Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator med PCI-platser, nu eller aldrig?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har som framgått av andra trådar börjat köra massor av mjukissynthar på sistone. Och datorn hänger inte riktigt med tyvärr. (Har en 2.8Ghz P4, och måste frysa spår konstant)

Har både ett TC Powercore samt ett UAD-1 kort i datorn, så jag måste ha minst två vanliga PCI-platser... Nån som har en uppfattning om hur länge till det kommer att gå att få tag i datorer som inte bara har PCI-Express och allt vad det heter? Mac är ju tyvärr redan kört...

Hade inte planerat att köpa ny dator än på ett par år, men nu börjar bli lite rädd att jag inte kommer att kunna plocka över DSP-korten om jag väntar för länge...

Både UAD-1 och Powercore finns nu i PCIe-versioner. Jag sålde mitt UAD-1 för 3500:- (med LA2A och 1176LN) och köpte två nya express pak för 3995:-/st (och fick då med $500 att shoppa pluggar för).. så det känns som att jag tjänade på att uppgradera

Annars så finns det olika lösningar för att köra PCI-kort i externa lådor kopplade till lite olika interface.

Ut med det gamla och in med det nya tycker jag!

Jo, UAD finns hyggligt crossgrade-pris på. Men Powercore är dyra prylar... Och externa chassin är riktigt j*vla apdyra, har kikat på sånt förr.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-12-12 11:33

Vi har MB med PCI-platser till salu...

Kanske helt enkelt kasta ut powercore om du ska tjacka ny dator då? Numera så finns det ju nativepluggar som är hur jäkla bra som helst och som samtidigt inte sänker en modern datorn även om man vräker på med ett bra gäng instanser. Och ännu bättre blir det..

Tycker Powercore-reverben är riktigt jäkla bra. Och ett bra native kostar lika mycket som jag gav för hela kortet...
(Fast det är klart, Plate140 hade väl varit lite plåster på såren )

Dessutom är Tubiflex den bästa stärkarsimulatorn jag hört öht, även om man börjar snacka dedikerad hårdvara, om Pod o dyl.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 13:26

Jag sitter i en liknande situation. Har en trotjänardator med UAD-, Powercore- och Hardsidkort som inte riktigt hänger med i svängarna alla gånger. Jag har funderat lite på att behålla den som ett "effektrack" och försöka koppla upp den via VST Link (heter det det i Cubase)/FX Teleport/liknande mot den kommande nya musikdatorn.
Fördelen är att jag kan behålla den konfiguration som fungerar stabilt och slipper sitta och flytta runt PCIkort igen för att hitta platser/IRQ:er som trivs tillsammans.
På papperet verkar det kanon, ffa FX Teleport-uppsättningen, men jag är osäker på hur det är i verkligheten.

Tar ju plats och för oväsen om inte annat. Sen vet jag inte hur Total Recall det blir med en sån lösning? Det är ju ändå den stora fördelen med en integrerad studio tycker jag...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 15:20

Ja, någon klockren lösning är det kanske inte - även om det skulle kunna vara ett alternativt.

Total recall verkar inte vara något problem med FX Teleport. Verkar som att man arbetar med effektpluggarna precis som vanligt så allt sparas i ditt projekt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 15:41

Två datorer igång samtidigt känns ju som rena mardrömmen. Drar lika mycket ström som säkert 50 st hårdvarusyntar också. Gah. Krymp arrangemangen i stället, ta alla fx via bussar osv. Jag känner till ett väldigt bra och effektivt syntprogram också... ähum hehe.

90% av alla effekter körs redan på DSP-korten. Så det handlar enbart om att få syntharna att lira. Vill inte sitta och hatta runt mellan olika program heller, trivs bra i Cubase...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 16:00

Vad är skillnaden egentligen på att klicka upp en Subtractor att skruva på jämfört med att klicka upp en FM8 och skruva på? Samma känsla i princip. Men man får använda vad man vill. I'm just saying it's effective.

Ah, intressant upptäckt: HalionOne i Cubase 4 verkar tokbuggig. Eller felkonstruerad. Jag trodde det skulle vara en liten lätt smör&brödmodul. Men den tar CPU som f*n. Tog bort den ur nuvarande projektet, och nu lirar det i realtid igen... Ersatte den med Kontakt, helt sjukt, den är ju verkligen tung... Nåja, faktum krvstår ju, endera dan räcker burken inte till längre. Och då vill man ju inte stå med byxorna nere.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 23:48

Aha. Jag testade första Halion, för flera år sedan, och det tog väldigt mycket CPU back then, det gav mig en känsla av bismak inför programmet. Märkligt att det inte verkar ha förbättrats då. Ett sätt att spara lite CPU är också att dra ned på antalet tillgängliga röster i syntarna, men sånt vet du säkert.

Mjo, har gallrat rätt rejält bland rösterna. Det gjorde gott att plocka bort HalionOne, men det var ingen universallösning. Några spår till så var det kört igen... Problemet är att låten jag håller på med har lite olika partier, så även om det inte lirar så mycket samtidigt så blir det många spår och hög total overhead.

Får inventera spargrisen, än så länge verkar det ju inte vara några problem att hitta en PC med PCI-platser...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-13 08:47

Låter konstigt att den inte ska palla iofs, den är ju knappast långsam. Kanske kan du öka audiobuffer också samt minska antalet tillgängliga audiospår?

Det kan ha att göra med att jag för tillfället kör ASIO Multimedia-drivaren. Cubase 4 lirar inte med mitt M-Audio. Väntar på besked från MI7/Steinberg om jag ska köpa nytt ljudkort, eller om det kommer att fixas...

Det är å andra sidan en evighetsstor buffer, så det borde ju snarare öka toleransen. Men man vet ju aldrig...

Hursomhelst, jag märker att dom mjukisar jag verkligen gillar (Korg Polysix tex.) drar massor av CPU. Men så låter dom jäkligt bra också...

1
Bevaka tråden