Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MC-505

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hm...

Jag kan få loss en MC-505 för en hygglig penning av en polare. Är den värd ~2000?
Låter den nått? Pulade en del med den för några år sedan, men har för mig att ljudet var sådär inspirerande, men man kan ju ändra sig, right?

Har alltid varit lite anti-Roland (årsmodell ~95 och uppåt), men efter att ha inhandlat en SH-32 som jag blev helt kär i, så kanske man skulle testa nån annan Roland?

Jag kan tyvärr inte testa polarens exemplar, då den är inlåst i hans föräldras hus, uppe på vinden, medans han pluggar i Långtbortistan.

Så, är det nån som har något possitivt att säga om mackapären? Själv är jag lite skeptisk, men man vet aldrig...

Det spelar ingen roll vad ni säger... Jag fick GAS... :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 14:31

Det är väl den maskinen folk brukar säga är OK. MC-303 = inte ok. MC-505 = OK.

Fast jag kan ha fel?

MC-303 skall man passa sig jävligt noga för. Det är, även om många inte förstått det, det sämsta förbannade dunga som tillverkats. Och då räknar jag med ALLT!!!

Jag fattar inte varför alla gnäller på MC-303?
Jag ska tjacka en nåndag å lira skiten ur hela 99 med den! ;P

Vad är det som stinker? sequensern? ljuden?
Om ljuden bara e godkända, så kan man väl sequenca från en exten källa (synth/dator) å ratta runt lite. Har aldrig sett/hört/pillat ngn IRL.

Jag köper INTE DIN...
zthee pratade sans i mig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 14:46

Synaps, Den hänger sig, funkar inte, patterns tar slut, du kan spela in en filtertweak sen är minnet fullt, du försöker radera, den hänger sig, du vill sequenca externt - den sequencar något annat osv. Den går helt enkelt inte att få fason på. Försöker du styra den externt så hänger den sig, midiimplementeringen är skit osv. Den gör helt enkelt inget av det man vill att den ska göra

För tvåtusen är MC505 en helt OK burk. Halvhyggliga ljud, bra patternsequencer, taskig songsequencer, bra effekter...

Jag köpte en ny... Det var den inte värd kan jag säga. Sämsta affär jag gjort, om man ser till vad jag fick för den när jag ledsnat.

Hm, skulle ju hittat nån å ratta på...
Ingen som vet om det står någon på MB/Andreasson/Mug/Jam?

jag sålde min 505 a nyligen. hur den är beror nog mycket på vad man vill göra för musik. Den lutar ganska hårt åt "tysk dunka dunk" musik.Den har en del 303 ljud osv men alla de ljuden är romplerifierade. Det är också ganska svårt att få tag på minneskorten. det bästa med 505 an är att den går till viss del att integrera i en midi setup, den är bra byggt,o ser helt ok ut.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-04 15:41

MC-303 är ju inte så illa. Brukar man ju kunna få för en 500ing. Ljuden suger ju get****, men sequencerdelen är ju inte så illa... för att vara så billig.
Men MC-505 drömde man ju om när man hade en MC-303, kan man ju lugnt säga.

GAS?.. förklara.. måste ha missat nått.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-04 15:59

Nu var det visserligen 505:an du var ute efter, men de har fått upp ljudexempel från 303:an på Synthmania nu.
http://www.synthmania.com/mc-303.htm

Ursprungligen av Bobbski:

Nu var det visserligen 505:an du var ute efter, men de har fått upp ljudexempel från 303:an på Synthmania nu.
http://www.synthmania.com/mc-303.htm

Patterns/ljud skrek 1990. Annars tror jag allt att man kan dona ihop lite mysig ljud. Tycker inte man kan döma en synth/rompler efter fabrikssatta ljud/patterns. Med rätt eQ & reverb/delay låter allt bra!

Om bara inte hårdvaran är så värdelös som Zthee säger, så ska jag faan ta å tjacka en. Dom ligger ju rätt lågt i pris. Och det finns plats i studion...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 16:08

Bobbski, aaha, vad sunkigt den låter

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-05 09:58
Ursprungligen av zthee:

Bobbski, aaha, vad sunkigt den låter

"Super-groovy and soulful House" - Haha!

Hade glömt bort hur dåligt MC-303an lät, min polare hade en sån 1996. Sequencern var rätt kul att köra mot hans A3000 och Nordlead2 dock. Men i sig själv låter det ju skit...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-04 17:13

mc303 lär ju fruktansvärt illa...

hur tänkte roland egentligen ?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-04 17:34

Den kommer ju att bli retro snart. Lätt... snart kommer säkert en VSTi eller samplebank med alla ljud från den.

Undrar när timestretch-ljuden blir inne i techno igen.. hmm

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-04 18:29

skulle inte förvåna mig faktiskt. allt blir retro. och ALLT blir vst efter ett tag...

• Medlem
  • 2006-12-04 19:31

Aldrig fel med en högteknologisk dörrstopp!

Enda erfarenheten jag har av en MC-303 är att det var omöjligt att midisynka den till något.

Hm, funkar inte extern midisync så falerar ju allting. Jag kör ju min ESX1 som moderskepp, sen skickas små drones med midisignaler till resten av synthflottan... Jag kan ju inte ha en grovlåda som inte tar emot order? blaj...

synapskollaps: PF försökte göra någon slags dumheroisk grej ju förra året (?) och försökte buda in en mc-303:a för att visa 99musik att det minsann sitter en del i huvudet när det kommer till maskiner

men det blev inget av det pga att alla dårar ville ha minst 1000 kr för dem (jag hade tur som lyckades sälja min för 3000... urk)

mc-505 har jag däremot ingen erfarenhet av - köp och lås upp de möjliga hemligheterna den rymmer, eller möjliga SB-kompetensen (smör&bröd). eller köp något annat roligare och berätta för oss! typ en ELKA EK-44, eller keytek cts-2000 eller något annat obskyrt

• Medlem
  • 2006-12-04 20:52

MC-505

Någon som är sugen på min 505:a?

Funkar perfekt, ny display + 2mb minneskort och manual.

2500:- kanske?

• Oregistrerad
  • 2006-12-05 08:32

mc505 är en rätt sjuk synt faktiskt .. man kan bland annat ändra på strukturen och få till 4pols filter, ringmodulator (som inte låter som det, men ändå användbar) .. rätt sjuk delay som låter granular när man vrider på delaytiden på short delay .. alla trumsamplingar och liknande körs i reverse när man pitchar upp över 4 oktaver (eller nåt) .. man lär sig det snabbt och bygger sen patterns så ..

köpte en ny för 8 år sen, en tid då datorer inte kunde göra samma sak för samma peng .. för 2000 kr helt ok, men våga dig djupare in i ljudmotorn, den är rätt unik faktiskt ..

1
Bevaka tråden