Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM8 - någon som provat?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 14:56

Jag har FM7 och undrar nog mest över om något väsetnligt försvunnit vid övergången till FM8. Skiter själv i Kore och morph och arpeggiator. Jag vill framförallt ha kvar min FM-synt utan en massa bjäfs. Finns allt väsentligt FM-grejs kvar och lättåtkomligt?

Hur är det med stöd för gamla DX7-bibliotek och sysex från DX7, finns det kvar?

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-23 16:24

Jadå...allt stöd verkar finnas kvar. Det är en FM7 i lite bättre förpackning faktiskt. Velade bort mig lite början i det nya interfacet, men nu hittar jag bra. Den nya morph-funktionen är rätt tuff också och bidrar till en ny tufft sätt att modulera ditt ljud lite, eller verkligen för helt galna saker.

Detta är enligt mig den bästa FM-synten som finns.

Det jag tycker är trist är att det bara är en annan version av FM7. Skulle mycket hellre se en mjukvaruversion av FS1r.

Visst FM8 verkar snabbjobbad men samtidigt begränsar man möjligheterna med de få kontrollerna.

• Oregistrerad
  • 2006-11-25 13:13

Hur är det med stabilitet? Jag har varit rätt tveksam till NI:s produkter efter att ha testat demon på Kontakt2, det programmet var oerhört instabilt på min dator. FM7 har fungerat bra om än inte perfekt. Jag såg en del klagomål på FM8 i NI:s forum.
Själv kör jag Mac OS 10.4.8 och Logic, någon som kört FM8 i den kominationen?

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-25 13:57

Jag kör det i ableton live 6 och det är hur stabilt som helst.

GM: jo, det är lite trist. Några operatorer extra hade vart trevligt för extra modulation. Glöm inte att de nya effekterna är riktigt fina också. Det känns som att de har gjort något mer gediget än FM7 denna gång, faktiskt.

Har precis installerat FM8, ska se om jag hinner köra lite under helgen. Jag kör den under Kore (just nu utan Kore-ljudkortet) och har inga problem alls.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-11-25 17:32

Jag trodde inte man kan köra Kore utan ljudkortet. Har de ändrat det? Då är det faktiskt riktigt intressant att köpa den.

D.

Jo, jag kom precis hem från gig och såg ett mail från 24 nov med uppgraderingen. Nu går Kore på min mac via core audio (sic...), och det externa ljudkortet är inte nödvändigt. Jag utgår från att man kan köra i stort sett vilket ljudkort som helst, vilket i sin tur innebär multipla ut från Kore-programmet..! :kaaaka!:

Att ha ljudkortet som dongle har irriterat mig enormt, jag har t ex suttit på flyg och velat fixa till nåt sound eller preset, och så måste man krångla med hela interfacet. Som biblioteks- och performanceprogram är Kore suveränt, och controllern är riktigt effektiv, tyvärr bara med två ut... I o m separeringen blir ju hela paketet ännu roligare. Just nu funderar jag på om man kan lägga Akoustic Piano-biblioteken på en snabb separat HD och köra ALLT från laptopen...

• Oregistrerad
  • 2006-11-28 14:36

FM8 var det ja... ;-P
Någon mer som har något att berätta om den. Kräver den mer CPU än 7:an? Den var ju mycket effektiv så länge man lät bli effekter.

1
Bevaka tråden