Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Djupt ner i botten på en Pro-One

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-27 22:04

Lekte runt lite, och kom att tänka på den här tråden http://99musik.se/forum/showthread.php?t=7763 där vi började diskutera Pro-One och om den kunde spela redigt med bas eller inte.

Nu när jag ändå spelade in lite med den så tänkte jag visa vilken botten man kan få ur en sådan manick: http://c64.org/~jgb/p1bas.mp3

Det jag har gjort är helt enkelt att slå över OscB i LFO-läge, stämma den mot OscA, och sedan kliva ner i basdjupen. Går säkert att komma än lägre om man vill det, bara att stämma en oktav längre ner. Ljudexemplet börjar längst ner i basregistret, så om ni inte hör något så är det bara er lyssning som inte spelar bas ordentligt. Sedan höjer jag en oktav i taget. Triangelvåg är det som gäller.

Nice, jag har många gånger varit sugen på en Proone och haft en i Creamware tolkning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 00:56

Jag har haft tre stycken Pro~One.

No.1 köptes för 2 lax och var i tokdåligt skick. Saknade några rattar och två pottar var avslagna men det gick att vrida med tång. Den lät i bland... Den såldes efter någon månad.

No.2 Var i rätt fint skick förutom att den saknade träpaneler (tokful). Den hade UC-1 sequencer. Tyvärr var den felkalibrerad, VCO1 låg en okt upp och VCO-2 låg 2 okt upp. Gick aldrig att få någon djup bas. Sålde den med vinst och köpte en Voyager.

No.3 Köptes förra året på Blocket för 2500 ifrån en kille (gubbe) som köpte den ny då han var keybordist i ett band 1981. Den har stått i en gaderob sedan 1982 då bandet splitrades. Den är i princip i nyskick (utvändligt). Invändigt har tiden gjort sitt (syntar måste spelas på). Jag lämnade in den hos doktorn för två månader sedan men lite reservdelar.
Dom ringde igår och sa att den var klar. Klaviaturet har gjorts rent, samt några pottar och switchar har bytts. Den behövde inte kalibreras... kostnad 1800 inkl reservdelar.

Min kompis har en Pro~One i fint skick... nog kan den göra kladdig djubas alltid.

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden