Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt ljudkort för gitarrist?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-12 22:14

Funderar på att ge bort en sådan här manick i julklapp, Ik Multimedia StealthPlug:
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=420789&artno=180007&fm=1

En nackdel med den som jag inte hittar något som säger emot, det är bara mono in. Ok, det är perfekt för gitarr/bas, men personen jag tänkte ge den till spelar även en del keyboard som det då säkert hade varit bra att kunna få in.

En annan nackdel är att det inte finns någon midi in, det finns ett keyboard som ger midi ut att tillgå också.

Stärkarsimuleringarna som hänger med är säkert bra, samma sak gäller loopar och sådant. Frågan är bara om det är tillräckligt lättanvänt för någon på 55+ som inte har toppkoll på ljudkort och sådant?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-12 22:28

Vad ska denne senior främst använda det till? Vad har denne för program o.s.v. och vad är syftet, att göra låtar i typ Cubase?

Jag har ingen aning om hur den där stealth-saken låter, men Amplitube 2 Live och T-Racks EQ är väl iallafall inga dåliga saker. Alternativet kan kanske vara att nöja sig med att köra keyboard i mono och köpa till ett USB-interface, M-Audio Uno 1x1 eller så.
Annars blir det ju att köpa ett ljudkort och sen köpa till någon gitarrförstärkarsimulering separat och kanske någon form av DI-box eller preamp till gitarren och då blir det ju genast mycket dyrare.

Annars har du ju Line6 TonePort UX1 med stereoingång samt förstärkarsimuleringar och stompboxar. En femhundring mer dock, och så blir det ju externt midi-interface där också.
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=420789&artno=180007&fm=1

  • Medlem
  • 2006-12-12 22:36

Syftet lär först och främst bli att sitta hemma och ha kul, bygga upp lite bakgrunder och spela med. Han är bra på klaviatur, därav att det hade varit fiffigt med midiingång åtminstone. Cubase ligger utanför ambitionsnivån skulle jag tro.

Jo, kikade lite på UX1, den är klart bättre på in/ut-fronten, men har å andra sidan inte samma mängd med program med sig. Den ligger dock en bit över vad jag hade tänkt lägga ut...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-12 22:42

Läser lite på Line6's hemsida om UX1 och blir lite fundersam angående följande mening: "Stereo Line Inputs for your line out level gear". Hur ska de ha det nu, är det en stereoingång eller en stereoutgång eller är det bara jag som är trött och seg? [Edit: nu hänger jag med, jag var bara trött och seg].
Men jo, ska du ha midi-interface till så blir det ju uppåt 1800-1900:- och därmed nästan en tusenlapp mer än du tänkt med den första.
Någon annan lösning än så känner inte jag till, men J Antoni kanske har något tips om han ser det här?

  • Medlem
  • 2006-12-12 22:47

Kikade lite på Jams sida också, men de verkade inte ha något i de här avdelningarna vad jag kunde hitta. Då fick man snarare gå upp ett par tusenlappar.

För att minimera strul så hade det varit bra om allt hade suttit ihop, audio+midi i en enhet. Åtminstone så tror jag det, ju färre saker man blandar in i leken desto färre problem har man.

  • Medlem
  • 2006-12-13 02:54

Kanske inte så kul att ge bort nåt beggat, men där finns nog nåt som möter kraven till ett hyggligt pris.

/Mein

  • Medlem
  • 2006-12-13 08:09

Inget problem med begagnat, bara man hittar rätt saker.

  • Medlem
  • 2006-12-13 14:55

Funkar PCI så skulle jag leta efter ett lite äldre RME-Hammerfall, Amplitube (ettan lär finnas för en billig slant) och en liten lathund för att få igång det. Kanske så sabbar det budgeten med en femhundring men det blir istället nåt att bygga på i längden.

Mein

  • Medlem
  • 2006-12-13 15:02

Tyvärr, det är laptop det handlar om, förmodligen utan firewire. Därför är min första tanke USB.

Man kan få en Mbox för 1500 beg tyvär så har den ingen midi men om han är grym på att spela keyboard så är det bara att köra in som audio. Sen jag vt inte om 1500:- är mycket o lägga ut på en julklapp

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-13 16:43
Ursprungligen av tha bald:

Sen jag vt inte om 1500:- är mycket o lägga ut på en julklapp

Själv har jag 60:- att köpa julklappar för

Men kanske det här vore något istället? http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=4849969
Eller kanske inte... men jag tror tyvärr du får rikta in dig på antingen keyboardlinjen eller gitarrlinjen. Verkar inte så lätt att hitta en lösning under tusenlappen, men toneport + swissonic interface + frakt från Thomann = 1600:- ungefär.

  • Medlem
  • 2006-12-13 16:46

Haha!

Jo, jag har tänkt kolla in vad tyskarna har att erbjuda i prisväg också.

1
Bevaka tråden