Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Småsyntar med spelglädje

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar en komplementsynt till min S30, är således ute lite efter nåt som dels måste vara kul att ratta live och den får gärna vara liten. Såg en Modular Key för 5500 på vendolin.. och även om den verkar kul så är det lite väl trångt med bara två oktaver. 3-4 st är lagom.

Tips på de roligaste syntarna i spannet 2000-5000:- ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 22:37

En SH101 är väldans rolig med sin sequencer som går att trigga och som samtidigt kan trigga S&H... instant synthpop. För att inte tala om Pro~One...

Mvh
Demokid

Ja den har jag funderat på lite. Frågan är om den är värd så mycket som 4500 för mig, när den med största sannolikhet kommer börja knastra/glappa efter några års användande. En sak som är trevligt när man spelar i band är ju patchminne också. Men iofs, begränsningar föder ju kreativitet som sagt..

Edit: Fast en Micron inkl frakt från tyskland för 4200 verkar ju svårslaget.. dock med mindre skruvglädje. Nu pratar jag mest med mig själv.. jag är medveten om det

Edit 2: Någon som handlat från musicstore och betalat paketet på posten? Kreditkort verkar ju lite knöligt/osäkert: "For the initial credit card order we require a copy of the card (front and backside) and your ID by email or fax."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-09 16:32

SH-101 all the way

  • Medlem
  • 2006-12-09 17:04

Det finns så många spelglada småsyntar i de här prisklasserna, även analoga sådana, att det blir svårt att tipsa om någon. Vill man bara lira så skulle jag säga Yamaha CS-5 eller CS-15.

Mer moderna manicker? Det överlåter jag åt andra att tipsa om.

Ursprungligen av jgb:

Det finns så många spelglada småsyntar i de här prisklasserna, även analoga sådana, att det blir svårt att tipsa om någon. Vill man bara lira så skulle jag säga Yamaha CS-5 eller CS-15.

CS-10 är också bra grejer!

Ursprungligen av jgb:

Mer moderna manicker? Det överlåter jag åt andra att tipsa om.

Samma här tror jag ... Men jag har lite nytt på gång. Återkommer när jag provat för att se om det jag tror stämmer

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-09 17:12

Roland SH-09 vill jag tipsa om, snarlik SH-101 iofs.. så jag får instämma i kören.
Mycket spelglädje, om det var äldre du skulle ha.

Modular key är ju skoj men att ratta live på scenen.. hmm.

Annars om du kan leva med att ha separat klaviatur så finns det ju mer att välja mellan.
MFB Synth Lite, Synth osv är ju trevliga OCH mycket små.

kanske en sån här? Billig iaf. En oscillator, men det torde väl räcka rätt så gott i en sån ändå kanske. Man ska ju kunna orka bära dem dock.. har ingen bil..

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-09 22:06

visste inte att sh 101:an har inbyggd sequenser...

är den något att ha ?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 22:17

Lite OT: Undrar varför jag inte köpte mig en SH101 när jag provspelade en på Wahlströms musik i Borås i början på 90-talet och priset låg på 900 kr. De hade dessutom tre stycken...

lere 101 eller själva Seq på den?

seq = very basic
tryck REC och spela in, tryck PLAY och spela upp...

kan klocksynkas externt 1 step frammåt per clock pulse in, vilket ger att man kan fördröja noter och shuffla etc från trig out från tex TR707 .. men känns som att MIDI→CV\Gate in e det enda raka egentligen för extern styrning {modgrip-jack} + gate & not pitch default..

\\ 101 e ju rätt kompentent ljudmässigt

Jag föll för frestelsen att skaffa en micron istället, kul med en ny synt som omväxling.. 5 kontroller ska nog räcka för livespel och rep..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-12-11 13:12

Jag tycker sh201 e skitkul att skruva loss på. Tror inte jag haft en synth som jag skruvat på så mtcket på länge. Att ljudkortsdelen e klockren gör ju inte saken sämre. Har spenderat helgen med att föra över gamla MD-inspelningar.

Har SH201 ljudkort? Eller du menar att du använder den som förförstärkare via dess audio in?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-12-11 13:23

Näe, den har inbyggt ljudkort med ASIO-drivare. Än så länge funkar det faktiskt bättre än min 01x (som kräver en del tweakande). sh201 e bara tuta å köra. Har dock inte testat VSTi-editorn än.

EDIT: jag pluggar alltså in MD:n via audio in och spelar in i Sound Forge men använder även ASIO:n till t.ex. Reason.

Det var som fan. Att jag lyckades undgå den informationen... tyckte den verkade som ett kul alternativ också. Dock för stor, men ändå..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-12-11 13:28

Den är skitkul faktiskt men just nu försöker jag mest att få den att _inte_ låta trance.
Storleken är precis lagom, klaviaturen är godkänd (bättre än Micron imo) och den är lätt att komma igång med. Behåller nog den en vecka till eller två.

  • Medlem
  • 2006-12-11 22:57

101, pro-one och mp4.. eller varför inet 303?

MFB Synth II kanske? 3 VCO, Moogfilter, 2 LFO, 2 envelopes, PWM, Ringmod och annat sköj.
Helt analog, ball att jobba med och midi in/out.
I valet mellan en sådan och en Micron rekommenderar jag starkt en Synth II.

1
Bevaka tråden