Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Andromeda A6

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-06 02:18

Tja gott folk.

Var hemma hos en polare och provade att lira på hans Andromeda. Riktigt grymt ljud i synten.

Är inte så jätte insatt i syntar, men min fråga är.
Vilken mjukvarusynt ska man sattsa på som är mest lik Andromedan i ljudet. Finns det kanske någon remake i vsti?

Har inte riktigt råd att hosta upp 30k som en Andromeda kostar, om jag förstått rätt.

Tackar på förhand för svar!

/Appel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 02:55

Den har gått ner rejält i pris och kan nog hittas för 20K idag. En grym synt, förstås. Mjukvarumässigt så finns det massor av prylar som kan göra snarlika ljud, handlar mest om hur du jobbar. Pluggar från Native Instruments (Pro 53) eller Arturia kan komma nära. Med Reason å Subtractor-syntar i en Combinator kan man också göra helt klart snarlika ljud. Andromedan har en fin analog känsla men i en mix är detta förmodligen ingenting som märks speciellt mycket.

Mjukissynthar med Moog-filter går det 13 på dussinet av (Arturias är väl den som anses vara bäst). Vill man åt Oberheim-aspekten vete 17 däremot...

Vad jag förstår så ska Alesis ION och Micron vara emuleringar av Andromeda. Micron går för ca 3000kr men en ION kanske är roligare då den har mer rattar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:46

Japp skaffa en ION den låter jätte bra eller någon softis. Softisarna kan du hitta jätte billigt beggat då andrahandsvärdet är ganska dåligt, det finns ju så många CD skivor. En kompis pis prutade ner Auturia Prophet-5 till 900 Kr. Den låter riktigt bra.

Mvh
Demokid

OT: Tycker Auturias Prophet V låter bra i UNISON läge och har fina filter. Men oscillatorerna låter fortfarande plast.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-06 11:07

Gäsp.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-12-06 16:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 18:04

Har inte testat Andromedan, men jag kan varmt rekommendera Applied Acoustics Ultra Analog VA-1, flexibel mjuksynth med behagligt "analogt" ljud. Två oscillatorer, två multimode-filter, två LFO, två amp-envelopes och två filter-envelopes per röst. Man kan sätta filtrena i serie eller parallellt, och routa runt saker lite. Testa demon vetja.

  • Medlem
  • 2006-12-13 08:13

Så Alesis ION och Micron har samma ljud som Andromedan? Vart har ni läst det?
I så fall kan de vara mycket aktuella för ett inköp.

Tackar för tipsen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-13 08:55

Samma ljud är nog inte sant på något sätt men fortfarande snygga klanger är ganska sant. Kolla in Roland SH-201 också i så fall. Eller någon av de andra VA-syntarna som alltid rekommenderas typ accessvirusellernordleadellerjp8000...

Det är väl delvis samma utvecklare, så några likheter finns i tänket (flexibla envelopes tex). Men Ion/Micron har ju massvis av olika filtertyper, A6 filter är tänkta att låta Moog respektive Oberheim.

Finns väl en del likheter i oscillatorljudet, minns inte om Ion är modellerad efter A6? (Som i sin tur är tänkt att låta Moog-modul). Sen är det ju alltid VA vs. analog-biten. Jag har bägge, och visst är det skillnad. Även om Micron är den mest analogljudande VA'n jag ägt...

1
Bevaka tråden