Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Modular/micromodular och grundljud!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 14:31

Efter att ha testat G2 demon funderar jag nu starkt på en Nord modular eller Micro modular!!.

Verkar vara det enda datorinterface jag fixar att jobba med just därför det INTE ser ut som en frontpanel på ngn gammal analog och därmed kan vara mycket renare och mer snabbjobbat!

Vill få mesta möjliga funktioner i litet format och dessutom ha möjlighet att patcha utgångarna genom externa gitarrpedaler och förstärkare etc!

Har testat (ägde i 3 dagar) NordLead2 då den kom och tyckte hjärtligt illa om grundljudet, men det var för länge sedan då jag skulle ersätta en Prophet 5 REV2 med en Nord (tjena.....).
Tycker bättre om en del ljudexempel jag hört här och på andra ställen men själva grundljudet låter fortfarande väldigt platt och stelt tycker jag...Nord modular (icke G2) låter väl likadant?

Tycker även att Arturias grejer låter lite stelt även om de låter mycket varmare än Norden ( i mina öron).

Nu har jag hela tiden minimoogen som referens, då det är den jag använder varje dag. Vill ha lite av dess grundljud även i Norden om möjligt är! Men även ha tillgång till Bitcrusher och alla coola Nord moduler (Har lekt en del med G2 demon )

Jag inser att detta är svårt, men lite mer värme borde man väl kunna få (Nä rman vill ha det)

FRÅGA: Är det ngn av er Nord ägare som patchat sin Nord genom moogfilter, pedaler, rörstärkare etc för att få den att ha ett mysigare grundljud och hur gick det isåfall?

Kan tillägga att jag INTE är analogtaliban och skulle välja min SY99 framför de flesta analoger any day

Citat:

FRÅGA: Är det ngn av er Nord ägare som patchat sin Nord genom moogfilter, pedaler, rörstärkare etc för att få den att ha ett mysigare grundljud och hur gick det isåfall?

Jorå.. jag brukar koppla dem genom allt möjligt. Iofs så kopplar jag allt genom allt möjligt. Ibland blir det bättre och ibland inte.. beror ju på vad man kopplar dem genom och vad för ljud det är man lirar. Lite väl generell fråga egentligen.

Nordmodularerna är stelare/hårdare/kallare än mycket annat.. delvis därför som de är så populära! Men klart att man kan göra lite "varmare" ljud om man nu vill det (lättare i modularerna än i lead1/2 tycker jag).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 14:53

Jag älskar hårda stela "SID" ljud också Om inte annat så älskar jag FM med, men jag vill var säker på att inte reta mig på grundljudet, finns ju ingen drift i oscillatorerna som på Arturia eller på nyare VST synthar...om man nu vil ha den till mer än weirdness

Fast detta kanske bara inbjuder till mer experiment åt det hårdare råare hållet, som jag ju gillar mest!

Men jag har väldigt svårt för 80 tals synthpop på VST synth stuket som många demar Nord syntharna med....

Blir nog som bitreducerad knastermodular som jag skall ha den ändå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 14:59

FRÅGA: Kan man simulera oscillatordrift på ett bra sätt i Nord modular, tycke den låter "Orgel" som ngn annan sade, vad man än gör, i grundljudet, även om det är stringpads etc..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-15 15:00

Om du tyckte så illa om Nord Lead 2 så är jag tveksam till om Modular-maskinerna är något för dig, åtminstone de innan G2. Hårt, stelt, kallt och precist är mer den ljudbild jag skulle beskriva. Man kan göra 3 osc-basljud som blir superbra, men om du har en Minimoog att jämföra med så kanske du blir lite besviken. Tricket är ju att efterbehandla ljuden på de sätt man vill. Med effekter på så tycker jag inte Nord Lead 2 (eller de övriga Clavia-syntarna) kan skämmas vare sig bredvid en Prophet 5 eller något annat, men det är ju en så uttorkad diskussion att man får ge upp den nu. Det hela handlar om smak och om din smak säger nej till Nord Lead 2 så gissar jag att den säger nej till Micro & Modular också.

  • Medlem
  • 2006-12-15 15:00

Det är inget problem att få lite oscillatordrift på en NM, bara att patcha!

Jag har gjort det, utan det blev fleroscillatorsljud extremt tråkiga och stela. Lite drift, lite overdrive före och efter filter så skall du se att det är ganska ok. Inte perfekt moogemulering eller så, men ett klart skönare ljud att lyssna på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:04

Men jag gillar de där icke analoga ljuden som Norden gör, som fan!
Jag bara undrade om ngn testat om man kunde "värma upp den" lite bara

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-15 15:07

Earth control: du är på 99musik, ett av världens mest syntiga forum, någonsin. "Om någon testat", vilken skymf. Jag tycker man kan skapa värme (eller något annat subtilt begrepp; fetma, lyster, djup, musikalitet, skönljud...) med vilka syntar som helst så för mig handlar det om vem som skruvar, inte vad som låter. Här är vi flera hundra människor som kan skruva på syntar, så vi om några har testat! Men vissa stirrar sig blinda på maskinernas loggor och för / efternamn och då låter vissa saker plötsligt inte bra. Vid blindtester låter dock de mest förhatliga objekt rent underbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:11

Hehe...
Jag orkar inte jobba bara och funderar på om Norden är svaret på "synthen som kan allt och inte tar ngn plats i min etta"
Men det finns ju knappast ngn sådan synth

Men det blir nog en Micromodular i alla fall, som noisemaker och processor, nyfiken på de där noisesynk ljuden och wavewrapper artefakterna! mmumma att köra gitarr genom tror jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-15 15:12

Ett bra köp helt klart, och du blir inte lika snuvig i plånboken som om du skulle köpa något mer omtyckt bland diverse sastalibaner and the like.

Annars så har jag en expanderad nord modular key till salu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:19

Haha, SAS lade jag ner för 5 år sedan eller så, började göra en massa musik istället! (tar på sig asbestdräkten:..) hihi

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-15 15:24

Ot. Hehe, ja jag med. Det var lönlöst att slå sin jag gillar alla syntar-panna blodig bland det gänget. När man sedan mötte folket in person så märkte man att de tycktes lika insnöade på allt annat i livet som på syntar. Så det hela verkade mer handla om mentalitet rent allmänt än ett specifikt syntintresse. Själv är jag nog mer anything goes-typen som ser möjligheter i det mesta. Säger inte vice eller versa är bättre eller sämre men jag kände mig iaf inte riktigt hemma i det gänget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:30

Samma här, till punkt och pricka
Men jag förstår dem också i viss mån, man KAN blir religiös av en Yamaha CS80 eller minimoog
Men det tog fö rmycket energi från att skapa. För mig i alla fall.
Därför jag sålde allt och har nu endast 2 synthar.

Men det är svårtg att inte samla! Ligger ju i våra gener ju

Ja, på SAS blev inte jag heller långvarig. Alldeles för studentikost för min smak...

Hursom, om du tycker G2 låtar stelt ska du nog enbart utnyttja en ev. Micro till digitala experiment. G2/NL3 låter mycket mer "analogt" än NL1&2&G1...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:33

Hur fixar man drift?
Sätter varsin random generator med låg frekvens på oscillatorerna eller finns det ngt annat sätt?

  • Medlem
  • 2006-12-15 15:46
Ursprungligen av theVOID:

Hur fixar man drift?
Sätter varsin random generator med låg frekvens på oscillatorerna eller finns det ngt annat sätt?

Ungefär så. Jag körde med sample/hold som triggades vid varje ny ton som skall spelas, lite lagom påverkan på oscillatorfrekvens.

SAS har ett annat fokus än 99musik, det är rätt uppenbart. Att det passar vissa bättre än andra är inte så konstigt.

Ursprungligen av theVOID:

Hur fixar man drift?
Sätter varsin random generator med låg frekvens på oscillatorerna eller finns det ngt annat sätt?

japp, det är väl ett sätt. Allt sånt är ju relativt lätt att simulera och det finn kopiösa mängder med bra (och dåliga) patchar på t ex http://electro-music.com/forum/forum-43.html och liknande att sno bra idéer ifrån.

Jag tycker personligen att poängen med modularen efter ett tag brukar bli att göra sequensade/självgenererade patchar med lite random-tänk och sånt, men det är ju upp till var och en - jag har rätt lätt för att göra "ljudlandskap" med den.

Ett rätt bra tricks att få den att låta lite varmare och mindre "Nord 1" brukar vara att toucha lite lätt med någon av overdrive/distarna lite innan filtret - jag tycker jag får väldigt bra resultat där och hyfsade Prophet-imitationer (för att nämna något).

Men som sagt - poängen med modularerna är ju att de går att patcha i all oändlighet och att man oftast kommer på nya idéer.

Jag och Johan Skugge har gjort ett spår (både ljudmässigt och sequensat) med enbart G2an (inkl trummor etc och sång effekter) - den ligger på vår myspace på http://www.myspace.com/busetsthlm, den som är på Youtube-videon.

De andra spåren är uteslutande Machinedrum tillsammans med G2 - kanske inte världens bästa exempel, men jag tycker inte att det låter uppenbart Nordmodular/G2 eller ens Clavia,
ett sound blir det liksom bara om man inte sätter sig in i den och går in på djupet, annars är det rätt lätt, om man kan den och vet vad man vill ha. (<--- min svenskalärare hade blivit mörkrädd, sunkig mening, men ni fattar vad jag menar)

G2an är min absoluta favvoburk i studion,
trots en relativt fet maskinpark i övrigt.

Ursprungligen av j antoni:

Ett rätt bra tricks att få den att låta lite varmare och mindre "Nord 1" brukar vara att toucha lite lätt med någon av overdrive/distarna lite innan filtret - jag tycker jag får väldigt bra resultat där och hyfsade Prophet-imitationer (för att nämna något).

Overdrive är aldrig fel.

Citat:

De andra spåren är uteslutande Machinedrum tillsammans med G2 - kanske inte världens bästa exempel, men jag tycker inte att det låter uppenbart Nordmodular/G2 eller ens Clavia, ett sound blir det liksom bara om man inte sätter sig in i den och går in på djupet, annars är det rätt lätt, om man kan den och vet vad man vill ha. (<--- min svenskalärare hade blivit mörkrädd, sunkig mening, men ni fattar vad jag menar)

Jag tror det handlar lite om hur man vill jobba. Även om det går att skruva bort Clavia-ljudet så kan jag förstå om vissa hellre använder något med "rätt" karaktär från början. Och det finns definitivt alternativ som låter trevligare med enkla patchar (standard-oscillator->filter->vca) utan att behöva lägga till dist och drift lite överallt.

Ursprungligen av theVOID:

Hur fixar man drift?
Sätter varsin random generator med låg frekvens på oscillatorerna eller finns det ngt annat sätt?

Brus i olika former är alltid tacksamt (vilket väl iofs är samma sak som en slumpgenerator), både att lägga till ljud och som kontrollkälla i små mängder.

Sen kan man trixa med keyfollow, både på oscillatorer och filterfrekvens. Många analogsyntar är inte helt perfekt kalibrerade på de bitarna. En annan sak är att många analogsyntar inte öppnar filtrena hela vägen upp till 20kHz, så även med filtret helt öppet försvinner en del diskant.

På electro-music.com finns också ett tilt-filter för Nord Modular och G2 som många tycker får dem att låta mer analogt/bättre.

I någon mån får man se Nord Modular som en additiv synt: vill man ha analogdrift och distortion får man lägga till det själv istället för att vara en del av grundljudet.

Personligen tycker jag inte att Nord Modular är särskilt bra på analoghärmning, inte i jämförelse med nyare mjukissyntar iallafall, men det är en nästan oöverträffad maskin för att göra ljud, både subtraktiva och konstiga digitalismer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:37

En i sanning träffande terminologi
Men each to his own.

Ja jag skall nog ha den som ngn slags flexibel Evolver/SID/Polivoks/Amiga pryl tror jag

Har du sneglat på Alesisi ION? Modernt interface och hyffsat varmt ljud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:47

Ja den ser läcker ut!! Men den har väl inget modulärt dator interface eller har den patchbar arkitektur på ngt vis kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-15 15:49

Haha, Hes got you there Patrick
Nej skämt åsido, SAS var kul men passar mig inte längre helt enkelt. De fick mig att skaffa min mini dock, som jag är evigt tacksam för! "Du och jag Alfred" Typ
Många roliga och väldigt kunniga profiler där dock.
Finns Morgan här förresten? Erik G?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-15 16:07

http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html

Läs igenom filter delen. Där står det ganska mycket om vad man kan göra.

Grejen med NM är att det går att koppla nästan hur fan som helst. Feedback och sen overdrive, invertera och runt igen, med chorus på.. Det är liksom inte omöjligt. Och som de säger i länken ovan, filtrera bort över 10.000hz så kommer det låta bättre. Sen kan du ju processa med externa filter och in igen. T.ex. grundljudet -> utgång 1 -> externa effekter -> ingång 1 -> mer processande -> utgång 2 (för att ta ett exempel på micromodular sidan. Så det går att göra massa fuffens..

Ursprungligen av zthee:

http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.htmlGrejen med NM är att det går att koppla nästan hur fan som helst. Feedback och sen overdrive, invertera och runt igen, med chorus på.. Det är liksom inte omöjligt. Och som de säger i länken ovan, filtrera bort över 10.000hz så kommer det låta bättre. Sen kan du ju processa med externa filter och in igen. T.ex. grundljudet -> utgång 1 -> externa effekter -> ingång 1 -> mer processande -> utgång 2 (för att ta ett exempel på micromodular sidan. Så det går att göra massa fuffens..

En rolig grej är att bygga resonans i filtren genom att koppla tillbaks signalen istället för att använda resonansratten och sedan stoppa in saker i kedjan däremellan (dist, bitcrusher, pitchshift på G2 osv).

Ursprungligen av zthee:

http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html

Läs igenom filter delen. Där står det ganska mycket om vad man kan göra.

Grejen med NM är att det går att koppla nästan hur fan som helst. Feedback och sen overdrive, invertera och runt igen, med chorus på.. Det är liksom inte omöjligt. Och som de säger i länken ovan, filtrera bort över 10.000hz så kommer det låta bättre. Sen kan du ju processa med externa filter och in igen. T.ex. grundljudet -> utgång 1 -> externa effekter -> ingång 1 -> mer processande -> utgång 2 (för att ta ett exempel på micromodular sidan. Så det går att göra massa fuffens..

Åh! Schysst zthee! Jag hade glömt bort den där finfina guiden. Jag ska faktiskt plocka upp min NM Classic ur väskan och leka lite idag. Av någon konstig anledning blir jag mer leksen med den lilla än jag är med G2:an. Kanske för att hon är så söt?

Både NM1 och G2 kan låta varmt och analogt. Om man vet vad man gör.

Ta en titt på http://nm-archives.electro-music.com/

Rob Hordijk postade mycket intressanta saker där. Han är lärare i ljudteknik vid universitetet i Utrecht och en sällsynt avslappnat pedagogisk man. Han vet allt men kan förklara komplicerade saker på ett roligt och enkelt sätt.

Vill man inte läsa så kan man lyssna. Ladda ned alla patchar han gjort och lek vidare. Bland mycket annat är han expert på att få Nordmodularerna att uppföra sig mer analogt med hjälp av trixigt patchande.

Det finns mer än 10k patcher till NM och microNM på nätet, de flesta hittar du via länken ovan. De flesta är mer eller mindre ointressanta som alltid, men många är verkligt bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-15 18:27

Är du inte mätt på NM-ljud kan du lyssna, kolla och ladda hem några av mina ljud här:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/nordmodular

1
Bevaka tråden