Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Esi32

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 15:32

Jag är en sån där som vägrar gå över till mjukvarusampling (för det suger) och använder min S3000 väldigt flitigt och vill ha en sampler till. Jag undrar om någon har använt en Emu Esi32:a? Är de mer lättjobbade än en S3000? Låter filtrena bra? Jag kan få en väldigt billigt så jag undrar bara om det är någonting att ha.

Tjenare!

Har inte jobbat med S3000!

Editeringen är "tråkig" då det bara är en 2-raders LCD, men det funkar. Filterna är mkt bra tycker jag, i alla fall i den senaste mjukvaran, 3.01!? (tror jag att den heter)

Mvh

• Oregistrerad
  • 2006-11-30 16:16
Ursprungligen av LordLondon:

Tjenare!

Har inte jobbat med S3000!

Editeringen är "tråkig" då det bara är en 2-raders LCD, men det funkar. Filterna är mkt bra tycker jag, i alla fall i den senaste mjukvaran, 3.01!? (tror jag att den heter)

Mvh

Schysst, man kan köra den som "synt-sampler" om filtrena är fina. Akaifiltret är ju användbart men låter rätt plirrigt och kallt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 18:11

jag kör en ESI-4000 och den är väl rätt så lik ESI-32 vad jag vet(bara antalet röster som skiljer?).

Filtrena är fina i den(finns olika många beroende på OS-version vad jag minns.. 17 typer i min). Massa modulationsmöjligheter och bearbetningsmojänger.. speciellt om man ansluter en hårddisk. Då får man dessutom en undo-funktion..
Avancerad sak.

Japp, har haft både ESI-32 och ESI-4000. Filtrena är grymma och displayen är inte alls bara två rader, det är väl fyra minst? Snabbjobbad enligt min mening.

Ursprungligen av Dalleponken:

Japp, har haft både ESI-32 och ESI-4000. Filtrena är grymma och displayen är inte alls bara två rader, det är väl fyra minst? Snabbjobbad enligt min mening.

Sant, det är jag som är full Men vad jag har förstår är den inte lika "grafisk" som på S-samplerna!

Mvh

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 19:41

Ja.. nog är den mer än två rader.
4 rader X 20 tecken eller något i den stilen.

Akai S3000 har väl 2 rader annars?

• Medlem
  • Skurup
  • 2006-11-30 21:19

ESi-32 har i sig bara ett filter och det låter verkligen e-mu. Man kunde på tiden det begav sig köpa till det s k turbo-kortet vilket gav 16 extra filter, inbyggda effekter, fler separata utgångar samt SPDIF in och ut. Detta gjorde den i praktiken till en ESi-4000 fast med färre röster.

Denna burk är idag så pass billig så det är ingen idé att köpa en som inte har turbo-kortet och SCSI. Dessutom är det inte lätt att hitta minnen (30-pins) till den. Så köp en med mycket minne i.

Och ja, det är 4 x 20 tecken i fönstret.

Dessutom kan man scrolla i ljudet med pitch-bend när man klipper till det - ganska kul faktiskt. Men det kanske finns på S3000 åsså...

Måste hålla med om att det är en ytterst lättarbetad sampler - trots att man inte får upp nån grafisk representation av ljudet. Men man kan ju alltid midi-dumpa ljudet till soundforge, klippa till det och skicka tillbaka det. Kanske inte så kul om man jobbar med stora samplngar förståss.

• Oregistrerad
  • 2006-11-30 21:40

Okay tackar för svaren. Av allt att dömma verkar det ju vara en ganska lättjobbad sak ändå. Får nog åka och titta närmare på den

Har man OS3 (eller vilken version det nu var) fick man de nya filtrena utan att behöva köpa till turbokortet.

Jag instämmer med resten av kören: jag tycker ESI32 är snabbjobbad, speciellt när man lärt sig menyerna, och filtrena låter bra.

Om du är snäll och bor i Stockholm kan du få en SCSI-disk med ESI-ljud mot att jag får sampla av några av ljuden. (Vet någon annars vad det är för format på ESI-diskar? Är det något som går att läsa i en PC?)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 21:51

Annars så finns det nog många på forumet som sitter med både gamla SCSIgrejer och ljud till ESI.. som jag t.ex. Har nog ett par lådor för att montera saker externt och ett gäng diskar.. kanske..massa ljud iaf.

false_messiah: Japp.. så var det.. OS3 = alla filter med..

• Medlem
  • Skurup
  • 2006-11-30 22:08

Aha, fel av mig. Tar tillbaka vad jag tidigare sagt och hävdar med bestämdhet motsatsen!

1
Bevaka tråden