Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimoog mods?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 11:16

Någon som synkmoddat sin minimoog?

Kommer fortfarande ihåg hur suveränt elak Prodigyn låter i synkmode! NU är väl minimoogens oscillatorer annorlunda i sin design iofs, men ändå!

Finns ju scheman på nätet och man kan tänka sig att man sätter ratt/switch på baksidan (originalmoog ratt givetvis )

Finns ju även PWM mod, multiple trigger etc!
Någon som har dessa eller andra moddar?

Kanske är helgerån att modda en gammal Model D men om man gör det snyggt och diskret så att det inte syns på framsidan så tycker jag nog det kan vara ok för rmig iaf

Älskar grundkaraktären i ljudet , då vill man kunna göra så mycket som möjligt med den

Gjorde inte Studio Electronics en sådan modifikation för Minimoogen för en massa år sedan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 12:43

Rivera Music Systems (RMS) gjorde en häftig mod till Minimoog... Sådan skulle man ha!!

RMS moddad Model D.
http://www.synthfool.com/images/rmsmini2.jpg

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 12:51

Ja RMS modden har man ju bara sett på kort!
Men även om den ger en massa möjligheter så kräver den en hel del förändringar. Multiple trigger är tydligen riktigt svårt att få till på en minimoog efter vad jag hört (förutom via MIDI CV föstås!)

Jag vill bara göra ngra mindre mods, och inga förändringar på framsidan. Kan tänka mig ha några vippbrytare och moog originalrattar på bakkanten, bredvid alla kontakter!

TYP:

RATT1 OSC2 sweep by filter Contour
RATT2 OSC3 sweep by filter Contour
RATT3 OSC1/OSC2 PWM by Modulation mix
RATT4 OSC3 PWM by Modulation mix
SW1 OSC2 Synk to OSC1
SW2 OSC3 Synk to OSC1

Sen skulle man haft en extra LFO!!!!!!!!!!!!!! fan Bob din snåle fan

Dessa mods finns det scheman för på nätet, busenkla sådana!
Mest mecket och själva tanken att sätta en borrmaskin i minin som avskäcker något...

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 13:37
Ursprungligen av theVOID:

Mest mecket och själva tanken att sätta en borrmaskin i minin som avskäcker något...

Ja offererade nyligen på ett jobb att modda en Minimoog med diverse features. Ägaren krävde dock att Minimoogen skulle gå att återställa i kosmetiskt originalskick vilket gjorde att jag var tvungen att offerera både ny frontpanel och bakstycke (så att originalen gick att spara). P.g.a detta så blev jobbet för dyrt

Personlingen ser jag dock ingen vits med att modda något som redan är så pass bra. Minimoogen är visseligen starkt begränsad när det gäller funktioner men det är också det som är en del av charmen med den

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 13:43

Jaså du offererar sådant du ?
Var finns du?

Jo, sant angående att jobba med begfränsningar. Men, å andra sidan. DET grundljudet hittar du ingenannastans.....
DÅ är det kul med extra finesser, även om man ju kan göra en hel del redan nu, filter FM, cross mod etc!

Jag har moog originalrattar och sätter man dem i bakstycket så ser den ju original ut framifrån i alla fall

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 14:34

Haha!! Det tenderar att bli stora projekt när jag skissar på mods

Nu är jag inne på att ha en ringmodulator, extra LFO, och ett POLIVOKS filter (finns bra clone) i minimoogen med :)!!!
Eller kanske i en extern låda som kopplas med en DSUB kontakt till moogen. Med snygga moog originalrattar på

Läckert!!!

Du kanske ska bygga en modular istället? ,)

Ursprungligen av theVOID:

Haha!! Det tenderar att bli stora projekt när jag skissar på mods

Nu är jag inne på att ha en ringmodulator, extra LFO, och ett POLIVOKS filter (finns bra clone) i minimoogen med :)!!!
Eller kanske i en extern låda som kopplas med en DSUB kontakt till moogen. Med snygga moog originalrattar på

Läckert!!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 15:52

Hehem naaa, det e jag för lkat för, vill bar aha några extra funktioner, sen såg jag att man kan köpa polivoks filtret i clone form, och det rä mit favoritfilter ALLA tider!

1
Bevaka tråden