Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop - Mac lr PC - Mjukvarufråga!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Jag har hela mitt liv ägt PC och idag är jag ute efter en mobil studio, där jag kan sätta mig vart jag vill för att göra musik. Nu när de nya macbook pro har kommit har jag fått upp ögonen för dem, mest för att jag inte vill köra PC längre, utan känner för att testa MAC som ombyte.

MEN, min fråga är igentligen mjukvarubaserad. Jag kommer att syssla med elektronisk musik som är inriktad på Drum and Bass / Trance. Jag har hört att man missar mycket om man kör MAC, dvs. VST´s etc. stämmer detta? Är det verkligen så mycket progam / instrument som är PC "excklusive"? Fruity Loops är nog det enda jag på rak arm kommer på.

Tack,

- Sebastian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-10 13:37

Tja! Det finns väldigt mycket mer program, pluggar mm till PC. Men det finns samtidigt mycket mer ofokuserad och halvdan mjukvara till PC. FL Studio är förstås ett undantag och ja, det finns många andra bra PC-program som inte finns på Mac-sidan.

Men om du köper en MacBook så kan du ju även köra Windows i den de gånger du saknar PC-programmen. Det finns motsvarigheter till de flesta program och pluggar och vi som kör Mac använder gissningsvis ofta programmen på ett djupare sätt, eftersom vi inte letar program på samma vis utan mer letar funktioner i de program vi redan har kanske.

Å andra sidan finns det en hel massa VST- och AU-pluggar till Mac också. Macen är ett ypperligt verktyg för musikskapande så om du bara kommer in i den så kommer du nog gilla den. Datorerna skiljer sig inte så hemskt mycket åt egentligen, det är bara en liten annan känsla i Macen och den tycker jag absolut du ska prova på.

Jag tackar och bockar för det snabba svaret

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-10 23:10
Ursprungligen av PF:

...vi som kör Mac använder gissningsvis ofta programmen på ett djupare sätt, eftersom vi inte letar program på samma vis utan mer letar funktioner i de program vi redan har kanske.

har fortfarande kvar lite av pc-tänkandet. först nu jag egentligen hittat rätt och fokuserar på annat.

De flesta stora program finns för både Windows och OS X, och båda plattformarna har program som inte har någon direkt motsvarighet på den andra sidan (Wavelab vs Digital Performer tex).

Det finns en vansinnig massa pluggar som bara finns för PC, men när man tittar på KvR får man lätt känslan att 95% av dem är sånt som någon satt ihop i Synthedit på 5 minuter. z3ta+ och ett par andra är väl det som folk verkar sakna mest.

Men det är ingen brist på musiker som gör sin musik helt med macar, och det väger jämnt i mina ögon mellan Windows och OS X som musikplattform. Båda är fullgoda alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 00:21

De flesta mjukvarusynthar som är värda namnet finns både till mac och pc tycker jag.
Så nej. Du kommer inte missa så mycket.

Dessutom är mac en mycket trevligare och stabilare miljö att jobba i.
Även om OS X inte på något vis är fläckfritt.

Dessutom är det mycket mer inspererande att sitta med en fin mac och ett fint operativsystem som os x än någon ful pc och ett plottrigt windows.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-11 01:13
Ursprungligen av papawasarodeo:

De flesta mjukvarusynthar som är värda namnet finns både till mac och pc tycker jag.
Så nej. Du kommer inte missa så mycket.

Dessutom är mac en mycket trevligare och stabilare miljö att jobba i.
Även om OS X inte på något vis är fläckfritt.

Dessutom är det mycket mer inspererande att sitta med en fin mac och ett fint operativsystem som os x än någon ful pc och ett plottrigt windows.

Fast windows blir inte plottrigare än man gör det, går att göra en redig röra av OSX om man vill det också

I ärlighetens namn så spelar det ingen roll, både win och OSX funkar finemang. Det finns mer gratispluggar till win, av varierande kvalitet. I det närmaste alla "riktiga" syntar finns till båda plattformarna.

Just för tillfället så är det väl rätt många pluggar som inte kommit som UB heller, så en intelmac har inte så överjävligt många pluggar. Dock kan du ju köra igång windows på en sån

Jag måste lämna in ett veto till ämnet. Det ÄR en bekvämlighet och en designfråga till att rek. en MAC till en PC-användare. Jag kör på både MAC & PC och rek PC till Tweak, noise och electrofoniska kompositioner. Som grund klarar man sig inte JUST DÄR utan FL Studio och den som bara suttit på MAC vet GENERELLT inte / har inte SATT SIG IN i alla pytte-pluggar som gör underverk i Fruity. Närmaste, dock långt ifrån, kan köra Propellerhead och slösa/ vara generös med CPU-kraft.

RGC Audio (z3ta nämndes) är ett måste till den som ska "arpa" och side-Ch accord med otroligt användbara program som utvecklas åt pluggen. Det finns PC-knas-pluggar som ÄR tänkta till att vara ENKLA ( & fula ) Släpp grafik & kraft till Waves-pluggarna som ska länka ihop toysen istället. Lämna den vita Hollywood-designen till Apple och inredarna som argument till att välja MAC.

NEJ, Globala Lösningen är inte heller att växla operativsystem. FL Studio ska köras som REWIRE-slave, speciellt om FL samtidgt agerar MASTER till BUZZ/ REASON eller ex BFD eller extern Midi-hårdvara.

Min Lösning? Ingen vettig PC lapp finns under 18.000. Köp en frost om man har råd!

Jag har (!) hittat en ACER model 8100 (ca 18.000 spänn 1 år sedan; 1680 x 1200 uppl. Rätt chip och grafikkort) med samma innehåll som dåvarande FROSTISAR, utan 800-Fireport. Mycket STABILARE mer kraft än min nyare MAC. (Samma ljudkort -digidesign, proTools) Sony Vaio funkar (Med 915 ch), men är för dyra, men många besvikna MAC användare rek. VAIO som alternativ. (Om man ska åt snyggare design/ möbel i hemmet). Har precis sugit musten ur en 6 månader gammal HP med mycket goda resultat.

Jag har installerat ca 40 lappisar senaste året PC/ MAC för olika behov & plånbok, inkl pluggar och licenser. Köp en MAC om du inte orkar leta upp rätt PC-produkt eller har råd med Frost. Men electropluggar till nytänkande produktioner gäller PC.

OBS GÄLLER ENDAST DETTA ÄMNE -MJUKVARUPLUGGAR. Helt annan sak om du sitter på hårdvaruprylar och triggar "ATARI."

// PC -utmärkt stabilitet, men fula och VIKTIGT att de innehåller rätt komponenter i hårdvara! Och framför allt - Ingen NORTON eller mess.

Ursprungligen av Agancia:

Jag måste lämna in ett veto till ämnet. Det ÄR en bekvämlighet och en designfråga till att rek. en MAC till en PC-användare. Jag kör på både MAC & PC och rek PC till Tweak, noise och electrofoniska kompositioner. Som grund klarar man sig inte JUST DÄR utan FL Studio och den som bara suttit på MAC vet GENERELLT inte / har inte SATT SIG IN i alla pytte-pluggar som gör underverk i Fruity. Närmaste, dock långt ifrån, kan köra Propellerhead och slösa/ vara generös med CPU-kraft.

Oj. Jag visste inte att det inte gick att göra "electrofoniska kompositioner" på Mac, men nu när du säger det ska jag genast byta. Bäst att du kontaktar de musiker som gör elektronisk musik på Mac och förklarar för dem också.

:rolleyes:

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-13 19:15

MAC
Köper man en mac kan man köra windows om man måste. Köper man en pc måste man köra windows...

  • Medlem
  • 2006-12-16 21:08

Ska man skratta eller gråta?

Gråta, skratta är så jäkla överskattat. Dyrt är det också. Dessutom är det som att jämföra äpplen och päron.

1
Bevaka tråden