Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej! Jag är så imponerad av all kunskap på detta forum. Säkert kan någon svara på den här frågan. Jag har hela mitt syntspelande liv ägt en Juno 2 eller MKS-50. Om man skulle ersätta den med mjukvarusyntar i ett livesammanhang vilket är det bästa alternativen. Att sampla alla ljud man vill bevara? Hur gör man i så fall bäst det? Samplar man varje tangent? Vilken utrustning krävs. Eller finns det någon softsynt med liknande parametrar så att man relativt lätt kan överföra ljuden?
Juno2:an har ju trots sin relativa enkelhet en ganska unik konstruktion. Lägg därtill det underbara filtret och choruset. Jag har inte stött på någon vsti som kan ersätta den.
Förresten, brukar det inte vara tvärtom? Att man ersätter mjukvara med hårdvara live?
Vågar man verkligen förlita sig på datorer på scen? Det skulle åtminstone inte jag...
Förresten, brukar det inte vara tvärtom? Att man ersätter mjukvara med hårdvara live?
Vågar man verkligen förlita sig på datorer på scen? Det skulle åtminstone inte jag...
Kanske borde jag spara MKS-50:n för att använda på scen. Jag drömmer framför allt om att kunna åka till replokalen med bara en laptop i väskan och därmed ha samma syntar hemma som på repet. Nu är det ett himla släpande för att åstadkomma detta.
Tycker Alpha Junos/MKS50 har en lite unik karaktär som jag inte har hört hos några andra synthar. En del ljud är väl lite mer "standard" och går säkert att skruva till på de flesta synthar.
Tycker nog att du kan investera i ytterliggare en mks-50, de kostar inte så farligt mycket. En att ha hemma och en i replokalen. Så slipper du släpandet. Sen är det bara att dumpa över dina nya ljud lite då och då. Har själv 2 stycken mks-50 och en pg-300 för editering, tycker att det är en kanonsynth så varför byta.