Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga klaviatur - DX-100:a

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 12:28

Jag har en sjukt sunkig DX-100:a. Vissa tangenter triggar inte alls. Och en del måste man typ misshandla för att få ut något ljud.

Har skruvat isär den och tittat. Ser inte så konstigt ut.

Någon som har rengjort eller fixat till något liknande förut?

Det är ju en gummilist som ska ha kontakt med kretskortet. Ska jag putsa med isopropylalkohol på kretskortet? Diska gummilisten?

http://zthee.vantage.ch/DSC02501.JPG Sjukt oskarp bild på hur det ser ut. Gummilisten överst och sen kretskortet under..

För mig har det funkat att köra ljummet vatten eller sprit med tops försiktigt och nogsamt över alla delar på kretskortet som är täckta med kontaktmaterialet, det som ser ut att vara grafit. Vet inte hur tjocka lagren är.. så man ska nog inte gnugga hårt. Brukar inte behövas så mycket.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-12-11 15:52

Min gamla?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 15:54

indigo, Det vet jag inte. Hur pajj var din? Jag bytte till mig den av Saddox här på forumet. Han fick den i typ 2 delar.. Så den är lite sisådär..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-11 16:05

zthee: du har ju inte plockat sönder den hela vägen, d v s lyft av tangent för tangent och rengjort gummikuddarna därunder. Det är inne i dem som de två kontaktytorna och skiten sitter...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 12:01
Ursprungligen av kroffe:

zthee: du har ju inte plockat sönder den hela vägen, d v s lyft av tangent för tangent och rengjort gummikuddarna därunder. Det är inne i dem som de två kontaktytorna och skiten sitter...

Jo, eller tar man bort den vita listen med den svarta "gummi-tråden" i så är det bara plast och tangent efter.

Så felet borde förslagsvis ligga i att den svarta gummitråden inte leder ström längre eller något sånt? Det är förslagsvis den som är problemet.. För den ligger sedan mot kretskortet.

Vad kan man göra? Gammalt knep - alufolie? Hitta nya sånna där? Köpa klet på elfa - Igen - ehh.. Hitta ledandegummitråd som är exakt samma?

Jag vet inte?

Hur ser tangentbordet på en DX7:a ut? Är det något som lagat ett sånt?

Känner att jag måste få fason på den här jäkla synthen snart. Den står ju bara hemma och dammar.. och jag behöver ett klaviatur!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-24 14:29

äh, glöm det föressten...

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-12-11 16:08

Sålde min till Saddox som "renoveringsobjekt" eller vad man ska kalla det. Så jag antar att det är den. Jag köpte den trasig med ambitioner att göra något åt det, men det blev aldrig av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 16:16

Kroffe, OK, ska kolla upp det!

Indigo, ja, då är det den.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-11 16:20

Indigo: japp, det är din gamla. Fick rensa bort alla gamla "lagningar" inuti och starta om på nytt. Men sen orkade jag inte pilla längre så zhtee fick ta över den. Och jag fick ju en Casio-instant-hit-discho-pryl så jag är glad ändå.

Hej
Öppnade och tittade på min.......och kom fram till...............att jag skulle lämna in den.... Alla sladdar och elprylar gör mig nervös.......

Har hittat en bra yamaha-kille här i GBG.

Förmedlar gärna om du tröttnar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 14:33

Nej, jag glömmer inget, kom igen nu!

Andy74, Skicka synthen till GBG känns inte så kul. Får kolla upp i sthlm om det kommer behövas. Eller köpa mig ett masterklav, som har velocity och annat spex.

skaldjur och annan sköldpads-tap'ing

Ursprungligen av zthee:

...Eller köpa mig ett masterklav, som har velocity och annat spex.

EH!?

+

tillsvidare: kör kromatsik & anslagskänsligt *krabblir* över MIDI
-- lite över en oktav default om du inte drar krabbgången på BANK A, B, C, D för oktav\högre not skiften etc...

- några favvo akkord kan ju asignas\läggas upp på en bank med MIDInot värde för bättre placering\åtkomst kanske :]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-24 14:42

"The keys have a letter saying where they go in the scale and there is a
little metal strip which fits underneath for the spring. The amount of crud
that gets trapped in the keys us unbelievable. I think the previous owner of
mine had a bear, 14 cats and at least 3 dogs.

Anyway there is a metal strip which is located at the back of the keys pull
this off and then each key will slide back and come off. Don't push down
when you put the key back on or you run the risk of bending the metal
sensors on the trigger mechanism "
http://launch.groups.yahoo.com/group/YamahaDX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 14:44

Coolt! Tackar!

1
Bevaka tråden