- GrooveSalle
- Medlem ●
Hej! Jag håller på en del i reason och skulle behöva ett Klaviatur att spela på, Har någon några bra alternativ, Hade funderingar på Evolution MK-225 men den verkar inte finnas längre om jag fattat det hela rätt :rolleyes: Har den ersatts av någon annan modell tex? Har trångt på datorbordet så en keyboard i den storleken är lagom åt mig
Salle
Okay jo jag tyckte det var lite mysko att man inte direkt hittade nånting om dom på nätet längre Nått annat kul tips?
Kul och kul... jag kör ett Oxygen8 till Reason. Fast jag använder sällan tangenterna till att spela ljud med, jag triggar mest sekvenser och ljud med den.
Det är litet och behändligt iaf. Kan säkert köpas för en spottstyver idag!
Okay vet att jag sett en lista någonstans över keyboards mm som fungerar ihop med Reason men mitt enorma hjärnsläpp gör att jag inte hittar den
Mvh/
Salle
Allt med tangenter och midi alternativt USB passar ihop med Reason. Från Roland Juno 106 till Fairlight CMI om så önskas, eller någon plastig Keystation med någon siffra efter, motsvarande antalet black'n'whites.
Detta ämne har för övrigt avhandlats i en mängd trådar motsvarande mängden trådar i en strumpa av storlek 39.
Den såg mysig ut bör ju funka rätt bra
Tack för all hjälp, är ny på området men det är alltid kul med lite trevliga svar
Kan säga att mina strumpor har ännu fler/längre trådar :rolleyes:
Hehe. Köp ett Edirol PCR-M1 annars, litet, snyggt, behändigt, betydligt billigare än Novations superlyxiga displayer-till-allt-dröm. Spelar du klaviatur eller ska du bara mata in toner? Om du lirar någorlunda kanske det är bäst att provspela IRL för känslans skull.
Det ser ut att bli en M-audio Oxygene 8, den verkar helt klart vettig och prisvärt 1295:- efter vad jag hittat ..
Jag köpte mitt beggat för 500:-
Men du kanske vill ha ett flong nytt å andra sidan. Det var fräsht/nyskick.
Fast nu ser det värre ut, haha. En massa spelfett och så har jag skrivet/kladdat på tangenterna:D
hm, jag lånar lite tråd här:
för en sån som jag som vill ha fullskaligt? 6-8 oktaver hade varit fint.
dessutom hade jag velat ha assign på. dvs; att jag kan använda 2 oktaver för ett ljud, och resten för ett annat, då jag jobbar mer med liveframträdanden. :E
(palla ha hundra synthar med sig )
Assignandet kan du göra i programmet självt, i varje Combinator kan du göra splittar på hur många ställen du vill. Välj det klaviatur du gillar bäst, alla passar. Välj ett gammalt KX88 om så önskas, men då måste du ha t ex M-audios midikabel med USB-kontakt i andra änden.
Assignandet kan du göra i programmet självt, i varje Combinator kan du göra splittar på hur många ställen du vill. Välj det klaviatur du gillar bäst, alla passar. Välj ett gammalt KX88 om så önskas, men då måste du ha t ex M-audios midikabel med USB-kontakt i andra änden.
hm, jag försökte hitta den till salu. tillverkas den fortfarande?
dessutom: "m-audios midikabel med usb-kontakt" ..det låter billigare än det kanske är?
Tror den heter Midisport 1x1. Kostar några hundringar.
KX88 har inte tillverkats på säkert över 15 år, men den är bara ett exempel bland många bra klaviaturer. Själv vill jag hellre ha synttangenter och då finns ju Roland A-50 som ser tuff ut på scen och så vidare. Kort sagt, allt passar till programmet, det är bara att välja och vraka.
Jag tycker personligen att USB-klaviaturer är att föredra eftersom det blir minimalt med sladdar. De brukar vara mer lättviktare också vilket passar mig som kör laptop. Jag har ett Edirol PC-80-klaviatur nu som jag köpte för 179 Euro på Musicstore, de har fortfarande rabattkampanjen kvar. 61 anslagskänsliga Roland-tangenter med inbyggt 24/96-ljudkort (som jag dock inte använder till Reason för macens interna ljudkort är bättre, men till andra program när jag spelar in).
88 brukar betyda pianoklaviatur, dvs vägda tangenter. Det är en väldigt speciell, kanske nästan konstig känsla att t ex spela på snabba sågtandsljud med sådana tangenter. Själv tycker jag det känns helt fel. Andra tycker det samma om pianoljud på synttangenter. Men är det 88 vägda du är ute efter så finns t ex M-Audio Keystation 88ES som inte alls är dyr.
88 brukar betyda pianoklaviatur, dvs vägda tangenter. Det är en väldigt speciell, kanske nästan konstig känsla att t ex spela på snabba sågtandsljud med sådana tangenter. Själv tycker jag det känns helt fel. Andra tycker det samma om pianoljud på synttangenter. Men är det 88 vägda du är ute efter så finns t ex M-Audio Keystation 88ES som inte alls är dyr.
oj! den var iaf både snygg och billig. men jag tänkte på det där du sa om vägda tagenter, och jag tror jag fattade vad du menade. (typ, tröga tagenter i praktiken) och jag vill nog ha så lätta tryck som möjligt.
jag spanade in dom andra i samma klass, och alla med +60 tagenter verkar vara semi-vägda. finns det inte större ickevägda?
edit: vänta nu. jag kan väl ha "lätta" tagenter, men ändå få nivåskillnader på det jag spelar? jag menar, så det inte bara är "av eller på" på varje tagent. isf så är det ju helt meningslöst för mig att köpa den.