Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Semi-vägt eller vägt keyboard ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-11 15:21

Kunde iof fortsätta min tidigare tråd men den är ju lite gammal nu

Nu i veckan ska det iaf bli dags att skaffa ett nytt midikeyboard och egentligen så funderar jag på om jag ska skaffa ett vägt eller semi-vägt keyboard.
Har inte testat ett vägt bord än (och jämnfört) men vad är för och nackdelar när man inte enbart kör piano med det ?
Väger nackdelarna tyngre än fördelarna med det vägda bordet när man så att säga vill köra lite snabbare spel ?
Kanske blir 20% piano, 80% övrigt.
Bästa sättet är väl att prova men finns det några bra riktlinjer ?

Om man nu skaffar ett ex. 88 keyboard, funkar ett litet keyboardställ ?
Typ X-format med skruvpunkten i mitten.

Jag köpte häromveckan ett M-Audio Keystation Pro 88 till studion. Det var lite tungt för mig iaf, som inte är van vid vägda tangenter. Helt slut i händerna/fingrarna efter en rhodes session!

Väger apröv(!) men det stod hyfsat stabilt på vårat krysstativ. Dock så ställde vi det på ett bord för mer stabilitet plus att det är skönare att sitta än att stå tycker jag.

Tar dock upp halva studion känns det som. Hade jag bestämmt (det var min studiopolare som bestämmde i detta fallet) hade det nog CS1X:an stått kvar som masterklav.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-11 16:13

Jag tycker personligen att vägt blir för mycket piano, tangenterna blir tunga och lite svårt att få nån riktig känsla på snabba syntljud. Men är väl mycket vanesak också antar jag. Finns väl säkerligen olika tunga vägda klaviatur...

Gillade känslan i CME's semivägda dock, den är lite sådär lagom plastig

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 16:24

Det är nog helt och hållet en vanesak som allt annat. Jag föredrar extremt tungt vägda tangenter och därför håller jag fast vid mitt uråldriga gamla Roland digitalpiano som masterklaviatur. Jag ska dock erkänna att jag har lite svårt att lira ljud som t ex stråkar på ett klaviatur med vägda tangenter så jag antar att ljudet och spelstilen påverkar mig i väldigt hög grad vad jag föredrar ...

Jag är fast i rätt lätta tangenter då jag vant mig vid detta och min Ensoniq EPS16+ fungerar utöver sampler & idekläckar-workstation utmärkt för mig som ett schysst masterklav till hela min studio!

P.S. Så när man sätter sig vid en Steinway, Wurre eller ett Rhodes och skall göra tighta lix då hänger man ju knappast med...

Jo, en vanesak. Och även en träningsfråga... Jag hade grym träningsvärk i fingrarna i nån vecka efter att jag skaffat mitt CME UF8, men nu kan jag spela det mesta förutom de allra snabbaste grejerna på det. Och till vissa snabba saker funkar det tillochmed bättre eftersom det är lite mer "studs" i tangenterna...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 17:36

Ett mellanting är hur tråkigt det än låter, ofta det bästa alternativet, och så även här tycker jag.

Köpte ett M-audio Axiom för ett tag sen, grymt bra, och mer gedigen känsla än CME!

  • Medlem
  • 2006-12-11 18:49

Utan att ha provat än så verkar bli ett Axiom eller Keystation.
CME hade bra anslagkänsla men resten var nog lite för plastigt för mig.
Får se hur dom är IRL.

Jag är en såndära vvv, altså "våga vägra vägda"-typ. Kan inte spela på nåt som ska kännas som ett piano/flygel men som inte är det. En synth är en synth, punkt.

1
Bevaka tråden