Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DIY-Frontpaneler

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 17:15

Eftersom nån tyckte det diskuterades för lite diy så får väl jag dra mitt strå till stacken och starta en tråd...

Nån som har erfarenheter av att göra snygga frontpaneler de vill dela med sig av? Har sneglat lite på http://www.strings.ph.qmul.ac.uk/~thomas/synthdiy/frontpanel.htm och lazertran verkar klart intressant. Jag har haft nåt liknande papper tidigare som jag skrev ut på och som funkade på liknande sätt. Blev rätt snyggt men smått vansinnigt pilligt och jag anser mig ändå inte ha tummen mitt i handen.

Sen hade jag gärna haft vit text på svart bakgrund och det kanske blir svårt med en sån metod. Man får måla vitt först och sen får man skriva ut inverterat och då gäller det att tonern täcker till 100%.

Schaeffer är inte riktigt ett alternativ, lär kosta multum med den panelen jag vill ha, även om det säkert skulle bli snyggt.

När vi ändå är inne på området, var får man tag på lämplig aluminiumplåt typ 2-3 mm tjock i göteborgsområdet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 17:24

Sitter med panel-lösa moduler och funderar på lösningar själv.

Just nu ser mina paneler ut så här:

Ruggig nödlösning. Otroligt ball färg när man stod i affären.. ful på.
Bokstäverna hittade jag på en bokhandel.

De där plitade jag ihop i front pandel designer och lät neriks fräsa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 17:34

Mmmm.. snyggt! Neriks ska ju fräsa ut åt mig. Bara jag som är käss i Autocad och/eller frontpaneldesigner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 17:36

Eskimo: Ser grymt proffsigt ut. Snygg låda dessutom. FPD har jag, riktigt trevligt litet program för att göra sådana saker i.

frontpanel designer är ungefär lika svårt att lära sig som paint! Autokladd är 1000 ggr mer komplicerat!
Testa, FPD är gratis.
Jag kan gå i god för Neriks, han har fräst finfina paneler till projekt jag gjort i jobbet.

  • Medlem
  • 2006-12-17 18:40

saddox:
En SAS-VCO?

Edit:
För att vara lite on topic så kan jag också rekommendera neriks.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 18:41

Oops, menade fel program. Front designer har jag kört. Inte gratis, men inte så dyrt heller
http://www.abacom-online.de/uk/html/frontdesigner.html

Mario: skulle man kunna gissa ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 21:45

Oj! Här diskuteras det frontpaneler ser jag!

Ursprungligen av makari:

Oops, menade fel program. Front designer har jag kört. Inte gratis, men inte så dyrt heller

Angående FrontDesigner så kan jag säga att programmet har en del klurigheter som inte alltid är så bra :hmmm: Jag har fått en del förfrågningar om att fräsa frontpaneler där underlaget är gjort i FrontDesigner och för att jag ska kunna behandla layouten i CAM-programmet som jag har till min CNC-maskin så är jag tvungen att exportera layouten till HPGL. HPGL-exporten i FrontDesigner är dock tämligen uselt implementerad när det gäller kurvor vilket resulterar i att programmet genererar alldeles för mycket data än vad som egentligen behövs. Har man otur så blir det så pass mycket data att det blir svårt att bereda fräs/gravyrjobbet i CAM-programmet

Personligen tycker jag att Schaeffer's Front Panel Designer är ett mycket bättre alternativ för att rita frontpaneler. Nackdelen med FPD är dock att det inte finns något stöd för att göra snygga rattskalor i programmet utan dessa får man vanligtvis skapa i ett ritprogram och importer dem som HPGL-objekt. För att förenkla processen med att skapa olika typer av rattskalor så jobbar jag för närvarande med att implementera ett litet Windows-program som jag kommer släppa gratis för detta ändamål

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-18 02:54
Ursprungligen av neriks:

Oj! Här diskuteras det frontpaneler ser jag!

Angående FrontDesigner så kan jag säga att programmet har en del klurigheter som inte alltid är så bra :hmmm: Jag har fått en del förfrågningar om att fräsa frontpaneler där underlaget är gjort i FrontDesigner och för att jag ska kunna behandla layouten i CAM-programmet som jag har till min CNC-maskin så är jag tvungen att exportera layouten till HPGL. HPGL-exporten i FrontDesigner är dock tämligen uselt implementerad när det gäller kurvor vilket resulterar i att programmet genererar alldeles för mycket data än vad som egentligen behövs. Har man otur så blir det så pass mycket data att det blir svårt att bereda fräs/gravyrjobbet i CAM-programmet

Personligen tycker jag att Schaeffer's Front Panel Designer är ett mycket bättre alternativ för att rita frontpaneler. Nackdelen med FPD är dock att det inte finns något stöd för att göra snygga rattskalor i programmet utan dessa får man vanligtvis skapa i ett ritprogram och importer dem som HPGL-objekt. För att förenkla processen med att skapa olika typer av rattskalor så jobbar jag för närvarande med att implementera ett litet Windows-program som jag kommer släppa gratis för detta ändamål

Vad kör du med för fräs prog? Mach3?
En ide kunde ju vara att göra en simpel panel layout i en massa olika program
och sen låta vart och ett av dessa exportera panelen i HPGL/2 och eller det format
du hellst vill ha och sen så matar du in dem för att kolla vilka som funkar!

Du skulle ju inte behöva köra en panel för varje fil du kan ju bara emulera en utkörning.
Om du vill så kan jag bidra med en del gammla program:rolleyes:

Ah, du har fräst nått åt Micke Hansson, är han pågång med sitt mega mixer bygge månde?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 10:00
Ursprungligen av Heualia:

Vad kör du med för fräs prog? Mach3?

Nej, jag använder inte Mach3 till min CNC-maskin. Maskinen har ett eget styrsystem som hanterar styrningen av axlarna samt spindeln. All beredning av fräs- och gravyrjobb gör jag i ett CAM-program som heter Surfcam Velocity II.

Ursprungligen av Heualia:

Du skulle ju inte behöva köra en panel för varje fil du kan ju bara emulera en utkörning. Om du vill så kan jag bidra med en del gammla program:rolleyes:

Tack för ditt vänliga erbjudande Jag tycker dock att det fungerar bra som jag gör idagsläget. I de allra flesta fall där jag tillverkar frontpaneler så får jag faktiskt tillverkningsunderlaget skickat till mig som en eller flera FPD-filer (Schaeffer Front Panel Designer). I Front Panel Designer så exporterar jag sedan layouten till DXF för vidare beredning och simulering i mitt CAM-program. Eftersom jag tycker att jag hittat en hyffsat simpel metodik för att tillverka frontpaneler baserat på FPD-formatet så är det också Front Panel Designer som jag brukar rekommendera till dem som kontaktar mig och frågar om frontpaneler.

Ursprungligen av Heualia:

Ah, du har fräst nått åt Micke Hansson, är han pågång med sitt mega mixer bygge månde?

Micke har varit snäll och anlitat mig vid några tillfällen. Jag vet dock inget om statusen på hans mixerbordsbygge.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 18:52

mario: japp, finns 4 stycken i "labb-skrud" hemma Bra VCOer!

  • Medlem
  • 2006-12-17 18:56

Det var jag som drog igång det där projektet och ritade VCO-korten. Tyvärr fastnade det på VCAernasom aldrig blev klara. Hoppade av listan för ett par år sedan. Har det hänt något med modularprojektet sedan dess?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-17 19:00

Tackarrrr! får man säga då..

Hur långt det har kommit syns här:
modular für alle?/

Det blir nog lite ihop-plock för min del.. sitter och filar på seq, polyfonisk cv/gate från midi och lite annat som inte hinns med egentligen.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-17 22:02

Jag brukar fixa jobben i corel. Enkelt och lätt, plus att export till HPGL (som egentligen är till för att styra plottrar med) stöds.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-17 23:19

Jäkligt snyggt jobb Neriks! Hur mycket skulle det kosta på ett ungefär att anlita dig? Har en del hål i 19"-racket att fylla ut med blankplåt, så varför inte skriva dit något riktigt snyggt på dem? De är så jäkla tråkiga annars...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 23:41
Ursprungligen av Clase:

Jäkligt snyggt jobb Neriks!

Oh, tack! Mycket snälla och vänliga kommentarer här!

Ursprungligen av Clase:

Hur mycket skulle det kosta på ett ungefär att anlita dig?

Jag skulle nog behöva lite mer info för att kunna svara på det ... Skicka ett mail eller ett PM med en mer detaljerad beskrivning av vad du vill ha gjort så ska jag försöka ge dig ett vettigt svar

P.S. - Min website är tämligen usel men där finns en del prisuppgifter ...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-17 23:51

Aha...ja...tja...har ju inte kommit på något riktigt än, så jag får nog återkomma. Det som ploppade upp direkt i huvudet var väl iaf en platta av samma matrial som Elektonmaskinerna är gjorda av där det står studion eller bandnamnet på i något enkelt men snyggt typsnitt...för att fästa mellan elektronmaskinerna i racket...

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-18 09:45

När man exporterar i hpgl så "vet" fräsprogrammen även i villken ordning sakerna är skapade. En annan sak att tänka på är att hpgl-kurvorna skall vara stängda för objekt som skall kunna fräskompenseras. Jag fräser o graverar nästan dagligen på jobbet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-20 00:58

Vilken DXF format version kan du ta emot, kan du ta HPGL?
några andra format kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-20 23:47
Ursprungligen av Heualia:

Vilken DXF format version kan du ta emot

Jag vet faktiskt inte riktigt vilken version av av DXF som jag klarar av. Det har varit problem med vissa filer som skickats till mig och då har man fått trixa lite med att AutoDesk's konverteringsvertyg

Ursprungligen av Heualia:

Kan du ta HPGL? några andra format kanske?

Jag kan faktiskt inte hantera HPGL direkt i mitt CAM-program. CAM-programmet klarar dock av följande format:

- SolidWorks (*.prt;*.sldprt)
- SolidWorks Assembly (*.sldasm)
- DXF/DWG (*.dwg;*.dxf)
- IGES (*.igs;*.iges)
- ACIS (*.sat)
- Parasolid (*.x_t;*.x_b)
- Solid Edge (*.par)
- VDA-FS (*.vda)
- CADL (*.cdl)
- G-Code (*.ncc,*.nc)
- Cam Profile (*.cm)
- Gear Profile (*.gr)
- Involute Curve (*.gr)
- CATIA 4 (*.model;*.exp)
- CATIA 5 (*.catpart)
- ProE (*.prt;*.prt.*)
- STEP AP203/214 (*.step;*.stp)
- Inventor (*.ipt)

Jag känner dock inte till merparten av formaten ovan utan använder mest DXF och DWG

Ursprungligen av VCO:

Skulle kunna behöva lite fräsjobb senare när jag vill expandera min ASM-2 Wizard...räkna med att få en massa FPD-filer av mig, neriks!

Det är bara att du hör av dig Jag fick hem ca 20 kvadratmeter anodiserad aluminumplåt (natur och ljusgrå) idag så nu har jag material ett tag till!

  • Medlem
  • 2006-12-20 16:02

Skulle kunna behöva lite fräsjobb senare när jag vill expandera min ASM-2 Wizard...räkna med att få en massa FPD-filer av mig, neriks!

  • Medlem
  • 2006-12-24 12:52

hur mkt tar du för en, säg, 2 enheter bred MOTM-panel?
fyller du i med färg också eller syns det bra ändå?

har gjort ett gäng ursnygga CGS-paneler i FPD som jag vill ha till min trollkarl sen. hittade ett asbra schema på en AR-envelop som jag ska försöka bygga nån gång också...någon som vet hur man designar ett kretskort på datorn och får ut det på ett riktigt kretskort? kanske någon här kan göra åt mig rentav?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-24 16:03

VCO - Jag har skickat ett PM till dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 15:42

nerkis >> gör du bara fräsjobb? ska bygga midicontroller men tycker fräst panel syns dåligt i mörker och ur vissa vinklar, du gör möjligtvis inte färvarianter som beskrivet i orginalposten?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 18:57

nihad - Jag gör inga screentryck om det är det du menar. Jag kan däremot färga in gravyren så att kontrasten blir bättre. Jag gjorde nyligen ett jobb där vi färgade in gravyren (vit på svart panel) med flouroserande färg som syntes grymt bra i UV-ljus

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 23:00

låter intressant, har du nån bild av reslutatet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 23:05

Nej, jag har tyvärr ingen bild i detta fall ... Jag brukar ta bilder på de mesta som jag gör men i detta fall hann jag inte göra det eftersom det blev väldigt stressigt att hinna klart en del jobb innan jul.

1
Bevaka tråden