Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creamware-synthar/modular

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lade upp några snapshots på Creamware synthar/sampler och modularer för beskådning.
http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/cw.htm

Tänkte jag skulle få till lite ljudexempel nångång oxo...

Tänkte även fixa ihop en lista på alla moduler som finns till modular:en, har endast lista
på "färdiga" grunkor, som t.ex sample-player, trummaskiner, massa synthar o dylikt.

bla bla bla, gäsp...

Creamwares grejer är ju fantastiska.
Synd att dom är lite osynliga på marknaden med sina DSP kort nu. Men "hårdvaru" syntharna verkar ju sälja.

Just nu har dom rea på sina synthar till DSP korten. 50% denna vecka. Jag passade på att uppgradera till 4.5 och fick flera roliga synthar på köpet som tex Pro12 (prophet5) och orgeln B2003.
Jo, jag fick Modular3 också. Med nya häftga moduler som tex en där man kan ta in samplingar och wav filer.
Och med Modular systemet är möjligheterna obegränsade.
Jag tror jag hittills har utnyttjat kanske 10% av mitt Pulsar2 korts alla möjligheter.
Så det finns gott om prylar att leka vidare med......

peewee

Bra sida för modular grejor:
http://www.cwmodular.org/

Måste säga att jag ser fram emot Flexor 2 nu snart. Har preciiis använt mig av alla moduler i v1.5, i diverse projekt.. det tog bara 2 år.

Flexor har jag inte sett tidigare.
Jag ser att man kan köpa Flexor paketet nu för ca 450:-.

Är det något du rekommenderar?
Vad är den stora skillnaden mot vanliga Modular3?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-24 11:41

Sitter på ett Creamware Luna II i studion (min kompanjons kort egentligen) - hur bra fungerar moduler som t ex minimax på det? Fungerar det överhuvudtaget?

Ursprungligen av kroffe:

Sitter på ett Creamware Luna II i studion (min kompanjons kort egentligen) - hur bra fungerar moduler som t ex minimax på det? Fungerar det överhuvudtaget?

ja, med en voice måste det fungera hur bra som helst. Men ökar du polyfonin så når du säkert gränsen ganska snart.
Men Minimax ska väl köras monofoniskt eller hur??:)

Jag leker inte så mkt med modular:en ännu...kör mest på mina synthar.
Minimax är en synthplugg ej en modular-synth...
Tja, kör du minimax på ett Luna så kanske du orkar trycka ur 3 röster men inte mer,
eller då kanske 3st instanser med 1 röst per instans.
Detta testade jag, men då har ju jag 21 DSP:
Plugin Röster
---------------------
Pro-One 2
ARP 2
Pro-Plus 2
UKnow007 6
Pro-One 2
Minimax 2
ARP 2
Minimax 2
Pro-Plus 2

Flera instanser av några av dem enl ovan...

Skall man köpa nått extra så rek jag Prophet-Plus, låter nått i hästväg, den nya dessutom har ju Waldorf wavetable som osc... se mittenbilden: http://www.zargmusic.com/

men gud.. Flexor är helt sensationellt. Modular i sig ä väl ok, men utan flexor hade jag nog inte ens använt det. Inte till mycket iaf. Så, JA, köp köp köp! GAh.

Skillnaden, är att Adern's moduler (Flexor alltså), innehåller de bästa filtren jag någonsin hört, de snabbaste o snärtigaste envelopes som existerar, shapers (precis som det låter, moduler som formar ljudsignalen på de mest fantasiska sätt), osv osv.. Jag kan hålla på som en oändlig reklampelare om Flexor. hehe.. Men jag för att sammanfatta, att äga Modular utan Flexor addon'et, är något man inte vill göra.

Priset är dessutom en förolämpning mot vad man får. Dessa saker är värda mer än något annat som finns att köpa till SCOPE, utan tvekan.
Assaf, som är tillverkaren av Flexor egntl, lyssnar dessutom mycket på vad man vill ha för sorts moduler, ändra på osv, så man får rejält bra support, samt chans till att få sina egna ideér igenom när de gäller nya moduler osv.

Alltså, SCOPE syntharna i all ära, jag använder dem rejält mycket också, men med modular/flexor finns det inga gränser. Tom emulerat min juno2 riktigt trovärdigt med hjälp av modular och flexor. Ett av mina hemliga vapen måste vara att använda dess shapers som oändliga LFO's till pads o dess like. Man kan få fram vågor som jag personligen aldrig hört innan, dessutom att använda shapers i diverse kombinationer skapar helt nya ljud, som är helt magiska. [reklampelare off]

Hehe, man kanske skall investera i den då, man måste ju ha Flexor för att kunna köra Nordlead-klonen...har du testat om den är bra?

Demo på minimax: http://www.planetz.com/forums/viewtopic.php?t=20679&highlight=weekend

Ja det tycker jag!
Nordlead klonen, är ingen klon direkt. Bara en patch med samma konstruktion som nordleaden, o med ett liknande skin. Men visst, den låter bra!
Jag föredrar o bygga patcher direkt till mina projekt, även om jag har en del monster färdigbyggda för snabbframkallning.

Det ingår otroligt bra patcher till Flexor packet dessutom, riktigt bra utgångspunkter att lära sig av, eller bygga vidare på. Fått till några av mina bästa patches med hjälp av dem rent av.

Kul med lite snack om CW Modular/Flexor för en gångs skull här inne.

Tja, jag kan ju inte modular direkt, knappt använt alls...man kanske skulle passa på nu när de säljer Flexor för 50%. Om man ber snällt kanske man kan få en kopia av din Juno-modular? Låter den Juno2 i de flesta ljud såsom dess karatäristiska basar och stråkar?
Man har ju en skön uppsättning av ljud i Juno2 på Carten.

Jag räcker gärna en hjälpande hand för att få igång dig med modular sen om du så önskar.
Min juno2 "emu", är inte direkt en fullfjädrad klon (inte orkat emulera alla olika vågformskombinationer ännu, bara de viktigaste. ), men jag har lyckats emulera junons kraktär riktigt bra tycker jag, så jag är övertygad om att man utan tvekan skulle kunna få till såna stråkar o basar bland annat ja.

Du får gärna skicka nått ljudexempel så man få höra lite juno-emuleringar. Har fortfarande inte hört någon bra sådan i VSTi-världen.
Funderar även på att uppgradera min Prophet-Plus till Pro-Wave...
måste tag tag i livet o leka mer med Creamware, sist när jag gått igenom alla mina VSTi-pluggar körde jag vidare med CW-pluggarna, tänkte väl att de är väl bara sådär men fyfan vad bra de var. Trodde ju inte att de man fick till SFP skulle vara så jävla bra som de var.
För att inte tala om då jag lekt med Virus-C i 2 veckors tid drog igång Prophet-Plus och jag bara häpnade, vafalls, det lät fett som fan. Kopplade tillbaka efter en halvtimmes lekande och Virus-C lät platt o tunnt som en poly-800

Ja det är helt otroligt vad bra enbart stockpluggarna låter alltså. Man missar dem gärna, för man är förinställd på att stock-grejer bara låter medelbra, vilket inte är fallet med SCOPE tydligen!

Jag har en juno2 här som jag jämfört mot de så kallade "kloner" som finns i vsti världen, men det enda de påmint om, är själva konstruktionen, o inte ljudet.
Jag kan slänga ihop lite ljudexempel så fort jag fått tebax mina SCOPE's från CW headquarters, de ä inne på lagning. =/

Pro-Wave verkar riktigt lovande, den uppgraderingen kan du bara tjäna på i mitt tycke iaf.

Ursprungligen av steffensen:

Ja det är helt otroligt vad bra enbart stockpluggarna låter alltså. Man missar dem gärna, för man är förinställd på att stock-grejer bara låter medelbra, vilket inte är fallet med SCOPE tydligen!

Nej, tydligen...

Jag har en juno2 här som jag jämfört mot de så kallade "kloner" som finns i vsti världen, men det enda de påmint om, är själva konstruktionen, o inte ljudet.

Exakt! Då kan man likagärna döpa om den och kalla den Jupiter-8 och småfixa lite 0ch rita ny bakgrund

Jag kan slänga ihop lite ljudexempel så fort jag fått tebax mina SCOPE's från CW headquarters, de ä inne på lagning. =/'

Ajdå, vad för fel?

Pro-Wave verkar riktigt lovande, den uppgraderingen kan du bara tjäna på i mitt tycke iaf.

Japp, skall hårdtesta Prophet-Plus ytterligare en gång, så man kanske kan sälja den förB Virusen...ehhh den är ju faktiskt grymt bra, bara skojja liiite.

Måste säga att Modular är helt underbar till att bygga efx i också. Jag har byggt en del som jag använder konstant, och som jag själv inte tycker kunna ersättas med något annat som går o hitta/köpa till SCOPE. Oändliga möjligheter som sagt.

1
Bevaka tråden