Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälper en mixer mig ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kör ett m-audio firewire 410 genom en hp laptop p4:a.
har inte någon mixer.
med mina gamla dator (stationär) med ett något sämre ljudkort(minns ej vilket) så använde jag mig av en liten phonic mixer.när jag lyssnar tillbaka på gamla grjejer tycker jag mig höra en annan stabilitet i inspelningarna som jag saknar nu..en annan botten.
använder annars exakt samma synthar och micar som då.

har mixern en sådan funktion...??..ge stabila inspelningar..jämnare sång (mer komprimerad)..jämnare signal typ ??

någon skillnad med en mixer ???

Alla extra grejer i kedjan färgar ljudet. Visst kan en billig mixer komprimera. Skaffa en bra kompressor/limiter och spela in med den i en snäll inställning - så får du en tight mix utan att mixa så värst mycket - om det är det du eftersträvar.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-12-08 01:15

Jag anser att det är meningslöst att försämra ljudet på det sättet. Det är en sak om man har extern utrustning som det är lite bättre klass på - men om man väljer en billig dussinvara-mixer, så får man inte alls det lyft som proffsen pratar om när de går utanför datorn och mixar analogt i stället. De pratar i sådana lägen om Neve, Trident och liknande monster.
Om du pratar om prislägen som normalt folk har råd med, så skulle jag tveklöst hellre köpa en bra kompressor-plugin i stället - exempelvis från Sonalksis, som kostar som en billig extern kompressor, men som ger mycket bättre resultat och dessutom kan köras på flera spår samtidigt...

Det låter som det kan vara bättre mickförstärkare i det gamla mixerbordet än i M-Audio:n. Men jag håller med Claes - bättre att lägga pengarna på pluggar eller möjligen på en bättre mickförstärkare eller ljudkort.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-12-08 23:08

Jag föredrar att gå ur datorn via mixer. Kan rekommendera Allen & Heath.

1
Bevaka tråden