Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klaviatur till Reason

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag håller på en del i reason och skulle behöva ett Klaviatur att spela på, Har någon några bra alternativ, Hade funderingar på Evolution MK-225 men den verkar inte finnas längre om jag fattat det hela rätt :rolleyes: Har den ersatts av någon annan modell tex? Har trångt på datorbordet så en keyboard i den storleken är lagom åt mig

Salle

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-30 15:08

tror inte evolution finns överhuvudtaget längre. vilket är synd för deras uc33e var kanon (midimixer)

men kolla m-audio's små klav ? de är likvärdiga. kanske bättre till och med...

Okay jo jag tyckte det var lite mysko att man inte direkt hittade nånting om dom på nätet längre Nått annat kul tips?

Kul och kul... jag kör ett Oxygen8 till Reason. Fast jag använder sällan tangenterna till att spela ljud med, jag triggar mest sekvenser och ljud med den.

Det är litet och behändligt iaf. Kan säkert köpas för en spottstyver idag!

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-01 09:51

jag köpte en evolution MK-425C för några månader sen. den funkar fint till reason

• Oregistrerad
  • 2006-12-01 18:50

Jag kör ett M-Audio Ozone. Då får man ett ok ljudkort på köpet! Är rätt billigt också. Vill man ha fler tangenter och kontroller, då kan man skaffa Ozonic.

Okay vet att jag sett en lista någonstans över keyboards mm som fungerar ihop med Reason men mitt enorma hjärnsläpp gör att jag inte hittar den

Mvh/

Salle

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 20:19

Allt med tangenter och midi alternativt USB passar ihop med Reason. Från Roland Juno 106 till Fairlight CMI om så önskas, eller någon plastig Keystation med någon siffra efter, motsvarande antalet black'n'whites.

Detta ämne har för övrigt avhandlats i en mängd trådar motsvarande mängden trådar i en strumpa av storlek 39.

• Oregistrerad
  • 2006-12-03 20:25

är där fler trådar i en storlek 40, eller är trådarna bara längre?

Men det är en sånhär du ska ha ju:

http://messe.harmony-central.com/Musikmesse01/Content/Novation/PR/ReMOTE.html

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Den såg mysig ut bör ju funka rätt bra

Tack för all hjälp, är ny på området men det är alltid kul med lite trevliga svar

Kan säga att mina strumpor har ännu fler/längre trådar :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-04 00:05

Hehe. Köp ett Edirol PCR-M1 annars, litet, snyggt, behändigt, betydligt billigare än Novations superlyxiga displayer-till-allt-dröm. Spelar du klaviatur eller ska du bara mata in toner? Om du lirar någorlunda kanske det är bäst att provspela IRL för känslans skull.

Jag kör på ett m-audio keystation och är nöjd med det, använder dock mest cubase men ändå

Jag gillar min E-MU Xboard 49 (finns i 20-något och 61-variant också). Helt OK känsla i tangenter och lite rattar att vrida på.

Det ser ut att bli en M-audio Oxygene 8, den verkar helt klart vettig och prisvärt 1295:- efter vad jag hittat ..

Jag köpte mitt beggat för 500:-
Men du kanske vill ha ett flong nytt å andra sidan. Det var fräsht/nyskick.

Fast nu ser det värre ut, haha. En massa spelfett och så har jag skrivet/kladdat på tangenterna:D

hm, jag lånar lite tråd här:

för en sån som jag som vill ha fullskaligt? 6-8 oktaver hade varit fint.
dessutom hade jag velat ha assign på. dvs; att jag kan använda 2 oktaver för ett ljud, och resten för ett annat, då jag jobbar mer med liveframträdanden. :E
(palla ha hundra synthar med sig )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:05

Assignandet kan du göra i programmet självt, i varje Combinator kan du göra splittar på hur många ställen du vill. Välj det klaviatur du gillar bäst, alla passar. Välj ett gammalt KX88 om så önskas, men då måste du ha t ex M-audios midikabel med USB-kontakt i andra änden.

Ursprungligen av PF:

Assignandet kan du göra i programmet självt, i varje Combinator kan du göra splittar på hur många ställen du vill. Välj det klaviatur du gillar bäst, alla passar. Välj ett gammalt KX88 om så önskas, men då måste du ha t ex M-audios midikabel med USB-kontakt i andra änden.

hm, jag försökte hitta den till salu. tillverkas den fortfarande?
dessutom: "m-audios midikabel med usb-kontakt" ..det låter billigare än det kanske är?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:13

Tror den heter Midisport 1x1. Kostar några hundringar.

KX88 har inte tillverkats på säkert över 15 år, men den är bara ett exempel bland många bra klaviaturer. Själv vill jag hellre ha synttangenter och då finns ju Roland A-50 som ser tuff ut på scen och så vidare. Kort sagt, allt passar till programmet, det är bara att välja och vraka.

Jag tycker personligen att USB-klaviaturer är att föredra eftersom det blir minimalt med sladdar. De brukar vara mer lättviktare också vilket passar mig som kör laptop. Jag har ett Edirol PC-80-klaviatur nu som jag köpte för 179 Euro på Musicstore, de har fortfarande rabattkampanjen kvar. 61 anslagskänsliga Roland-tangenter med inbyggt 24/96-ljudkort (som jag dock inte använder till Reason för macens interna ljudkort är bättre, men till andra program när jag spelar in).

"Price Paid: US $2100 new"

eh, jag trodde midi-klaviatur var billigt. om dom är så dyra kan jag lika gärna köpa en sprillans synth med stöd för midi-grejz.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:18

Det var bara ett exempel, Helge. Etthundrasjuttionio Euro som sagt då!

Ursprungligen av PF:

Det var bara ett exempel, Helge. Etthundrasjuttionio Euro som sagt då!

jojo, jaja. men jag kollade runt lite, och såg ingen under fyrsiffriga dollarsedlar. men det kanske bara var jag. ;D

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:21

Finns massor. Är det 76 tangenter eller 88 du vill ha?

Ursprungligen av PF:

Finns massor. Är det 76 tangenter eller 88 du vill ha?

jag vet faktiskt inte, jag är rätt ny på större klaviaturer. dock så vill jag ha tillräckligt, så kör på 88!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:36

88 brukar betyda pianoklaviatur, dvs vägda tangenter. Det är en väldigt speciell, kanske nästan konstig känsla att t ex spela på snabba sågtandsljud med sådana tangenter. Själv tycker jag det känns helt fel. Andra tycker det samma om pianoljud på synttangenter. Men är det 88 vägda du är ute efter så finns t ex M-Audio Keystation 88ES som inte alls är dyr.

Ursprungligen av PF:

88 brukar betyda pianoklaviatur, dvs vägda tangenter. Det är en väldigt speciell, kanske nästan konstig känsla att t ex spela på snabba sågtandsljud med sådana tangenter. Själv tycker jag det känns helt fel. Andra tycker det samma om pianoljud på synttangenter. Men är det 88 vägda du är ute efter så finns t ex M-Audio Keystation 88ES som inte alls är dyr.

oj! den var iaf både snygg och billig. men jag tänkte på det där du sa om vägda tagenter, och jag tror jag fattade vad du menade. (typ, tröga tagenter i praktiken) och jag vill nog ha så lätta tryck som möjligt.
jag spanade in dom andra i samma klass, och alla med +60 tagenter verkar vara semi-vägda. finns det inte större ickevägda?

edit: vänta nu. jag kan väl ha "lätta" tagenter, men ändå få nivåskillnader på det jag spelar? jag menar, så det inte bara är "av eller på" på varje tagent. isf så är det ju helt meningslöst för mig att köpa den.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:46

Nej, 61 tangenter brukar vara det samma som synttangenter. Vägda brukar vara 76 och 88. 76 tangentersmodeller finns i både vägda och syntvarianter.

hm, jag ringde ner till vårt lokala musikvaruhus. och dom hade den inne! jag ska iaf ner och testa den sen då, tack för hjälpen PF!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 12:58

Schysst

Vägda är inte samma sak som anslagskänsliga nej.

Nästan allt är anslagskänsligt idag.

1
Bevaka tråden