Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavetables?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Känner på mig att jag borde veta detta men...

Vad är egntligen wavetables? Är det bara lite olika slags vågformer, utöver dom vanliga?

Funderade på detta när jag pillade på NI massive-demo och ville bygga patcharna i G2:an.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-13 16:04

Det är lite som små små små samplingar. Eller lite som FM-syntes då du har komplexa toner att leka med. (I subtraktiva oscilatorer så har du bara enkla toner (sinus, sågtand, pulse)). Sedan så beter sig dessa små vågformer/komplexa toner på samma sätt som samplingar och inte FM, vilket orsakar lite "problem" som aliasing i vissa fall.

Kort sagt, du har bytt ut de vanliga analoga oscilatorerna mot en kort kort sampling.

Det som skiljer wavetablesyntes från vanliga samplingar är att man kan stega runt mellan de olika vågformerna i tabellen, tex via envelopes eller LFO:s. Så man kan stega fram och tillbaks mellan olika vågformer.

Kolla in wikipedias artikel.

Jag tycket "vågformstabell" låter fränare. Som sagt, det är en minnesbank med en mängd små korta samplingar. Om du tar en Waldorf Microwave (eller för den delen en PPG Wave - originalet) så kan göra lite kolla grejer med dessa tabeller. Om du tänker dig en kolumn med 64 rader. Varje rad är en vågform. Då kan du välja att spela en av dessa vågformer, till exempel ett klockliknande ljud. På en Microwave är dessa samplingar loopade så vill man bara ha ett kort ljud får man fixa det med de sedvanliga ADSR-reglagen. Vill man vara riktigt ball låter man en LFO svepa genom tabellen. Då kommer vågformerna avlösa varandra och ge ett ljud som hela tiden förändras. På en Microwave kan man inte bestämma i vilken följd vågformerna skall svepas i, men det kan man på en Korg Wavestation. Där sätter man själv ihop sin vågformssekvens. Microwave XT har typ 40 tabeller med olika vågformer. Vågformerna är i de flesta tabeller anpassade till varandra så att man får mjuka "svep" mellan dem. Vågform 2 är en variant av vågform 1, vågform 3 är en variant av vågform 2 och så vidare. Man kan få otroligt fräna ljud om man sveper genom en tabell med väldigt olika karaktär på ljuden. På Microwave XT kan man MIDI-synka hoppen mellan vågformerna, styra dem med en envelope-generator, styra dem med en LFO. Eller två LFO:er. Eller via anslag. Eller med allt och lite till.

Kort sagt ät en "wavetable" en minnesbank med en massa korta samplingar. Sedan beror det på vilken synt man har vilka koola grejer man kan göra.

Ursprungligen av Real Parakeet:

På en Microwave kan man inte bestämma i vilken följd vågformerna skall svepas i, men det kan man på en Korg Wavestation. Där sätter man själv ihop sin vågformssekvens. Microwave XT har typ 40 tabeller med olika vågformer. Vågformerna är i de flesta tabeller anpassade till varandra så att man får mjuka "svep" mellan dem. Vågform 2 är en variant av vågform 1, vågform 3 är en variant av vågform 2 och så vidare

Fast man kan ju göra egna tabeller med godtyckliga valda inbyggda och egengenererade vågformer med t.ex. Sounddiver. Åsså är det iaf på min XTk 65 förinställda tabeller.

(Petig jag är va? :kaaaka!:)

Sounddiver?? Tell me more tell me more! (har en microwaveII)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-13 19:18

Sound Diver tillverkades av Emagic men säljs nu inte längre, det är en editor till pc (och kanske mac?). Funkar till väldigt många prylar med MIDI.

Stämmer att det också finns (fanns) till Mac. Det kan göra slumpmässiga wavetables som kan låta hur störda som helst (och på nåt sätt lyckades det göra en tabell som låter väldigt bra, men får displayen att flimra fort som satan, ack, man kan väl inte få allt här i världen)

Vad gäller program som går att få tag på utan att övergå till tveksamheter som dc++ finns det
http://www.waldorfmusic.de/en/archive?relPath=/microwave2/tools/pc_wavetable_editors
en liten finurlig (för finurlig för mig, jag ger upp så fort jag försöker förstå den) sak som gör wavetables enligt användardefinierade algoritmer. Lite dokumentation till en annan variant finns här: http://www.waldorfmusic.de/en/archive?relPath=/microwave/upaw

sen finns µWavedit som ser rätt bra ut åtminstone på screenshotsen
http://soundtower.com/synth/microwave.htm

Tackar tackar! Ännu en sömnlös natt...

Ja ja ja... 65 tabeller eller 40, det är samma sak. Och för att kunna göra egna tabeller måste man ta till olika tricks. Jag väntar fortfarande på en Waldorf Microwaveterm XT. :kaaaka!:

1
Bevaka tråden