Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför mixa CD istället för laptop?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har funderat på en sak.
Utöver svindyra state of the art DJ-cdspelare som Denon DNS 3000, så har jag svårt att hitta några DJ-CDspelare som inte har sina motsvarigheter i form av hårdvara för Laptop-DJ's.

Jag undrar därför, varför mixa CD? Enligt mina beräkningar så blir det dyrare att fixa ett brukbar utrustning för CD-DJ's samt mer begränsat och omständigare än en kombination av intressant mjukvara och ett rack med midirtattar(DJ-mixer behövs i vilket fall).

Är det någon som har några dåliga erfarenheter av att mixa med dator?
Är CD-mixers överlag stabilare än att tex DJ'a med traktor eller Ableton live(funderar lite på Renoise med för kreativ DJing/liveremixing)?

Vorre trist att satsa på att spara ihop till dylik hårdvara och sen upptäcka att det sög.

Mixer mest raggajungle idag men också en del chicagohouse och holländsk synth al'a Bunker och Clear.

Den här förstår f.ö. inte heller tanken med:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=1&i=11&s=0&articleId=413798

Varför en midi-crossfader? Vem vill mixa utan att förlyssna? Om man ändå ska förlyssna så har man troligtvis en DJmixer och då blir ju hela crossfaderbiten helt onödig.

  • Medlem
  • 2006-12-18 12:15

Så länge användargränssnittet är bra för mixning så skulle jag själv köra vilken variant som helst. Datorn ger enklare tempomatchning om jag har förstått saken rätt, samt en hel del skojig möjligheter med plugins och liknande.

Jag som själv spelar mest vinyl skulle gå direkt på dator utan att passera CD om jag började spela digitalismer.

Ursprungligen av Vänliga jättar:

Varför en midi-crossfader? Vem vill mixa utan att förlyssna? Om man ändå ska förlyssna så har man troligtvis en DJmixer och då blir ju hela crossfaderbiten helt onödig.

Den är tänkt att användas med mjukvara, och då DJ:n förmodligen redan ett ljudkort med 4 eller fler utgångar.

Jag är inte särskilt insatt i DJ:ande, men jag antar att folk som väljer DJ-CDspelare gör det av bekvämlighet och tillförlitlighet. Inget trassel med ha en dator på plats, välja mjukvara, fixa kontrollers osv, utan bara att tuta in cdspelaren och köra.

Man ska nog inte glömma marknaden för "bruks-DJ:s", dvs de som spelar musik på mindre ställen (krogar, populistiska dansställen, studenthak, färjor osv): det är där jag tror att DJ-CD:s är populärast. Dvs ställen där man inte har DJ:s, utan bara någon som spelar musik, om ni förstår skillnaden?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-19 00:51

Fast i Göteborg så har de flesta sunkhaken gått över till dator nu... på till exempel kellys i Gbg hänger det en flatscreen bakom baren med en stor lång playlist på... är ju faktiskt så mycket mer smidigt än med cd...

Uppenbarligen är jag för sällan på sunkhak.

false messiah>>> När man mixar musik så vill man gärna höra hur låtarna låter ihop innan man börjar köra in dom i varandra. Därav förlyssning. Menar du att man isåfall skulle skicka förlyssning till någon av utgångarna eller ?

Precis. Rätt många ljudkort har en adresserbar hörlursutgång, så då behöver man ingen djmixer för det.

En del DJs gillar ju känslan när de spelar, därför många kör vinyl eller CD. Även om CD inte ger samma "hands on"-upplevelse som vinyl så känns det mer "äkta" än en dator.
Huvudargumentet brukar annars vara att om datorn kraschar mitt i så tar det en stund att komma igång igen....en CD-spelare bootar om snabbare...och en vinylspelare krånglar ännu mindre. CDn har en uppgift, en dator flera. Därför ses det som större kraschrisk med en dator.
Flera tillverkare börjar komma ut med enheter med hårddisk/usb nu. Denon kommer strax med HD2500 ( http://www.dn-hd2500.com/ ), som kör med hårddisk och usb. Fördelarna med dator (mp3/wav, lagringsutrymme) samt stabiliteten hos dedikerad hårdvara/mjukvara. Numark har lite grejjer också (iDJ2, iCDX m.fl.), och även ett företag vid namn Cortex. Denons lösning verkar den bättre dock IMHO.

Sen har man ju hela prestigesaken också. Mest prestige är det ju i att spela vinyl. CD är accepterat, men datorjockeys ses ofta ner på. Ableton live, serato scratch live och kanske torq är nog de enda programvaror man kan köra som DJ utan att ses som en renodlad datorjockey.
SSL och torq eftersom de kan styras med vinyl och därmed ger känslan kombinerat med flexibiliteten hos digital media, ableton live eftersom man då kan göra remixar "on the fly" eller rent av lira egenproducerat material åtminstonde semi-live (eller live om man så vill).

Jag har nyligen sålt mina Denon DN-S5000 och köpt Serato Scratch Live, eftersom då jag väl spelade CD så var det oftast brända skivor. Nu kan jag lira utan att behöva bränna ut, samt att jag får vinylkänslan.

Jag gillar vinylkänslan. Dessutom kommer den musiken jag spelar uteslutande ut på vinyl (eller mp3 om man så vill), så därför kör jag med vinyl + Serato Scratch Live. Jag rekommenderar nog att ha nån form av backup, IFALL datorn kraschar vid en spelning.
Ska man lira digitalt så skulle jag nog ta en HD2500 före en dator. Dels för enkelheten att plugga in samt för dess snabbare uppstart och (förmodligen) stabilare operativsystem/hårdvara i förhållande till en dator.

Mina åsikter i ämnet, hoppas jag inte var för rörig

Att det skulle vara mer äkta att köra CD än dator kan jag bara upfatta som att göra det svårare för sig för svårighetens skull alternativft yuppie-pryl fetischism.

Jag har börjat köra Traktor med faderfox DJ2 och kan bara säga wow!

Jag vet inte hur ofta jag kommer använda den ute dock, då jag inte vill få min dator nerdränkt i öl eller stulen.

Det är det huvudsakliga argumentet för cdmixer som jag kan tänka mig. De CDmixers som idag är industri-standard har dessutom mycket gemensamt med vinylspelare, vilket ger liknande kvaliteer och en lite mer roande visuel upplevelse än den gamla skolan av vinylspelare.

Har inte en del av dessa dj-cdspelare med vinylemulerande jogwheels midi ut f.ö? Skulle ju vara king med traktor.

Det känns lite pinigt att så lätt kunna slänga ihop fyra kanalers konstanta simultana mixar med laptop. Men med många moderna dj-cdspelare så finns samma funktioner också.

Min slutsats blir att Cdspelare har (förutom för säkerhetsskäl) paserat sitt bäst före datum pga laptops och bra midi-reglage medan Technics 1200 och andra skivspelare som når upp till den standarden har unika kvaliteer som datorer aldrig kommer kunna konkurera med.

Att köpa Denon-spelaren som visades upp känns ungefär lika vettigt som att köpa en digital groovesynth(tycker jag) istället för en bra midiklaviatur med många rattar.

Ursprungligen av Vänliga jättar:

Jag har börjat köra Traktor med faderfox DJ2 och kan bara säga wow!

Samma här - vi har haft DJ2an på jobbet rätt länge och nu fick jag äntligen tillfälle att ta hem en. Har alltid spelat vinyl, aldrig CD så..... Funkar störtskönt!

Ursprungligen av j antoni:

Samma här - vi har haft DJ2an på jobbet rätt länge och nu fick jag äntligen tillfälle att ta hem en. Har alltid spelat vinyl, aldrig CD så..... Funkar störtskönt!

Men hur funkar det med förlyssningen? Finns det knappar på faderfoxen så man kan remotestyra nån form av pfl till hörlursutgången till ljudkortet?
Jag är jäkligt inne på att skaffa en remote och diggar verkligen storleken på foxen men är just lite orolig att det kanske blir struligt med ljudbiten. Jag sneglar mot Hercules remote.

  • Medlem
  • 2007-02-01 13:19

CD är mer ghetto

Hade varit nice att testa faderfoxen. Har kört med en Hercules (inte min dock), och gillar inte det alls. Dom gånger jag kört Traktor så har jag mixat med min vanliga mixer, och haft BCR2000 att styra effekter/funktioner. Funkar helt OK för mig.

Hercules remote och resten av köret har fått usla recenesioner. fast jogwheel, ljudkort mm på köpet är ju klart prisvärt. Har du flera utgångar så asignar du bara en utgång som monitor. sen har du både cue-knappar och phonesmix på faderfoxen.

Alternativft kan man köra tangentbord eller annan midi-kringutrustning, för själva play-biten(cue- play pitch mm) och sen använda en analog mixer till EQ mm.

Det mesta budget är dock bara en laptop, allt på snabbkomandon och ett ljudkort med två stereo ut(en för hörlurarna).

Men som sagt, risken för att få mixern nerspillt med öl är minst sagt överhängande så det dra ner min pepp på att ta med den när jag DJ'ar.

Nån som har ett bra tips på ett superenkelt usb-ljudkort med 2 stereo ut?

Just det, midi måste det ha också för faderfoxen.

Smart combo. Jag skulle dock reckomendera tre stereo ut. Så har du en kanal för inspelning med eller medhörning.

Ok, köpte mig Faderfox DJ2 och NI Audio Kontrol 1 på Jam idag.
Känns som en grym kombo verkligen. Svinakul att ha en kontroller till Traktor!
Nästa steg blir att digitalisera den gamla vinylsamlingen så jag slipper koppla upp tolvhundrorna hemma igen. Nån som har tips och råd? (startar ny tråd om det kanske...)

Jag ska sätta mig in mer i ableton live också. Har testat lite utan faderfoxen(mitt ljudkort var defekt så jag blev tvungen att skicka tillbaka det). Du kan köra 1200 igenom traktor också om du vill. Och kontrolera volym mm på dom med faderfoxen.

Om jag inte lyckas kallibrera min faderfox så att ajg med shitknappen kan kontrolera kanal 3-4 så funderar jag på att någon gång i framtiden skaffa en till faderfox.

Att köra tre-fyra låtar samtidgt adam beyer style blir ju i jämförelse med vinyl svinigt lätt med traktor. Mer hårdvarukontroll är dock önskvärt. Inte minst för att man ska kunna använda ny utrustning till att flytta fram gränserna för vad som är möjligt för en människa att göra. Att använda traktor och ableton live till att bara göra det enklare för en att göra saker som man tidigare gjorde med vinyl känns mest fegt. Bättre att låta tekniken lyfta konsten till nya nivåer. Att sätta ribbor för en själv med laptopmixning som är lika svåra att uppnå som dom man satte för sig själv med vinyl.

Jag har själv börjat komponera mina mixar mycket mer. Loopa lugna partier och sen släppa dom in i ett nytt crescendo när sången på något annat spår kommit till versen. Mera som live-mashups.

Ser fram emot att få mer kontroll på live. Det blir ju mer eller mindre som att jamma ihop en megamix. Ska bara komma på ett smidigt sätt att göra maxmix-arpegion : D

Själv föredrar jag att bläddra i skivväskor före att scrolla i långa listor med musen. Freestylar man fram sitt program så är det oslagbart, speciellt om man har bränt skivor efter stil & känsla. Då vet iaf jag vilken skiva jag ska leta på för att hitta "Rätt låt™".

Woho, datornörd och föredrar något så manuellt som CD!

Jag har mer och mer börjat sortera mina mp3s i genrer. Samt lådor som "omixbart" m.m. Sen har jag tänkt att jag inför gig kan kopiera mp3's som jag tänkt spela till en "skivback" i form av en specifik mapp som jag fyller på och tömmer allteftersom.

Det drygaste med brända CD's tycker jag var att man ofta vill spela en låt som man har på skivan som just rullar. Fast det är cool om än lite drygare att bränna allt dubbelt. Så man har att juggla med också mm.

  • Medlem
  • 2007-05-24 04:33

Finns det någon vettig tks fil för faderfox till traktor 3?
Köpte just Hercules Mk2 (mac) för att slippa ha många burkar med mig.
Den är inte gedigen men helt klart prisvärd. Däremot har den som programmerat midi
varit lite trött och det är ju sjukt svårt att få till manuell midi setup i traktor.
Kan man styra allt i traktor via faderfox?

Ursprungligen av Jordi:

Finns det någon vettig tks fil för faderfox till traktor 3?
Kan man styra allt i traktor via faderfox?

Japp - det följer med några olika setups för Traktor,
det som går att styra på "standard"-filen är de parametrar som sitter som knappar och rattar på DJ2an, och det känns ju som att det är det den är tänkt som.

1
Bevaka tråden