gäller aftertouch, LFO o enveloper osv.

Du kan också ställa in hur pass känslig klaviaturen ska vara på själva synthen ... MEDIUM, HEAVY o.s.v. men det gäller nog bara internt (gissar att det är likadant som på min XP-50).

Ursprungligen av Oberfunker:

Du kan också ställa in hur pass känslig klaviaturen ska vara på själva synthen ... MEDIUM, HEAVY o.s.v. men det gäller nog bara internt (gissar att det är likadant som på min XP-50).

Nu har jag fixat till det...Velocity'n som jag hittade efter ett tag var på 100 och jag ändrade till REAL. Så nu är den anslagkänslig.

Har haft en XP-30 och tyckte den hade riktigt skönt "synthklaviatur".
Yepp både velocity och aftertouch.

Ursprungligen av GlobalMotion:

Har haft en XP-30 och tyckte den hade riktigt skönt "synthklaviatur".
Yepp både velocity och aftertouch.

aftertouch vad är det igentligen?

• Medlem
  • 2006-11-23 20:11

När du tryckt o håller nere en tangent har aftertouch värde noll. Trycker du sedan hårdare på tangenten ökar värdet o minskar du trycket (utan att släppa tangenten) minskar värdet. Hur hårt man trycker på en nertryckt tangent med andra ord.

Väldigt bra synthklav, faktiskt - håller med. Roland är bra på det där

1
Bevaka tråden