Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera XP på en bärbar HP.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, jag som är Mac-kille kanske har gjort något dumt.

Jag fick en ny bärbar HP Intel Celeron M 430 1.73GHz och ett medföljande Windows XP Home.
Eftersom jag har en oanvänd Wndows XP Pro-licens (SP 2) liggandes så tänkte jag att det känns roligare än ett Home.

Så jag lyckas formatera den bärbara HP'ns hårddisk, kastar in Windows XP Pro-skivan och den börjar kolla upp datorn under c.a 5 minuter. Sedan kommer jag till en skärm med 3 alternativ.
1. Installera Windows XP
2. Uppdatera/Reparera Windows XP
3 Avsluta

När jag väljer alternativ 1 eller 2 så får jag meddelandet. "Hittar ingen hårddisk" och kan inte annat än avsluta installtionen.

Så, hjälp mig. Hur ska jag installera Windows XP? Ska det vara så förbannat krångligt?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-12 14:28

Hade ett liknande problem med min dator nyss, det visade sig att det moderkort jag köpt inte hanterade sata-diskar så bra. fick tag på någon diskett som man fick läsa in samtidigt som installationsprogrammet lästes in. Det borde kanske inte vara fallet här eftersom det är en lappis..

Ok, så jag behöver någon form av drivrutin för Hårddisken? Hur ska jag leta reda på vilken jag ska ha och i vilket läge ska jag applicera den? Diskett-station har inte denna bärbara men jag antar att man lika gärna kan bränna en CD?

  • Medlem
  • 2006-12-12 14:42

Det där låter som om det saknas några drivare för just den hårdvara som HP har. Är det en XP SP2 eller en helt ren? Det har ju hänt en del hårdvarumässigt sedan 2001 när första XP kom, så du kan behöva hitta en nyare variant av installationsmedia.

Hittar den hårddiskar och sådant om du går in i BIOS och tittar?

Vad säger HP:s support?

Är nog som odlarn säger, det behövs på en del bärbara... Man har typ 10 sek i början av installationen där man kan trycka F6 och mata in extra drivare. En kollega sa häromdan att den bara tar floppys dock, kanske inte helt troligt att man har på en ny maskin...

  • Medlem
  • 2006-12-12 14:51

Kan funka med drivare på USB-minne också. Annars får man slipstreama dit drivarna.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-12 14:52

Ja, jag var tvungen att trycka i en floppy i min för att få in skiten.

Men det var en polare som skötte alla detaljer åt mig, så är inte helt haj på hur det gick till.

Vad händer om du ska installera med OS-skivan som du fick med? Är det samma strul?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 14:56

Kanske löser det sig om du startar med dosprompt i det läget där datorn hittar CD-skivan. Skriv sedan enhetsbeteckningen för CDn / DVDn, t ex D. Skriv sedan FDISK. Det programmet partitionerar du hårddisken med. När det är gjort kanske det är lättare för din XP-installation (= starta om sedan, från CDn). Nya datorer har ibland Windows-installationen inlagd på hårddisken i stället för medföljande CDs och kan vara konstigt partitionerade.

Jo, det är nog så.... XP Home var förinstallerat och man fick inte med någon installtions-skiva. (Man ska väl skapa en restore-skiva eller något att ha som installation).

Jag laddar ner alla drivrutiner från HP och hoppas på det bästa.

Det ska nog räcka med att trycka F6 i början av installationen, när den läser in alla drivrutiner från CD'n.

Vilken version av XP Pro är det? Är det XP SP2 så ska det iof ske automatiskt har jag för mig...

SP2 är det. Jo den läser in diverse drivrutiner och abstraktionslager med Windows-skivan i, men när den väl är kvar och man får alla 3 alternativ som jag skrev om i 1 inlägget i denna tråd, så säger den att den inte hittar hårddisken!

Men fyfan...

Jag ringde HP-supporten och eftersom datorn endast kommer med Windows XP Home så vägrar de hjälpa mig installera XP-Pro. Men jag kan beställa en återställnings-skiva av XP Home ifall jag vill. Nötter.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 16:04

Kör Fdisk i stället, det ska räcka. Någon drivare för hårddisken ska knappast behövas.

Fdisk? Från vad, CD-skiva?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 16:09

Absolut, det ska ligga på CDn.

OK, hittade felet.

In i BIOS och stäng av autoprotect-tjafset på hårddisken så hittar XP-installationen den för installation.

  • Medlem
  • 2006-12-12 16:53

Ah, det gömde sig en fuling där. Sådana är HP... hela bunten!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 17:04

Vad lurigt. Och att de inte kunde de på supporten? Nåja, inget större PC-problem, tog ju bara en halv dag Martin!

Suck...

Så det ligger en partition med hela winhome som tar upp en gig eller så på en dyrbar laptophdd för att slippa skicka med en skiva? Den hade fdiskats bort på fem röda i min ägo.

Hehe....nu är XP installerat, men nu ska jag få igång Wifi't också.
Ful och dålig dator....jaja, men den ska stå i ett kök!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 23:45

Ska du installera StekOS på den sen?

1
Bevaka tråden