Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skita till nordlead med gitarrpedal!?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 12:52

Jag vill skita till ljudet i min nordlead lite, ta bort det mest sterila i ljudet, trycka till det med lite analogt klipp. Tänker mig någon analog kompressor eller booster som man kan ha på lite för att trycka till ljudet lite. Det får ju inte färga ljudet för mycket, utan bara göra det lite mindre "rent" och ge det lite mer tryck.

Vad ska jag prova? Någon med erfarenhet av syntar och gitarrpedaler här på forumet?

rörkompressor?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 13:18

Rörkompressor låter spännande! Vad finns det för modeller på sådana?

Eller kanske denna?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-09 15:32

Electroharmonix Blackfinger rörkompressor, rekommenderas varmt :)!
Eller ett filter av moog design förstås

Jag körde en vanlig orange Boss dist ett tag Men den dist kanske färgar ljudet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 19:54

Jag har en orange boss dist, och den färgar ljudet på tok för mycket tyvär. Har fått tips om MXR Dynacomp, undrar bara om den gör så stor skillnad om man inte komprimerar så hårt.. Vore kul att testa i alla fall!

(den gula boss dist.pedalen låter trevligt - som att köra overload på mixer gain i deras BX-mixer-serie) -- (den orange pedalen e lite för grovgrusigt rivig \ lite extrem. brunt brus karaktär)

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 22:47
Ursprungligen av Jony:

Jag vill skita till ljudet i min nordlead lite, ta bort det mest sterila i ljudet, trycka till det med lite analogt klipp. Tänker mig någon analog kompressor eller booster som man kan ha på lite för att trycka till ljudet lite. Det får ju inte färga ljudet för mycket, utan bara göra det lite mindre "rent" och ge det lite mer tryck.

Vad ska jag prova? Någon med erfarenhet av syntar och gitarrpedaler här på forumet?

hey jony !

om du vill skita ner ditt ljud vill jag varmt rekomendera samtliga av proco´s distpedaler.
i synnerlighet deras Juggernaut, men alla deras burkar kickar arsle.
om du vill ha ljudexempel kolla hur boom boom satelites nord lead låter genom en rat.

kolla på youtube eller http://www.last.fm/music/Boom+Boom+Satellites
mvh/w.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 14:24

Kollade upp Juggernaut på HarmonyCentral, den fick löjligt dåligt betyg, och på en sida där folk verkar skriva upp det mesta..
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/ProCo/Juggernaut/10/1

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 21:53
Ursprungligen av Jony:

Kollade upp Juggernaut på HarmonyCentral, den fick löjligt dåligt betyg, och på en sida där folk verkar skriva upp det mesta..
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/ProCo/Juggernaut/10/1

HALLÅ
shit vad folk verkar ha problem med sina juggernaut´s.
har aldrig haft problem med min,jag kör min på waldorf pulse då låter den king kong.
ska dra iväg ett mejl till proco´s support och höra mig för om de har fått många returer, nu blev faktiskt jag nyfiken.
deras rat har en karaktäristik som inte är miltals ifrån en oberheim obx+ob8 dvs steril topp och varmt botten älskar deras pedaler, försök prova en själv istället för att hänga upp dig på en massa rika och uttråkade amerikaners åsikter, en del av dom har lite för mycket dollars.
folk med lite väl mucho tillgångar har en tendens att såga allt för de har väl inget att se fram emot längre.
annars kan jag oxå rekomendera waldorfs x-pole och 4-pole, de brukar dycka upp lite då och då de låter underbart men det är ju inga direkta pedaler.
man kan överstyra dessa filter de låter jättebra.

mvh/w.:)

1
Bevaka tråden